47 839 läst · 166 svar
48k läst
166 svar
IKEA höjer priserna - ”i smyg”?
Många som passar på att öka marginalerna nu och jag tror det är precis som du säger, många kommer bita sig själv i svansen.Patrik Willard skrev:
Medlem
· Halland
· 4 185 inlägg
De måste eftersom deras egna inköpspriser ökat. Det är så enkelt att vår ekonomi inte klarar att underhålla den konsumtion vi vant oss vid. Följden av alla prisökningar blir att konsumtionen imploderar, jobb försvinner och vi går tillbaka till den jägar/samlartillvaro vi hade på 70-talet när man fick vara varsågod och ta loss cykelslangen och laga den vid punka i stället för att bara montera en ny, eller som vi gör idag, man slänger cykeln och tar en elscooter och ringer sedan någon som kör den till en uppställningsplats.MrZero skrev:
Alla dessa jobb av typen gå ut och gå med någons hund kommer försvinna och vi går vänja oss vid att köpa den mat som råkar vara billig, skrapa ur det sista ur konservburkarna och banka urdragnaspikar räta på skruvstädet så att de går att återanvända.
Kanske inte i smyg men förstår att det kan kännas så (jag har inte för vana att läsa Ikeas pressmeddelanden…).
Jag upptäckte det för jag hade köpt saker för ordinarie pris i december, som jag hittade på fynd i februari. När jag jämförde fyndpris med det jag hade betalat så var fyndpriset ofta dubbelt så dyrt jämfört med ordinarie pris i december.
Ju fler elektriska/tekniska komponenter en vara har, desto större prisändring. Er ex: TRÅDFRI gateway kostade 299kr i dec och 499kr nu (eller 387kr på fynd…) men även annat, tex KALLAX hylla som kostade 499 kostar nu 699… (artnr 80275887).
Gällande kökspriset så räkna med att det blir dyrare. Här är konkreta ex på köksdetaljer som jag köpt, bara småprylar men ger ändå en bild (namn, artikelnummer, decemberpris, aktuellt pris):
UTRUSTA hyllplan 10205614: 79kr - 119kr
UTRUSTA hyllplan 10205609: 119kr - 159kr
NYTTIG golvskydd 40281994: 159kr - 179kr osv osv…
om du vill plåga dig själv o inte har decemberpriserna så kan du ringa o fråga hur mycket billigare det hade blivit, de har listorna!
Jag upptäckte det för jag hade köpt saker för ordinarie pris i december, som jag hittade på fynd i februari. När jag jämförde fyndpris med det jag hade betalat så var fyndpriset ofta dubbelt så dyrt jämfört med ordinarie pris i december.
Ju fler elektriska/tekniska komponenter en vara har, desto större prisändring. Er ex: TRÅDFRI gateway kostade 299kr i dec och 499kr nu (eller 387kr på fynd…) men även annat, tex KALLAX hylla som kostade 499 kostar nu 699… (artnr 80275887).
Gällande kökspriset så räkna med att det blir dyrare. Här är konkreta ex på köksdetaljer som jag köpt, bara småprylar men ger ändå en bild (namn, artikelnummer, decemberpris, aktuellt pris):
UTRUSTA hyllplan 10205614: 79kr - 119kr
UTRUSTA hyllplan 10205609: 119kr - 159kr
NYTTIG golvskydd 40281994: 159kr - 179kr osv osv…
om du vill plåga dig själv o inte har decemberpriserna så kan du ringa o fråga hur mycket billigare det hade blivit, de har listorna!
Laga punkteringar, ej kasta mat och räta spik - shit, kommer inte ha något att dra in på när man redan gör sådant... (fast lägger det på annat som kanske inte alltid är helt nödvändigt istället, i ärlighetens namn).A Anders_Nilsson skrev:De måste eftersom deras egna inköpspriser ökat. Det är så enkelt att vår ekonomi inte klarar att underhålla den konsumtion vi vant oss vid. Följden av alla prisökningar blir att konsumtionen imploderar, jobb försvinner och vi går tillbaka till den jägar/samlartillvaro vi hade på 70-talet när man fick vara varsågod och ta loss cykelslangen och laga den vid punka i stället för att bara montera en ny, eller som vi gör idag, man slänger cykeln och tar en elscooter och ringer sedan någon som kör den till en uppställningsplats.
Alla dessa jobb av typen gå ut och gå med någons hund kommer försvinna och vi går vänja oss vid att köpa den mat som råkar vara billig, skrapa ur det sista ur konservburkarna och banka urdragnaspikar räta på skruvstädet så att de går att återanvända.
