Kan inte tänka mig annat än att det är en mjukvarufunktion. Det är konstigt att den inte finns där, den var önskad redan när trådfri lanserades. Rent krasst så har det faktiskt inte tillkommit någon egentlig ny funktionalitet under tiden jag haft dem, bara buggrättningar.
Ok spännande. Det är ju en funktion som vore uppskattad.mexitegel skrev:
Tanken är nog att mer avancerad automation med Trådfri får göras via extern controller som Home Assistant, Homey etc. Ny funktionalitet har tillkommit via integrationerna med Google Home, Apple Home och Alexa.mexitegel skrev:
Astrour är en trivial funktion som de flesta externa controllers har.
Har Apple HomeKit astrour integrerat? Isf hittar jag inte den funktionen.H hanpa skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 370 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 370 inlägg
Jo man behöver oftast en gateway till varje "fabrikat" men det finns alternativa produkter som Homey och Conbee som kan prata direkt med vissa enheter. Och gateway för Phiips Hue går att använda även mot Trådfri med risk för visst strul. Tvärtom går dock inte idag, Trådfri gateway kan inte hantera Hue-enheter.A Andreas Ludde Lundell skrev:
Tycker inte att det gör något att man har olika gateways, man kan ju gömma undan dem någonstans. Sen kan det vara bra att inte lägga alla ägg i samma korg så att ha flera parallella system kan vara bra ur flera aspekter. Allt går ju ändå sköta via Google Home, Apple Home, Home Assistant eller Homey som exempel, man behöver inte använda en massa olika appar om man inte vill. Personligen använder jag nästan aldrig app då jag istället försöker automatisera det mesta och det lilla som blir kvar kan jag sköta antingen via några få väl valda knappar eller röstkommando.