Z Zlatje skrev:
Klart de gör. IKEA har de senaste 2 åren gjort 45 miljarder i vinst och har lagt skulden på inflationen som en anledning till höjningarna. De gör väl som alla andra. Måste höja en del, absolut men varför inte slänga på 5-10% på varan för egen vinning?
Det är nog sant att man kanske höjer lite extra. Men inga större summor.

Varför missar folk en viktig sak. Ikea riktar in sig på att vara billiga. Så många som köpte lite dyrare möbler tidigare går nu över till Ikea istället.
Det är lågpris varuhusen som går bra dessa tider. Alltså är det stor chans att dessa gör vinst.
Men det verkar som du tycker att det är fel att Ikea går med vinst.
Sen är.det ingen hemlighet att inflationen tvingar företagen att höja sina priser. Den delen får du ta med Riksbanken. Jag tror inte att man lägger på så mycket på priserna att man gör 45miljarder o vinst

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Jag tänker likadant. Ikea vill erbjuda bra priser, det är deras vapen. Dessutom har de förbättrat kvalitet, utbud och kombinationsmöjligheter under åren så det är inte bara tråkig Billy bokhylla längre.

Angående kvaliteten på kök som är ett populärt diskussionsämne så har jag fattat det som att det snarare är de dyra märkena som sänkt sin kvalitet och närmat sig Ikea.

Och angående vinsten kan man jämföra med t ex Lidl, de går som tåget, för när all mat blev överdyr på Ica och Coop är den fortfarande överkomlig på Lidl så nya kunder hittar dit.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.