47 731 läst · 166 svar
48k läst
166 svar
IKEA höjer priserna - ”i smyg”?
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Tack för komplimangen med mitt nick!B Boende45 skrev:Ditt ”Nick” beskriver dig bra.
Om man inte förstår att bojkott av ryska varor och rysk tillverkning har syftet att INTE finansiera Rysslands invasion av Ukraina bör man hålla sig till något annat forum.
Varje rysk produkt eller tjänst som köps av annat lands företag eller konsument inbringar kapital som kan användas till nya vapen, ammunition och soldater.
Men jag tror att du var lite väl imponerad av mitt nick så du glömde bort att läsa.
Jag svarade på ett inlägg om demokratin i vårat land.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
I debatten om svårigheterna med att reparera
Någon som funderat på att det finns en anledning till varför telefoner är svåra att reparera? Det är för att vill. ha så tunna och små produkter som möjligt. Idag sitter väldigt mycket fastlött på ett kretskort med flera skikt. Det blir säkerligen mycket dyrare. Men tunnare. Svår att komma in i? Har inte funderat på det. En anledning är säkert för att man ska anlita en auktoriserad verkstad. men den ska gå att reparera....
Problemet är eftersom alla produkter ska bli så smarta och avancerade som möjligt Sitter felet ofta i ett kretskort som kostar massa att byta. Är det fel i ett kretskort till kylen så byter man det. Du tar inte fram lödkolven. Alla har inte den kunskapen. Men lättare att reparera?
vad innebär det? Är du händig och kunnig så är det inga problem.
Tror att det är bättre att tvinga ge tillverkaren 3-10års garanti beroende av produkt. Då måste tillverkaren stå för kostnaderna...
Idag är inte ens garanti på 1år tvingande.
Någon som funderat på att det finns en anledning till varför telefoner är svåra att reparera? Det är för att vill. ha så tunna och små produkter som möjligt. Idag sitter väldigt mycket fastlött på ett kretskort med flera skikt. Det blir säkerligen mycket dyrare. Men tunnare. Svår att komma in i? Har inte funderat på det. En anledning är säkert för att man ska anlita en auktoriserad verkstad. men den ska gå att reparera....
Problemet är eftersom alla produkter ska bli så smarta och avancerade som möjligt Sitter felet ofta i ett kretskort som kostar massa att byta. Är det fel i ett kretskort till kylen så byter man det. Du tar inte fram lödkolven. Alla har inte den kunskapen. Men lättare att reparera?
vad innebär det? Är du händig och kunnig så är det inga problem.
Tror att det är bättre att tvinga ge tillverkaren 3-10års garanti beroende av produkt. Då måste tillverkaren stå för kostnaderna...
Idag är inte ens garanti på 1år tvingande.
Nya konsumentköplagen som trädde i kraft 1/5-2022Bananskalare skrev:
- Den omvända bevisbördan som innebär att det är säljarens ansvar att bevisa att en trasig vara inte hade tillverkningsfel förlängts från sex månader till två år.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jo, visst är det så.D Dilato skrev:
Min tanke var att om man tvingade företagen till längre tider så kanske de tänker till.
kräva 5år på vitvaror Förutsatt att man kan då det o hela eu.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Självklart blir det kunden i slutänden som får betala det. Men diskussionen var mer om reparation och den vägen. Om tillverkaren tvingas stå för längre garantier. Så är risken att de billigaste varorna kommer bli dyrare.S saltis99 skrev:
De dyraste har lite mer marginaler.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 811 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 811 inlägg
Antingen bojkottar man allt i solidaritet med vår demokrati ... eller så skiter man i det och tar demokratin för något givet.Bananskalare skrev:
Men en sak är säker, Demokrati är något man förtjänar, ingenting som man får till skänks. Demokrati är något som man ständigt måste försvara i vårat samhälle.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Du får gärna förklara hur vi riskerar vår demokrati för att vi inte bojkottar Ryssland?Mats-S skrev:
ska man värna om demokratin, så är väl det viktigaste man kan göra är att rösta.
Då visar vi att vi tror på demokratin.
Man riskerar demokratin genom att finansiera en organisation som arbetar för att erövra nytt land och avskaffa alla spår av demokrati på alla landområden de behärskar. Om det inte får hållas val eller hålls val med endast ett parti eller en kandidat då hjälper det inte så mycket att rösta.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Så om jag handlar ut av ett företag som inte gillar demokrati. Så kommer riskera den demokrati vi har i Sverige. Med tanke på att det är en grundlag så måste det till två val för att få igenom en ändring. Det blir tufft att bearbeta så många. men ett sådant multinationellt företag har mycket pengar.