En del som kommer försvinna är ju dyra hantverkare. Det är ju på gott och ont. Tyvärr lär väl en del bra gå över till vanliga anställda.A Anders_Nilsson skrev:De måste eftersom deras egna inköpspriser ökat. Det är så enkelt att vår ekonomi inte klarar att underhålla den konsumtion vi vant oss vid. Följden av alla prisökningar blir att konsumtionen imploderar, jobb försvinner och vi går tillbaka till den jägar/samlartillvaro vi hade på 70-talet när man fick vara varsågod och ta loss cykelslangen och laga den vid punka i stället för att bara montera en ny, eller som vi gör idag, man slänger cykeln och tar en elscooter och ringer sedan någon som kör den till en uppställningsplats.
Men att gå tillbaka till 70 talet tror jag inte ett dugg på denna gången heller. Men vi får se.
Jag byter fortfarande slang utan att bry mig nämnvärt om att en slang kostar 120 kr, jag måste hålla slangtillverkaren i drift.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 732 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 732 inlägg
Man kan fundera på hur dagens konsumptionsbeteende kan vara i närheten av miljövänligt. Även IKEA-kök byts ut enligt något bäst före datum.A Anders_Nilsson skrev:De måste eftersom deras egna inköpspriser ökat. Det är så enkelt att vår ekonomi inte klarar att underhålla den konsumtion vi vant oss vid. Följden av alla prisökningar blir att konsumtionen imploderar, jobb försvinner och vi går tillbaka till den jägar/samlartillvaro vi hade på 70-talet när man fick vara varsågod och ta loss cykelslangen och laga den vid punka i stället för att bara montera en ny, eller som vi gör idag, man slänger cykeln och tar en elscooter och ringer sedan någon som kör den till en uppställningsplats.
Deras "dåliga" kvalitet tror jag till mångt och mycket beror på det du indirekt skriver, man är inte lika rädd om sina saker då de ändå ska bytas ut för att man tröttnar på dem. Dränker man diskbänken i vatten så förstörs luckor mm på bara något år.
Mycket går att laga, men man ser det idag snarare som en anledning till att köpa nytt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 999 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 999 inlägg
Nej, gemene man har nog inte koll men det är säkert ett uppvaknade för många under rådande läge. Många har ju blivit medvetna och frågar var produkterna kommer ifrån, även vad delarna inuti produkten kommer ifrån. Visst, är det svårt att ställa om, pratar om om Ikea, ja då har de gått ut med att de har pausat Ryssland men ändå köper de fortfarande in trä från Ryssland! Då blir det helt fel! Ikea har pegamuskler så för dem ska det itre vara omöjlig att köpa trä och annat från andra länder än Ryssland även om det kostar lite mer. Vinstintresset har de råd att göra avkall på ett tag. Det kan de väga mot förtroende kapitalet, i form mindre antal kunder.Rkarlsson skrev:Har du 100% koll på alla produkter du köper om deras transparens mot dig som kund?
Att ställa om så kvickt är inte lätt. Och det gäller många bolag.
Tyvärr hade vi fått lägga ner totalt om alla bolag kör 100% bojkott.
Men folk tänkte ju inte så när de var så billigt att anlita ryssar, kineser och allla övriga billiga länder.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 999 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 999 inlägg
Ja, där var världen flata! Förhoppningsvis har alla blivit mer medvetna nu! Det arbetas mycket nu för att ta hem produktion till Europa, det började ju med pandemin och förstärks av pågående krig. Människor får vara beredda att betala mer för produkterna man köper.Kempa_swe skrev:handlar du saker från amerikanska bolag? Bara kolla vad deras såkallade soldater gjorde i mellanöstern. De utplånade hela byar för att de misstänkte att det kunde finnas någon taliban där, mördade barn och kvinnor, våldtog, plundrade, torterade mm mm. Men ingen införde sanktioner mot dem. De har hotat alla som försökt utreda dem för krigsbrott samt hemligstämplat/förstört dokumenten. Den som bara bojkottar Ryssland och inte usa är rena hycklare.
