Vi tänkte köpa Ikeas induktionshäll BLIXTSNABB och i bruksanvisningen står det följande:

"Om flera zoner är aktiva och den förbrukade effekten överstiger gränsen för strömtillförseln delar denna funktion den tillgängliga effekten mellan alla kokzoner. Hällen styr värmeinställningarna för att skydda säkringarna i husets installation. Kokzonerna är grupperade enligt plats och antal faser i hällen. Varje fas har en maximal elektricitetsbelastning. Om hällen når gränsen för maximal effekt inom en fas reduceras effekten för kokzonerna automatiskt."

Finns det något sätt elektrikern kan se till att den förbrukade effekten inte överstiger gränsen för strömtillförseln så att jag kan använda flera zoner på hög effekt? 3-fas?

Länkar:

https://www.ikea.com/se/sv/p/blixtsnabb-induktionshaell-ikea-700-svart-60467830/

https://www.ikea.com/se/sv/manuals/blixtsnabb-induktionshaell-ikea-700-svart__AA-2198545-4-1.pdf

Tack på förhand!

Hällen ska kopplas till en eller två faser. Se till att koppla den till två faser/16 A för att kunna utnyttja den maximala effekten, 7.35 kW.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hällen ska kopplas till en eller två faser. Se till att koppla den till två faser/16 A för att kunna utnyttja den maximala effekten, 7.35 kW.
Tack för ditt svar. Är det allmänt känt att hällen inte klarar det om man bara kopplar till 1 fas och för liten A?

Ja.

MultiMan
Det är allmän matematik, så ja, det får nog anses som välkänt på alla hällar som ansluts med mindre tillgänglig effekt än vad dess maximala möjliga effekt är. Du kan aldrig få ut mer än du tillför. 1 fas och 16A in ger t ex enbart 3680W.

Trefas hällar för konsumentbruk är vad jag vet otroligt ovanliga, men två faser på 16A räcker för att maximera vad hällen klarar, mer gör ingen nytta.

MultiMan MultiMan skrev:
Det är allmän matematik, så ja, det får nog anses som välkänt på alla hällar som ansluts med mindre tillgänglig effekt än vad dess maximala möjliga effekt är. Du kan aldrig få ut mer än du tillför. 1 fas och 16A in ger t ex enbart 3680W.

Trefas hällar för konsumentbruk är vad jag vet otroligt ovanliga, men två faser på 16A räcker för att maximera vad hällen klarar, mer gör ingen nytta.
Tänker jag rätt att man utgår från den totala nominella effekt genom att lägga till effekten av alla zoner? Borde det då inte behövas dela upp på tre faser?

Skiss av induktionshäll med tre kokzoner, kontrollpanel och flexibel induktionsyta, samt effektnivåer och boosters.

Det finns två olika begränsningar här. Den ena begränsningen är att hällen är byggd på ett sådant sätt att samma kraftenhet eller vad man skall kalla dem förser två plattor med värme. Denna har en maximal effekt som understiger den sammanlagda maxeffekten av de plattor den försörjer. Därmed kan inte spisen ge maximal effekt på alla plattor samtidigt. Den andra begränsningen är att spisen kan ställas in så att den begränsar effekten mer än så för att inte riskera att lösa ut säkringen om denna är snålt tilltagen.

Elektrikern kan ordna en matning som gör att spisen kan ge sin maxeffekt eller ställa in hällen så att maxeffekten begränsas till lägre säkringar. Men han kan inte ordna så att alla plattor kan ge maxeffekt samtidigt. Min erfarenhet är att det ytterst sällan är ett problem.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Min erfarenhet av induktionshällar är att det är väldigt hög verkningsgrad så man kan lätt använda flera zoner utan problem.

T ex Siemens har en inställning där man kan begränsa effekten i steg om 500w på vissa modeller. Vet inte om IKEA har det på sina dock.

Men 2-fas är standard idag.

Jag fick begränsa den gamla hällen till 4500w då vi bara hade 1-fas i lägenheten, men det funkade hur bra som helst.

MultiMan
H HamBygg skrev:
Tänker jag rätt att man utgår från den totala nominella effekt genom att lägga till effekten av alla zoner? Borde det då inte behövas dela upp på tre faser?

[bild]
En induktionshäll består av spolar som alstrar ett mycket kraftigt magnetfält som skapar värme i järnhaltiga material genom så kallade Eddy-currents. De spolarna drivs via kraftelektronik som är den dyra delen i hällen. Billiga hällar har ibland bara ett klent drivkort som ansluts med en fas och kan ge max 3680W oavsett om alla hållens plattor är på 3000W på papperet.

Din häll verkar ha två drivkort (det vanligaste) och kan ge 3680W per styck, dvs ca 7,3kW om allt är satt på max. Sätter du på alla fyra zoner på max, kommer elektorniken växla mellan olika plattor för att inte bli överbelastad.

Edit: Det finns inget som hindrar att man hade monterat ett drivkort per spole/kokyta och därmed maximerat varje platta samtidigt, men det är en ren kostnadsfråga. Det förekommer säkert sådana modeller på marknaden.

P Peter_Ker skrev:
Min erfarenhet av induktionshällar är att det är väldigt hög verkningsgrad så man kan lätt använda flera zoner utan problem.
Vad har det med verkningsgrad att göra?

MultiMan MultiMan skrev:
En induktionshäll består av spolar som alstrar ett mycket kraftigt magnetfält som skapar värme i järnhaltiga material genom så kallade Eddy-currents. De spolarna drivs via kraftelektronik som är den dyra delen i hällen.
Det är en felaktig funktionsbeskrivning. Om det var fallet skulle alla ledande material fungera. Värmen genereras på grund av magnetisk hystes. Det är därför det bara fungerar på magnetiska material, som järn.

MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Det är en felaktig funktionsbeskrivning. Om det var fallet skulle alla ledande material fungera. Värmen genereras på grund av magnetisk hystes. Det är därför det bara fungerar på magnetiska material, som järn.
Enligt detta dokument står den effekten för mindre än 10% av värmeenergin: https://web.archive.org/web/20140724205258/http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-9012.pdf

Jag antar att du menade hysteres.

Text som beskriver att värmeenergi från magnetisk hysteres i ledande material som järn är försumbar jämfört med induktionsström.

Ja, jag menade hysteres. Jag gissar att rättstavningsfunktionen ändrade ordet.

Jag har sökt lite. Du tycks ha rätt. Det finns en del, även insatta, som menar att det är magnetisk hysteres som värmer. Men den gängse uppfattningen tycks vara att det främst är inducerade virvelströmmar som orsakar uppvärmningen. Jag får pudla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.