Erbjudande från Bang & Olufsen!
Om vi tittar på en lösning där vi enbart har inbyggnads högtalare i alla 4 önskade rum utan installation så hamnar vi på 52,560:-.

Klicka HÄR för mer info om BeoVox 2
image002-300x168.jpgimage001.jpg

Den trådlösa enhet som ansluts till dator kommer från Audio pro.
Där har vi en sändare som ansluts till dator och en mottagare till Bs 4.
Räckvidden är ca 100 meter mellan enheterna.
Dessa dongles kostar 2300:-

Klicka HÄR för mer info om Audio Pro
image3.jpg

Vill man använda sin Iphone/ipad med Bluetooth så finns det en lösning som kostar 700:-
Dock är detta begränsad till ca 10 meter med avstånd från sändare till mottagare.
För att få ut ljudet så kopplar man någon av dessa enheter till A.Aux på Beosound 4

Material kostnader kommer övrigt så som Master Link kablar m,m.
Pris på ML kabel är 35:- meter, denna kabel ansluts mellan högtalare och Beosound 4
image04.jpg

Lite beroende vad du har för ljudkrav så kan du ju använda andra högtalare än B&O t.ex sonance eller jamo mfl till b&o slutsteg för full kompatibilitet ändå men mindre peng
sen kan jag lova dig att audiopro dongle:n inte fungerar 100m du får vara glad om den går 20m i verkligheten (har installerat ngr)

Finessen med den är om du ska använda någon dator som inte du kan installera drivrutin i pga admin rättigheter t.ex jobbdator, annars tycker jag airportexpress är mycket bättre val
då slipper du dessutom dongle hängande i dator + räckvidden beror enbart på ditt wifi nät
om du sen t.ex använder beolink aktiv+passiv i ett rum med egen airportexpress kan du spela ut annan lokal musik i det rummet

Jag har köpt två B&W ccm 628 till köket och en ccm 664sr (tvåvägs) till badrummet.
Har kollat lite på AirPlay men inte hittat några vettiga förstärkare att kombinera dem med, så troligen kommer jag att driva dem med Sonos ZP120. I vardagsrum och allrum har vi istället bara dragit högtalarkablar i väggarna för att kunna ha vanliga högtalare snyggt monterade utanpå väggen.
Måste säga att det är lite ovant att köpa en massa grejer som man egenligen inte vet hur de låter, jag har iofs lyssnat på liknande högtalare i butik, men inte exakt de jag köpte för de fanns inte monterade. Inte så långt till inflyttning nu, så då får vi äntligen höra hur det blev. :)

Redigerat:
De där förstärkarna såg ju helt klart intressanta ut, men är det problemfritt att beställa från den amerikanska webshoppen till Sverige? Antar att det tillkommer moms och tullavgifter (jag bor i Norge för tillfället, hit är det helt hopplöst att beställa något för över 200kr från utlandet)?

Umbriel skrev:
De där förstärkarna såg ju helt klart intressanta ut, men är det problemfritt att beställa från den amerikanska webshoppen till Sverige? Antar att det tillkommer moms och tullavgifter (jag bor i Norge för tillfället, hit är det helt hopplöst att beställa något för över 200kr från utlandet)?
Det finns små likvärdiga förstärkare att köpa även i Sverige. Har inte själv provat ännu, men tänkte beställa denna förstärkare i höst:
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8192&grp=517008

För övrigt så tycker jag det är extremt lätt att bara köpa en airport express och ansluta till en liten förstärkare och ett par passiva inbyggnadshögtalare. Sedan streamar du från en Iphone tex Spotify eller Itunes.Funkar även att streama från dator med ett tilläggsprogram (Airfoil) om du vill köra annat än Itunes.
Elegant lösning för under 2000:- totalt.
Du måste dock ha en Iphone 3GS eller senare för att airplay skall funka....
Jag kör lösningen med vägginfällda bilhögtalare från Netonnet och det funkar kanon.
Förstärkaren är dock onödigt stor så den kommer att bytas ut.

Hej Ingemar!
Tack för tips! Tänka att du är i Oslo det är jag med veckopendlar. Reser till USA med jobbet så det blir inte problem med frakt och tullen.

Husplaner skrev:
Vi funderar på att ha infällda högtalare i taket i vårt nya hus.

Det kommer att vara två högtalare i köket, två eventuellt fyra i vardagsrummet, två på kontoret, två i sovrummet samt två på toaletten.

Vi vill inte ha trådlöst och vill gärna använda vår Bang & Olufsen Beosond 4 och eventuellt våra två Beolab 4000 högtalare i vardagsrummet. Önskar separat volymkontroll i varje rum och det ska gå att koppa in dator och även iPhone med bluetooth.

Hur löser man detta på enklaste (billigaste) sätt? Tips, tankar & idéer motas tacksamt.

Nyfiken på våra HUSplaner ta en titt HÄR!
När vi byggde vårt hus (inflyttning jan 2010) så valde jag att dra fram tomrör till alla rum som vi kunde tänka oss att ha ljud i så småningom. Jag letade länge och väl, tittade bl.a. på Sonos och liknande men tyckte inte att det riktigt passade oss (och vår plånbok).