Nu är det inte Ikea som köper in trä.H HEM2121 skrev:Nej, gemene man har nog inte koll men det är säkert ett uppvaknade för många under rådande läge. Många har ju blivit medvetna och frågar var produkterna kommer ifrån, även vad delarna inuti produkten kommer ifrån. Visst, är det svårt att ställa om, pratar om om Ikea, ja då har de gått ut med att de har pausat Ryssland men ändå köper de fortfarande in trä från Ryssland! Då blir det helt fel! Ikea har pegamuskler så för dem ska det itre vara omöjlig att köpa trä och annat från andra länder än Ryssland även om det kostar lite mer. Vinstintresset har de råd att göra avkall på ett tag. Det kan de väga mot förtroende kapitalet, i form mindre antal kunder.
Det är vissa underleverantörer som i brist på annat fortfarande köper, eller har köpt i en övergång till andra leverans kedjor ordnas.
Förhoppningsvis så ändrar man skatter och regler, så att det blir billigare att låta någon (lokal anställd) reparera och måla om ett kök än att köpa ett nytt tillverkat i något fjärran land.A Anders_Nilsson skrev:
Det är hemska händelser (Covid, Ukraina, sjukdom, död och elände) som (förutom vissa andra orelaterade händelser som drabbat de ställen där halvledare och plast tillverkas (även om det kanske kan kopplas till klimatförändringar) ) lett till att vår värld ändras nu. Men ändringen som sådan, mindre konsumtion och färre resor, tror jag är positivt och nödvändigt för att jorden ska överleva.
(är det förresten bara gamla mjukvaruutvecklare eller matematiker som använder nästlade parenteser?)
Spiralen prisökningar - löneökningar riskerar drabba de med pensioner eller arbeten med låg personalomsättning hårt, så den biten är ju olycklig. De som är unga och attraktiva i en region med mycket arbetstillfällen kommer sannolikt vara vinnare på detta, då de genom jobbbyte kan öka sin lön i takt med eller mer än realutvecklingen.
Det jag menar i grunden är att det är en sådan dubbelmoral i det hela att det är pinsamt. Personligen köper vi saker vi behöver och gärna svenskt. Men jag bojkottar ju inte kina om sonen verkligen vill ha en nalle, skillnad om han vill ha alla nallar han ser. Men står det 2 snarlika produkter så väljer jag ju den som är tillverkad närmast oss. Riktigt så är det inte i detaljhandeln alls då kinaprodukter som tillverkas i kina och samma produkt tillverkas i europa så väljer folk likväl en kinaprodukt trots den är lika dyr eller dyrare och sämre.H HEM2121 skrev:Nej, gemene man har nog inte koll men det är säkert ett uppvaknade för många under rådande läge. Många har ju blivit medvetna och frågar var produkterna kommer ifrån, även vad delarna inuti produkten kommer ifrån. Visst, är det svårt att ställa om, pratar om om Ikea, ja då har de gått ut med att de har pausat Ryssland men ändå köper de fortfarande in trä från Ryssland! Då blir det helt fel! Ikea har pegamuskler så för dem ska det itre vara omöjlig att köpa trä och annat från andra länder än Ryssland även om det kostar lite mer. Vinstintresset har de råd att göra avkall på ett tag. Det kan de väga mot förtroende kapitalet, i form mindre antal kunder.
Men detta uppvaknande hände exakt nu i kriget, men när man frågat folk innan dessa 2 kriser så var det bara "njäää bryr mig inte så mycket".
Det är väl skitbra att saker kommer hem igen =) Det får vi vara glada för. Men vi skall ju ha klart för oss att det är ett enormt problem om man bara klipper strängen utan att ha säkrat material från annat håll.
Men ni ska se att när lille gubben antingen går bort eller blir bortplockad så dröjer det inte många år innan vi har full handel med de igen.
Även om jag inte vill vara lika raljant som "hamstraren" här ovan så är det en poäng att se över konsumtionen. Jag tänkte inte ge mig i kast med att gå in på några detaljer och vi gillar ju alla att köpa saker, men det är intressant att denna fråga närmast blivit tabu, att det dröjer 67 inlägg innan den tas upp för första gången.
Jag vurmar för hållbara och genomtänkta lösningar. Jag vurmar för att handla med förnuftet och inte med ögonen. Jag vurmar för begagnat. Som det är idag kan det inte bara vara tillverkarnas fel att ett kök "måste bytas ut", precis som med kläder som knappt blivit smutsiga byts ut för att det går mode, så är det med heminredning. Det är ett skapat behov och upplevs som något helt normalt. För vissa är det lika otänkbart att måla om köksluckorna som att skifta hjul på bilen själv.
