Det kan räcka med 35mm mellan pannan o laddomaten o 28mm till resten.
Många principscheman är ritade så.

Jag har så o det funkar bra, men då har jag bara en 18kw:are.

Över 22 "till resten" är helt onödigt

Joukko skrev:
Jag har kollat lite priser på Rinkabyrör. Så fort man går upp till 35mm rör så blir grejorna hutlöst dyra. Hur kommer det sig? Man kanske ska gå ner till 28mm ändå.
Det klarar sig bra med 28 mm Även till laddomaten 30KW ar inga proplem
Sen bör du även montera en 22 mm 1,5 kg överströmmnningsventil direkt på pannan eller stigaren direkt ovanför pannan

Matss skrev:
Över 22 "till resten" är helt onödigt

Vad jag menar med resten är allt utom laddkretsen.

Sen kan det mycket väl funka med 28 i laddkretsen till mindre pannor (< 50 kW) men grövre rör är mer förlåtande om man inte får till en bra avluftning.

Matss skrev:

Sen kan det mycket väl funka med 28 i laddkretsen till mindre pannor (< 50 kW) men grövre rör är mer förlåtande om man inte får till en bra avluftning.
Vad har grövre rör med utluftningen att göra?

Det blir inte lika lätt luftproppar som stoppar cirkulationen, och luften avskiljs lättare så att den inte följer med ner i laddpaketet

Matss skrev:
Det blir inte lika lätt luftproppar som stoppar cirkulationen, och luften avskiljs lättare så att den inte följer med ner i laddpaketet
Teoretiskt Och det uppväger inte kostnaderna med 32 rör
det är dessutom inte svårt att få bort luft om man eldar upp utan termostat i laddomaten ett par gånger

Matss skrev:

Vad jag menar med resten är, resten av rören mellan panna o tankar.

Elkludde skrev:
Teoretiskt Och det uppväger inte kostnaderna med 32 rör
det är dessutom inte svårt att få bort luft om man eldar upp utan termostat i laddomaten ett par gånger
Nej det är praktiskt, anledningen till att grova rör rekommenderas är ju knappast problemet att överföra effekten genom några meter 28 rör utan just för att minska luftproblemen.

Och att elda utan termostat, hälla i diskmedel mm är nödlösningar att ta till när inte avluftningen funkar.

Anduro skrev:
Vad jag menar med resten är, resten av rören mellan panna o tankar.
Ok, då skulle jag säga att övre röret ska vara 35 till där avluftning sker, dvs till tanken om det är där avluftningen sker.

Matss skrev:
Nej det är praktiskt, anledningen till att grova rör rekommenderas är ju knappast problemet att överföra effekten genom några meter 28 rör utan just för att minska luftproblemen.

Och att elda utan termostat, hälla i diskmedel mm är nödlösningar att ta till när inte avluftningen funkar.
Finns det någon som är så korkad att man slår i diskmedel i systemet ?
Problem med luft kan man få oavsett om man använder 28 eller 35 rör

Elkludde skrev:
Finns det någon som är så korkad att man slår i diskmedel i systemet ?
Problem med luft kan man få oavsett om man använder 28 eller 35 rör
Diskmedel ligger väl på nödlösningsnivån precis som att ta ur termostaten?

Luftproblem kan man få oavsett rördimension men som sagt är grövre rör mer förlåtande.

Hur ska jag göra med solvärmen? Svetsa fast egna muffar i tanken och ta vattnet där eller ska jag gå på 35mm röret? TVA:n ska ju på 35 rören också. Vet inte var jag ska få plats med allt? Inget så mycket i mellan panna och tank.Tänkte ha kulventiler till tanken också så man kan stänga av för tex rep. :-/

Diskmedel är kalas i ett nybyggt system (tar bort ytspänningar i skrymslen) och det skulle jag inte kalla en nödlösning.Inga mängder naturligtvis, en par matskedar till 2kubik räcker gott!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.