@roland122: Hantverkaren säger att han har monterat brunnsmanschett. Kan nog stämma, jag har sett att det låg en sådan i badrummet tidigare.

R
Jag är rätt övertygad om att det är Mapei "mapeguard WP90" duksystem. VR duksystem är mapeis gamla system som tex Hornbach fortfarande säljer men jag de håller på att fasas ut till fördel för just mapeguard 90. VR duken är grå, wp90 är blå som dina bilder visar. Helt galet att firman inte ens vet vilket tätskikt de satt...?

Är som sagt ingen expert på tätskikt men vatten som blir ståendes är ju aldrig bra i en skarv.
Systemet är okej att sätta om lott istället för att skarva om man lägger "mapeguard adhesive" emellan.

R
Urdrag från GVK:s hemsida:
Från och med 1 juli 2014 krävs självhärdande limkomponenter vid försegling av skarvar i tätskiktsfolier. Samtliga tätskiktsfolier i listan nedan uppfyller detta krav. Byggkeramikrådet, BKR, har beslutat att inte längre tillåta att vätskebaserade tätskikt (även kallad gummidispersioner) används för att limma och täta skarvar av tätskiktsfolier. Det är därför extra viktigt att följa, spara och arkivera monteringsanvisningen för de branschgodkända tätskiktsprodukter som installeras.

Enligt besiktningsprotokollet så måste de göra om/förbättra en av lagningarna. Jag hade ju tagit kort på några av de hål som fanns på tätskiktet under. Överlappet ska vara minst fem cm över hel duk, vilket det inte var på grund av hålen. Det är ganska mycket lim utanför skarven några ställen. Kände på det och det satt inte fast i underlaget. Tog lite i kanten på överlappande duk där de ändå ska göra om, den satt fast hårt som en Post It-lapp ungefär.

R
Joellernej skrev:
Enligt besiktningsprotokollet så måste de göra om/förbättra en av lagningarna. Jag hade ju tagit kort på några av de hål som fanns på tätskiktet under. Överlappet ska vara minst fem cm över hel duk, vilket det inte var på grund av hålen. Det är ganska mycket lim utanför skarven några ställen. Kände på det och det satt inte fast i underlaget. Tog lite i kanten på överlappande duk där de ändå ska göra om, den satt fast hårt som en Post It-lapp ungefär.
ja det är därför de skulle använt mapeflex 45 i skarven, då hade de blivit tätt och suttit ordentligt. Men de är inte lätt att veta om man inte vet vilket tätskiktssystem man sätter...:|
Jag skulle förklarat för den som sätter tätskiktet vad som gäller. Annars håller de lika länge som en post it lapp.

Enligt hantverkaren så är det mapeflex 45 han använder (?!). Nu har de kommit och satt ytterligare en lapp, över de två tidigare lagren. Jag förstår inte hur de ska sätta klinkers nu utan fix? Om de använder fix kommer plattorna högre än de tidigare på grund av att deras lappar och lagningar byggt så mycket på höjden.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
hehe ja de här blir ju värre och värre...jag kan saga så här, mapeflex 45 finns bara på silicon tub och är en helvit silicon. Har du sett några silikontuber som de star mapefelx 45 på och har du sett något vitt gojs? Jag kan inte se de någonstans....

R
Fast mapeflex har en helt annan konsistens än gummimembranet och som jag ser det är det just gummimembran de har smetat på enbart. Mapeflex går inte att pensla ut, den smetar man ut med en plastspackel då den är hårdare än tätskiktssmeten. Sen att sätta dubbla tätskikt som de gjort nu kan jag inte yttra mig om men generellt brukar man ju inte få göra detta ifall vatten blir ståendes emellan två tätskikt.
Sen att de bygger på höjden vet jag inte hur de ska lösa, lär ju bli en lokal höjning så att vatten rinner bort från brunnen istället för som de vara tvärtom.

Sen ser jag att duken släppt från underlaget runt om brunnen.

Fråga killen som sätter tätskiktet om han är certifierad tätskiktssättare eller om någon lejt ut det på honom och att det sker under "uppsyn" av en som har certifikatet.

Är de en dusch som ska vara på bilden ovan eller är de en tvättmaskin som kan ledas med rör rakt ner brunnen?

Redigerat:
Det är ett badkar, som kommer ha rör ner i brunnen. Men man vill ju kunna ta bort badkaret i framtiden...

R
okej, ja de är väl i och för sig bättre då inte lika mycket ska rinna på golvet utan de mesta kommer gå avloppsröret rakt ner i brunnen. Det är kanske något du mer kommer märka av I framtiden isåfall om du byter till dusch att vattnet I duschen delvis rinner åt fel håll.
Men de beror som sagt på hur mycket det nya tätskiktet byggt, dubbla tätskikt ska inte bygga speciellt mycket och som man inte kan rätta till med kommande fix som man faster plattorna med. Dvs kompenserar man med lite mindre fix just I detta område bör han kunna få plattan I rätt nivå ändå.

Nu har de satt klinkers och fogat!
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Och satt upp några nya väggplattor.
image.jpg
Skapa konto

Färgen på fogen blev väldigt ojämn?

j.f.s
Ursäkta men de har då totalt misslyckats med kapningen av klinker runt golvbrunnen. :thumbdown:

j.f.s skrev:
Ursäkta men de har då totalt misslyckats med kapningen av klinker runt golvbrunnen. :thumbdown:
Kan inte annat än att hålla med, ser förjävligt ut faktiskt... Tråkigt när man har nytt badrum.

R
nja fast jag tycker de blev helt okej med tanke på allt övrigt kaos med detta jobb. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.