Jag kan förbluffas över hur diskussionen i ett allmäntillgängligt medium som Sveriges Radio tar upp frågan om "nu när det är dags att köpa vinterjacka igen" som om det vore en helt legitim grej för alla att tänka på. Jag undrar snarast var vinterjackan från förra året tog vägen?
Jag jobbar i samma bransch som IKEA (men inte på det företaget) och ser hur folk handlar. Ofta skulle kunderna köpt varan "helst igår" och det verkar inte finnas en minsta genomtänkt tanke i inköpet. Det är inte utan viss skamkänsla jag hjälper alltförmånga kunder att köpa alltför mycket alltför billigt.
Jag tror att det är på sin plats med höjda priser, närmare produktion, högre kvalitet, lägre befolkningsökning och lägre konsumtion om vi ska se någon ordning på miljön på den här planeten. Frågan är bara hur vi ställer om den marknadsekonomiska modellen för att passa detta? För som det är idag går dessa två idéer inte ihop och finns det inga incitament bland makten och pengarna, kommer det inte hända. Jag är verkligen okunnig inom ämnet "ekonomi" så jag kan inte ens spekulera, men vem som helst förstår att en "ökning av ökningen" inte går ihop med en ändlig värld. Jag får ångest varje gång jag tänker på det, så jag gör det rätta och knäpper upp en öl till...
Jag vurmar för hållbara och genomtänkta lösningar. Jag vurmar för att handla med förnuftet och inte med ögonen. Jag vurmar för begagnat. Som det är idag kan det inte bara vara tillverkarnas fel att ett kök "måste bytas ut", precis som med kläder som knappt blivit smutsiga byts ut för att det går mode, så är det med heminredning. Det är ett skapat behov och upplevs som något helt normalt. För vissa är det lika otänkbart att måla om köksluckorna som att skifta hjul på bilen själv.
Jag kan förbluffas över hur diskussionen i ett allmäntillgängligt medium som Sveriges Radio tar upp frågan om "nu när det är dags att köpa vinterjacka igen" som om det vore en helt legitim grej för alla att tänka på. Jag undrar snarast var vinterjackan från förra året tog vägen?
Jag jobbar i samma bransch som IKEA (men inte på det företaget) och ser hur folk handlar. Ofta skulle kunderna köpt varan "helst igår" och det verkar inte finnas en minsta genomtänkt tanke i inköpet. Det är inte utan viss skamkänsla jag hjälper alltförmånga kunder att köpa alltför mycket alltför billigt.
Jag tror att det är på sin plats med höjda priser, närmare produktion, högre kvalitet, lägre befolkningsökning och lägre konsumtion om vi ska se någon ordning på miljön på den här planeten. Frågan är bara hur vi ställer om den marknadsekonomiska modellen för att passa detta? För som det är idag går dessa två idéer inte ihop och finns det inga incitament bland makten och pengarna, kommer det inte hända. Jag är verkligen okunnig inom ämnet "ekonomi" så jag kan inte ens spekulera, men vem som helst förstår att en "ökning av ökningen" inte går ihop med en ändlig värld. Jag får ångest varje gång jag tänker på det, så jag gör det rätta och knäpper upp en öl till...
Den faktor som kommer ha störst betydelse för inflationen är ändå utspädningseffekten av att ha skapat mer pengar. Det vi känner till om inflation är att den i huvudsak drivs av skapandet av nya pengar. Det säger sig ju själv egentligen. Om vi säger att man dubblar antalet svenska kronor över en natt utan att något värde skapats så är de rimligtvis hälften så mycket värda.B b8q skrev:Jag säger inte att du har fel, men jag gissar att de prisökningar vi sett hittills, inte har så mycket att göra med de låtsaspengar man skapat, utan av faktiska brister i utbudet av väldigt grundläggande resurser (el, olja mm). Eftersom nästan alla branscher är beroende av el och transporter, höjs kostnaderna och konsumentpriserna över hela linjen.
Inflation pga påhittade pengar är förstås en extra prishöjare, men den tror jag inte vi ska skylla på - än.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 999 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 999 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 128 inlägg
Håller med till fullo.Keexet skrev:Även om jag inte vill vara lika raljant som "hamstraren" här ovan så är det en poäng att se över konsumtionen. Jag tänkte inte ge mig i kast med att gå in på några detaljer och vi gillar ju alla att köpa saker, men det är intressant att denna fråga närmast blivit tabu, att det dröjer 67 inlägg innan den tas upp för första gången.
Men, jag är fortfarande glad att leva i ett land där jag kan flytta in i ett hus med
nytt kök och jag får byta det. OCH dricka öl ;-)