Men om det räcker...
Om vi då pratar om Ryssland så kommer inte Putin kunna påverka vår demokrati för att företag fortsätter handla från Ryssland. Han har inte visat några tecken på att försöka ta bort demokratin i Sverige.
Så hur kan min shopping runda påverka demokratin? Om jag vill påverka demokratin negativt så bör jag påverka de politiker som finns i riksdagen och regeringen.
eller berätta hur ni tänker
Men om det räcker...
Om vi då pratar om Ryssland så kommer inte Putin kunna påverka vår demokrati för att företag fortsätter handla från Ryssland. Han har inte visat några tecken på att försöka ta bort demokratin i Sverige.
Så hur kan min shopping runda påverka demokratin? Om jag vill påverka demokratin negativt så bör jag påverka de politiker som finns i riksdagen och regeringen.
eller berätta hur ni tänker
Putin och hans gäng brukar syssla med olika slags verksamheter för att underminera demokratin i grannländer. Räcker inte de åtgärderna går de in med trupp och tanksar.
Du kan inte påstå att du har missat den saken.
Du kan inte påstå att du har missat den saken.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
tja jag trodde vi pratade om Sverige och vår demokrati. Jag är väl medveten om att det är krig i Ukraina. hela tråden handlar handlar om det.H heimlaga skrev:
Trots att vi handlat av ryssarna i årtionden så var de länge sedan de försökte kriga bort vår demokrati. Men det är inte så enkelt att Putin bombar oss för att vi handlar av dessa.
Låt mig se om jag förstått saken rätt. Om jag handlar av ryssarna så riskerar jag vår demokrati? De länder som köper gas av Putin. Hur många av dessa länder har han försökt bomba bort demokratin där.
Om vi då tänker mig. om jag handlar i ryssland. Så skulle de sätta igång och bomba
Nu är det ett år sedan den här tråden skapades och 8 månader sedan jag beställde vårt nya kök. Priserna ändrades en del under tiden från beställning till färdigt kök och vi fick göra div kompletteringar till nytt pris. Priserna på fronter nedan gäller för Lerhyttan ljusgrå.
Vara, pris aug/sept-22, pris maj-23
Bänkskåpsstomme 80cm, 549, 649
Låda hög 80cm, 779, 779
Låda med 80cm, 649, 649
Lådfront 80x40, 549, 699
Lådfront 80x20, 429, 549
Högskåp för ugn 60x220, 1095, 1295
Dörr 60x40, 479, 609
Bänkhörnskåp, 1095, 1295
Väggskåp 60x37, 399, 499
Väggskåp 80x37, 449, 549
Dörr 30x80, 549, 669
Upphängningsskena 2m, 129, 149
Som synes är prishöjningarna 20-30% på trävaror men mindre på plåtdetaljer och annat. Det vore intressant att se hur mycket som hänt sedan årsskiftet och hur mycket som händer det kommande halvåret/året...
Låda hög 80cm, 779, 779
Låda med 80cm, 649, 649
Lådfront 80x40, 549, 699
Lådfront 80x20, 429, 549
Dörr 60x40, 479, 609
Bänkhörnskåp, 1095, 1295
Väggskåp 60x37, 399, 499
Väggskåp 80x37, 449, 549
Dörr 30x80, 549, 669
Som synes är prishöjningarna 20-30% på trävaror men mindre på plåtdetaljer och annat. Det vore intressant att se hur mycket som hänt sedan årsskiftet och hur mycket som händer det kommande halvåret/året...
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Det är straffavgift för att du väntar med att beställazarkov skrev:Nu är det ett år sedan den här tråden skapades och 8 månader sedan jag beställde vårt nya kök. Priserna ändrades en del under tiden från beställning till färdigt kök och vi fick göra div kompletteringar till nytt pris. Priserna på fronter nedan gäller för Lerhyttan ljusgrå.
Låda hög 80cm, 779, 779
Låda med 80cm, 649, 649
Lådfront 80x40, 549, 699
Lådfront 80x20, 429, 549
Dörr 60x40, 479, 609
Bänkhörnskåp, 1095, 1295
Väggskåp 60x37, 399, 499
Väggskåp 80x37, 449, 549
Dörr 30x80, 549, 669
Klart de gör. IKEA har de senaste 2 åren gjort 45 miljarder i vinst och har lagt skulden på inflationen som en anledning till höjningarna. De gör väl som alla andra. Måste höja en del, absolut men varför inte slänga på 5-10% på varan för egen vinning?