Jag ville ha all elektronik undanstoppad i vårt förråd och helst inget synligt i rummen och hade inga problem med att ställa undan lite större grejer i förrådet där elrören mynnar och där vi har elcentralen.

Det jag kom fram till var mest för pengarna var:
  • Canton InWall 650 (www.hifi-fabrik.de)
  • Logitech Squeezebox Duet (sök på t.ex. prisjakt.nu för bästa pris)
  • Denon PMA-510AE Stereoförstärkare (Hifiklubben)

Startkostnaden var lite högre i och med att jag köpte en Squeezebox Duet, nästkommande rum billigare:
- 2 st högtalare: ca 1820:-
- Squeezebox Receiver: ca 1250:-
- Denon förstärkare: ca 1800:-
Totalt: ca 4900:-
Med en Squeezebox Duet (dvs med fjärrkontroll som krävs för att konfigurera Squeezebox Receiver) blir det ca 750:- dyrare.

Har inte hittat något sätt att spela musik från min iPhone på anläggningen, men eftersom Squeezebox:en använder min musiksamling på min dator, Spotify eller webbradio så har jag inte riktigt sett det problemet. Däremot styr jag anläggningen med min iPhone med appen iPeng (som är bättre än Duet-fjärren)

Att driva befintliga förstärkare & högtalare med en Squeezebox Receiver är inga problem, den går över Wifi och själva receivern är liten och lätt att gömma undan. Det går också bra att ha olika ljud i olika rum helt som man vill.

Nästa utmaning är att se till så ljudet från dotterns dator går ut i högtalarna i taket, men jag har inte riktigt kommit så långt.

Med risk för att bringa alla audiofilers vrede över mig så måste jag berätta att som högtalarkabel drog jag 2,5mm2 FK-kabel (dvs lite grövre vanlig elkabel).

I vårt kök/vardagsrum har jag 4 st. högtalare och det låter riktigt bra. Riktigt, riktigt bra ljud har vi inte, men det beror mer på rummet än på högtalarna, polerat betonggolv och putsade väggar ger inte riktigt de bästa förutsättningarna, så jag överväger att ställa in en subwoofer för att se om det kan ge bättre ljud (men riktigt bra är nog inte möjligt).

Jag är jättenöjd, jag tycker vi fått jättebra ljud för pengarna, rekommenderar det till andra. Dock underlättar det om man tycker att det är lite kul med datorer för att det var lite trix att få igång Spotify, men så var jag väldigt tidigt ute med att köra Spotify för Squeezebox.

IngemarB skrev:
Det finns små likvärdiga förstärkare att köpa även i Sverige. Har inte själv provat ännu, men tänkte beställa denna förstärkare i höst:
[länk]
De där små förstärkarna som ger < 10w vid 8ohm är inte så intressanta för mig, jag vill ha någon som är i klass med förstärkaren i Sonos ZP120 om jag ska jämföra pris/prestanda mellan Sonos och T-amp + Airport express.
Efter lite letande så hittade jag dock den föreslagna större förstärkaren här: http://www.dagspris.se/PartDetail.aspx?q=p:4216438
för under tusenlappen...
Så priset för en bra T-amp + Airport express < 2000 kr
Sonos ZP120 kostar 4200 kr
Så om man bara ser till priset så är det ju enkelt att välja :)
Sedan är det frågan om vad som skiljer i funktionalitet?
En sak som jag funderat på som säkert någon kan svara på är om det är enkelt att justera volym per zon med AirPlay, jag antar att man bara ställer förstärkarna på lämplig hög volym och låter de stå på jämt, och så kan man justera insignalen från AirPort med iOS app?

Umbriel skrev:
De där små förstärkarna som ger < 10w vid 8ohm är inte så intressanta för mig, jag vill ha någon som är i klass med förstärkaren i Sonos ZP120 om jag ska jämföra pris/prestanda mellan Sonos och T-amp + Airport express.
Efter lite letande så hittade jag dock den föreslagna större förstärkaren här: [länk]
för under tusenlappen...
Så priset för en bra T-amp + Airport express < 2000 kr
Sonos ZP120 kostar 4200 kr
Så om man bara ser till priset så är det ju enkelt att välja :)
Sedan är det frågan om vad som skiljer i funktionalitet?
En sak som jag funderat på som säkert någon kan svara på är om det är enkelt att justera volym per zon med AirPlay, jag antar att man bara ställer förstärkarna på lämplig hög volym och låter de stå på jämt, och så kan man justera insignalen från AirPort med iOS app?
Umbriel!

