545 läst · 18 svar
545 läst
18 svar
Inget varmvatten i huset.
Ok, vilken är återladdningspumpen? Jag eldar så pannan kokar och vattnet gårböver till ack tank men sätter man på kranen på varmvatten så kommer det iskallt vatten och rören på vänstra sidan framför pannan under termometern blir iskalla.J jonaserik skrev:Om jag ser rätt så är det en VV-slinga i panna (sista fotot ) på framsidan på pannan och fungerar inte återladdningen så blir det ingen VV. Om pannan inte blir mer än vad som syns på termometer, så kallnar den och kan inte ge VV. Så för att kunna säga något om VV så måste pannan ha en värme som motsvarar tempen på VV. Blir pannan kall så återladdas den inte, felorsak återladdningspumpen går inte som den ska.
Om värmepumpen har möjlighet att värma varmvattnet kanske varmvattenflödet går lättare via den, än via den andra vattenvärmaren ( i pannan eller ack tanken) ?
Om värmepumpen har en ventil kopplad till dricksvattnet skulle jag prova stänga den och se om inte varmvatten via pannan börjar fungera, två parallella system kan bete sig en smula underligt om det vill sig illa!
Edit: flödet tenderar ta vägen med minst motstånd..
Mvh
Om värmepumpen har en ventil kopplad till dricksvattnet skulle jag prova stänga den och se om inte varmvatten via pannan börjar fungera, två parallella system kan bete sig en smula underligt om det vill sig illa!
Edit: flödet tenderar ta vägen med minst motstånd..
Mvh
På foto 7 så syns 2 pumpar som sitter på laddomaten för laddning av tanken och en styrning av laddpumpen med gul lampa. Du har 2 pumpar där,den ena är för laddning av tanken, den andra för att återladda pannan.I I. I skrev:
I ändan på varje pump är det som en stor blank skruv, lossa den ( sprutar inget vatten ) kan komma lite,men gör inget, kika in i hålet om axeln snurrar, om inte sätt in en mejsel och se om den kommer igång .Det går att ställa vreden på dosan,så att dom startar vid olika temp,nu fungerara tydligen laddningen och troligtvis den övre pumpen. Det står på laddomat 3000 vad som är inställning för tempen för återladdning. Kanske någon ställt om på ett vred så det inte startarsom det ska. börja där och kom tillbaka.
Nu verkar jag löst det, det verkar som den sugit luft i hela systemet så öppnade på toppen av pannan där termostwast sitter för laddning och det kom ut bara luft så nu är tempen i vattnen i huset i ca 38 c och påvägg upp då jag vill ha runt 50c. Tack för all hjälp.J jonaserik skrev:På foto 7 så syns 2 pumpar som sitter på laddomaten för laddning av tanken och en styrning av laddpumpen med gul lampa. Du har 2 pumpar där,den ena är för laddning av tanken, den andra för att återladda pannan.
I ändan på varje pump är det som en stor blank skruv, lossa den ( sprutar inget vatten ) kan komma lite,men gör inget, kika in i hålet om axeln snurrar, om inte sätt in en mejsel och se om den kommer igång .Det går att ställa vreden på dosan,så att dom startar vid olika temp,nu fungerara tydligen laddningen och troligtvis den övre pumpen. Det står på laddomat 3000 vad som är inställning för tempen för återladdning. Kanske någon ställt om på ett vred så det inte startarsom det ska. börja där och kom tillbaka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Inget varmvatten ut till golvvärmen
Värme allmänt -
Inget varmvatten från elpannan till elementen
Olja & El -
Ivt greeline ht plus inget varmvatten
Värmepumpar -
Varför finns det ibland inget varmvatten? NIBE VVM300
Värmepumpar -
Det går inte att öppna kallt vatten till värmepanna!!! inget varmvatten i huset :////
Vatten & Avlopp