Har en vedpanna som varmvattnet slutat komma på. Det finns i element men inte i kranar. Snälla hjälp hitta felet. Nya rören ni ser är kopplad till luft vatten pump men även den skickar ej vidare varmvattnen så nånstans är det som att det stoppar. Luft vatten pumpen är avstängd via kranar när jag eldar.
Vedpannan bör inte ha något med varmvattnets försvinnande att göra då den saknar varmvattenberedare(?).
Och inga bilder överhuvudtaget visar något som har med varmvatten att göra.
Men 'inget varmvatten' är det lika med att det bara kommer kallt vatten eller inget alls?
Edit: panntemperaturen är ju nere på <20 så det verkar ju ändå inte ha eldats i den på ett tag.
Men 'inget varmvatten' är det lika med att det bara kommer kallt vatten eller inget alls?
Edit: panntemperaturen är ju nere på <20 så det verkar ju ändå inte ha eldats i den på ett tag.
Redigerat:
Vi har tvättmaskinen inkopplad till en blandare där man kan vrida på varmt eller kallt vatten. Upptäckte att nån öppnat den varma också när det aldrig kom varmvatten i andra kranar, det kalla läckte över blandaren och hade kortare/lättare väg. Kan vara värt att kolla som felsökning om det fungerat förut
Kan du beskriva varifrån du får varmvatten. Har du beredare i tanken?
Den står på 20 då jag ej eldat mer för har försökt i 3 dagar nu få upp värmen utan resultat, har även vvb som jag kan använda och inte den heller gårnvidarw samma när jag startar luft vatten pumpen. Det är som att det är stopp nånstans i någon blandarvwntil eller shunt men vet ej vilka det skulle vara därav bifogar jag bilder så någon kan hjälpa mig.snaggletooth skrev:
Vedpannan bör inte ha något med varmvattnets försvinnande att göra då den saknar varmvattenberedare(?).
Jag vet inte hur det funkar men det har alltid funkat tills för 3 dagar sen då den la av i varmvatten och när jag spolar från kranar eller I badrum så kommer det bara kall vatten. Känns som de är någon blandvwntiö som bara står på kall men vilken är det som är blandventil ?L lostinsweden skrev:
Vart går alla rör då? För precis som tidigare svar påpekar säger de där oss inte mycket alls..
Fota de rör i pannrummet som DU VET att det går varmvatten i, följ dem och ta foton fram till alla tappställen..
Har du någon ventil som är gemensam för varmvattnet oavsett vart det "tillverkas"?
Jag har för övrigt varit med om EXAKT SAMMA SAK som @Perplexus, tog ett par veckor innan vi hittade det och blev alldeles för många duschar utan nåt vidare varmt vatten..
Fota de rör i pannrummet som DU VET att det går varmvatten i, följ dem och ta foton fram till alla tappställen..
Har du någon ventil som är gemensam för varmvattnet oavsett vart det "tillverkas"?
Jag har för övrigt varit med om EXAKT SAMMA SAK som @Perplexus, tog ett par veckor innan vi hittade det och blev alldeles för många duschar utan nåt vidare varmt vatten..
Du ser där jag markerat röda prickar så ska vattnet gå ut till huset men från pannan så blir det varmt till den blåa pricken som jag målat och efter t kors som går vidare och som luft vatten pumpen är kopplat på så blir det iskallt. Spelar man varmt så blir även den röda pricken vid pannan iskall. Så förstår inte vad som är fel. Luft vatten pumpen är avstängd och har kranar så att ej vattnet går vidare till den. Så detta var efter att vi installera kranarna för att stänga av vattnen mellan panna och luft vatten pump som varm vattent försvann. Men element värmen finns så det är också märkligt.Violina skrev:
Vart går alla rör då? För precis som tidigare svar påpekar säger de där oss inte mycket alls..
Jag har ej byggt pannan själv så jag vet bara att det rör som är gamla går mellan ack tank och sen är även en vvb inkopplat i systemet som kan användas om man vill men den använd ej just nu. Dem nya isolerade rörren är element, vv för huset och sen retur. Men jag är som sagt dålig på detta hur man byggt den..hade jag vetat så hade jag löst problemet. Men vad är blandningsventil häruppe bilderna. Shunten ovan panna styr tror jag element men kan den vara kopplad på vvs med eller brukar man koppla in båda system på samma shunt?I I. I skrev:Du ser där jag markerat röda prickar så ska vattnet gå ut till huset men från pannan så blir det varmt till den blåa pricken som jag målat och efter t kors som går vidare och som luft vatten pumpen är kopplat på så blir det iskallt. Spelar man varmt så blir även den röda pricken vid pannan iskall. Så förstår inte vad som är fel. Luft vatten pumpen är avstängd och har kranar så att ej vattnet går vidare till den. Så detta var efter att vi installera kranarna för att stänga av vattnen mellan panna och luft vatten pump som varm vattent försvann. Men element värmen finns så det är också märkligt.
Produkter som diskuteras: "rörren"

Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Tas VV ut från pannan, vet du det, troligtvis med ett system som du har med återladdning av pannan från någon tank. När du eldar, blir tank/ar varma då. Kan vara om pannan ska ge VV att återladdningspumpen inte går som den ska. då kallnar pannan och ingen VV blir.
Jaha, den lilla detaljen om att varmvattnet försvann efter senaste ombyggnaden hade ju bra att skriva i trådstarten.
Det är nog bättre om du kontaktar den som gjorde detta.
Det är nog bättre om du kontaktar den som gjorde detta.
Men allt funkade även efter nya instalation i några dagar sen bara försvann det. Finns det någon pump från pannan som trycker upp varmvattnet och vart ska den sitta? Jag hittar pumparna som ör för laddning och urladdning till ack tank samt pumpen som sitter för att skicka vidare till element men inget som är för varmvatten.snaggletooth skrev:
Är det den pumpen som detvstårnurlafning som är åter ladning? Jag har en som det står laddning och en som det står urladdning och styrs via ladomat. Sen vad har denna som jag markerat med röd prick för funktion ? Och vad ska den vara inställd på?J jonaserik skrev:
Den övre som jag markerat med röd prick står laddning på och den undre med grön prick urladdning. Och vad ska laddomat ställas in på för bäst resultat isf?I I. I skrev:
Om jag ser rätt så är det en VV-slinga i panna (sista fotot ) på framsidan på pannan och fungerar inte återladdningen så blir det ingen VV. Om pannan inte blir mer än vad som syns på termometer, så kallnar den och kan inte ge VV. Så för att kunna säga något om VV så måste pannan ha en värme som motsvarar tempen på VV. Blir pannan kall så återladdas den inte, felorsak återladdningspumpen går inte som den ska.
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Fackmässigt utfört jobb?
Vatten & Avlopp