Det stämmer som du säger att man ställer förstärkaren på lämplig volym och så reglerar man volymenfrån IOS appen. Jag har väl någon webradioapp där jag inte tror det går att reglera volymen men från Spotify och Itunes funkar ju tillvägagångssättet bra.
Sedan pratar ju du och även många andra om att ni vill ha prestanda och bra ljud osv. Inget fel i det, men när man streamar ljud med om än maximal bithastighet så är du väl ändå ganska långt ifrån "Det perfekta ljudet" som Greger i Nilecity pratar om....
Personligen föredrar jag ett enkelt sätt att lyssna på musik i "good-enough" kvalitet än att sätta ribban för högt. Men smaken och våra plånböcker skiljer ju sig åt såklart.
Men att köpa svindyra högtalare och Sonos anläggningar för 8-10 000 och sedan ha dålig ljudkälla känns lite som att köra Maserati på en krokig grusväg...kul men inte så särskilt fort...:D

Jag kommer köra mycket Spotify och en del från min egen musik samling i flac-format. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" vet du ;)

Skämt åsido så tror jag att en 50w T-amp + Airport express kommer låta precis lika bra som Sonos ZP120 (däremot skulle jag inte köpa en på 6w istället för att spara 125kr...) Ljudkvaliten beror mycket mer på högtalarna och rummets förutsättningar än elektroniken (så länge man inte har en för liten förstärkare som inte orkar driva högtalarna).

Det jag funderar på nu är vad som skiljer i funktionalitet?
Båda kan köra Spotify (på ett eller annat sätt)?
Båda kan spela olika musik i olika zoner, eller samma musik i sync överallt?
Båda kan spela min egen musiksamling i flac-format från NAS?
En skillnad jag ser är att om jag ska köra spotify över AirPlay så måste jag ha en dator igång, det behöver jag inte med Sonos.
Hmm, jag skulle behöva testa en av varje innan jag bestämmer mig egentligen...

Redigerat:
IngemarB skrev:
Umbriel!

Men att köpa svindyra högtalare och Sonos anläggningar för 8-10 000 och sedan ha dålig ljudkälla känns lite som att köra Maserati på en krokig grusväg...kul men inte så särskilt fort...:D
Det lutar fortfarande mot Sonos lösning för mig trots allt. Framförallt för att jag vill ha ett enkelt system som förhoppningsvis bara fungerar utan för mycket komplexitet, så att även fru och så småningom barnen ska kunna använda det. Maserati på krokig grusväg låter egentligen j*vligt kul, och betydligt bättre än moped på Autobahn? (sorry kunde inte låta bli ;))

Umbriel skrev:
Jag kommer köra mycket Spotify och en del från min egen musik samling i flac-format. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" vet du ;)

Skämt åsido så tror jag att en 50w T-amp + Airport express kommer låta precis lika bra som Sonos ZP120 (däremot skulle jag inte köpa en på 6w istället för att spara 125kr...) Ljudkvaliten beror mycket mer på högtalarna och rummets förutsättningar än elektroniken (så länge man inte har en för liten förstärkare som inte orkar driva högtalarna).

En skillnad jag ser är att om jag ska köra spotify över AirPlay så måste jag ha en dator igång, det behöver jag inte med Sonos.
Du verkar ha rätt avancerade krav på funktionalitet så jag tror nog att Sonos är rätt val för dig. Hittade faktiskt en forumdebatt som verkar som gjord för digd^_^b

http://www.99.se/kringutrustning/286435-sonos-vs-airplay.html

Där får du faktiskt svar på samtliga frågor. Sonos är vassare och klarar nog alla dina krav.
Airplay är ju i en annan prisklass och levererar väl bra värde för pengarna..men funkar nog inte riktigt..framförallt på flerzons spelning simultant med olika musik.

Umbriel skrev:

Sonos kan spela olika spotify-låtar i olika soner. Sonos kan styras även från en Android-telefon. Du kan ha en Sonos till din TV och koppla in TV'ns ljud på line in, och ställa in så att den enheten automatiskt slår över till TV-ljud när sådant spelas.

För att ta några skillnader.

Håller själv på med nätverksdragning i huset då vi precis fått fiber och ska därför passa på att byta från B&O till Sonos. Det blir en ZP120 (med förstärkning) i köket och en ZP90 (utan förstärkning) i vardagsrummet där jag behåller våra aktiva Beosound 4000 högtalare. Kör trådat då kompis haft problem med Sonos egna trådlösa meshnet. Lutade mot en iPhone Touch som fjärr (mer funktioner än Sonos egna) men efter längre besök på HiFi Klubben kommer jag nog köpa en Sonos fjärr trots allt. Hårdknappar för mute, volym och home gör den betydligen mer "wife-friendly"! ;)

Två tips om takhögtalare från en kompis (samme kompis) som installerat takhögtalare (med Sonos) överallt:
1. Glöm inte att bygga "soundboxes" i plywood runt högtalaren, annars lär du få lyssna på samma musik på övervåningen. Särskilt olyckligt om ett av barnrummen ligger ovanför kök/vardagsrum och du inte kan spela på kvällen längre.
2. Var noga med ditt val av högtalare och hur långt isär du placerar dem. Du kan råka ut för "dusch effekten" - där du egentligen bara hör bra stereo på ett ställe i rummet, mono "dusch" om du står under en av högtalaren, och konstigt indirekt ljud överallt annars. (Tänk dig att högtalaren är en lyxig dusch med stort huvud och ljudet är vattnet). Inte helt säker på denna teori själv men ville dela med mig av den i alla fall.

R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.