jaha ok.. är det något som kan komma i någon uppdatering eller är det hårdvarustyrt.
 
Kan inte tänka mig annat än att det är en mjukvarufunktion. Det är konstigt att den inte finns där, den var önskad redan när trådfri lanserades. Rent krasst så har det faktiskt inte tillkommit någon egentlig ny funktionalitet under tiden jag haft dem, bara buggrättningar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kan inte tänka mig annat än att det är en mjukvarufunktion. Det är konstigt att den inte finns där, den var önskad redan när trådfri lanserades. Rent krasst så har det faktiskt inte tillkommit någon egentlig ny funktionalitet under tiden jag haft dem, bara buggrättningar.
Ok spännande. Det är ju en funktion som vore uppskattad.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kan inte tänka mig annat än att det är en mjukvarufunktion. Det är konstigt att den inte finns där, den var önskad redan när trådfri lanserades. Rent krasst så har det faktiskt inte tillkommit någon egentlig ny funktionalitet under tiden jag haft dem, bara buggrättningar.
Tanken är nog att mer avancerad automation med Trådfri får göras via extern controller som Home Assistant, Homey etc. Ny funktionalitet har tillkommit via integrationerna med Google Home, Apple Home och Alexa.

Astrour är en trivial funktion som de flesta externa controllers har.
 
H hanpa skrev:
Tanken är nog att mer avancerad automation med Trådfri får göras via extern controller som Home Assistant, Homey etc. Ny funktionalitet har tillkommit via integrationerna med Google Home, Apple Home och Alexa.

Astrour är en trivial funktion som de flesta externa controllers har.
Har Apple HomeKit astrour integrerat? Isf hittar jag inte den funktionen.
 
richardtenggren
Gå in på automatisering på Hem-appen så kan du sätta villkor baserade på soluppgång och solnedgång.
 
  • Skärmavbild av hemautomatisering i en app med schemalagda uppgifter för soluppgång och solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gå in på automatisering på Hem-appen så kan du sätta villkor baserade på soluppgång och solnedgång.
Å sjutton. Så då blir det som ett astrour?
 
richardtenggren
putte22 putte22 skrev:
Å sjutton. Så då blir det som ett astrour?
Jag antar man kan säga så, den lär ju använda hemadressen för koordinater.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag antar man kan säga så, den lär ju använda hemadressen för koordinater.
Läst någonstans att det behövs en apple hub iPad,apple tv som står hemma om man ska använda hemautomation, eller funkar den solfunktionen funktionen ändå.
 
richardtenggren
Precis, jag körde tidigare med min AppleTv som Hub. Funkade relativt bra med Hue/trådfri.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
J JohanFrick skrev:
De menar detta [länk]
Om jag förstår det rätt så är det bara en app som samlar ihop alla gateways så man kan styra flera olika fabrikat från samma app? Har jag fattat rätt?
 
Det består av en server som pratar med olika gateways. Till servern finns en app
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det består av en server som pratar med olika gateways. Till servern finns en app
Så då behöver man med andra ord en gateway till till varje fabrikat då.
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Så då behöver man med andra ord en gateway till till varje fabrikat då.
Jo man behöver oftast en gateway till varje "fabrikat" men det finns alternativa produkter som Homey och Conbee som kan prata direkt med vissa enheter. Och gateway för Phiips Hue går att använda även mot Trådfri med risk för visst strul. Tvärtom går dock inte idag, Trådfri gateway kan inte hantera Hue-enheter.

Tycker inte att det gör något att man har olika gateways, man kan ju gömma undan dem någonstans. Sen kan det vara bra att inte lägga alla ägg i samma korg så att ha flera parallella system kan vara bra ur flera aspekter. Allt går ju ändå sköta via Google Home, Apple Home, Home Assistant eller Homey som exempel, man behöver inte använda en massa olika appar om man inte vill. Personligen använder jag nästan aldrig app då jag istället försöker automatisera det mesta och det lilla som blir kvar kan jag sköta antingen via några få väl valda knappar eller röstkommando.
 
någon som vet om/hur det går att ha flera/olika användare/trådfri app till gatewayen. Och styra dom inom familjen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.