47 731 läst · 166 svar
48k läst
166 svar
IKEA höjer priserna - ”i smyg”?
Vad menar du med "i smyg". Dom har varit väldigt tydliga med detta.S SnickSnackA skrev:Någon som vet om priset nyligen höjts på deras kök?
Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?
Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
Låter rimligt med tanke på all annan prishöjning som skett överallt. Vissa saker är numer ”löjligt dyra” .. jag menar virke, skivor, bensin/diesel, fraktproblem, personalproblem i coronans spår, mat, bröd, el.. osv osv
Det är givet att resultatet av alla dessa små prishöjningar, i alla led.. skapar ett rejält påslag för oss kunder i slutänden.
Det gäller alla företag och alla konsumenter..
Det är givet att resultatet av alla dessa små prishöjningar, i alla led.. skapar ett rejält påslag för oss kunder i slutänden.
Det gäller alla företag och alla konsumenter..
Om man är nöjd med luckornas utseende så kan man ju göra som mina föräldrar när de renoverade. De skickade luckorna till en lackerare (möbel) och lacka om luckorna till nyskick igen. Tror att köket i grunden måste var runt 30 år gammalt nu.A Argastesnickaren skrev:Att allt rörligt skulle dö efter 10 år är inte sant!!!
I mitt gamla hus är mitt Ikea kök intakt trots 19 år av hård användning.
Vi monterade också ett 20 tal Ikea inredningar (köks) i den lokala skolans klassrum till förvaring.
Den nyaste där är 15 år.
Då jag själv monterat alla och jobbar på skolan så vet jag också att inget har hänt förutom 1(en) lucka som en elev bröt av med våld.
Rätt bra betyg tycker jag,
Sen det enda som har byts är kakel på väggen och vitvaror efterhand de gått sönder.
Så att allt rörligt är slut efter 10 år är ren och skär bullshit. Jag köper att man möjligtvis får byta något men de går att reparera och förnya.
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
Mitt kök är original från 1974 fast förra ägaren har bytt luckor. Dags att måla om dessa pga fuktskador från stänk.
Skall även låta elektrikern dra in nolla i perilexen så jag lättare får tag i en begagnad integrerad spis på hjul på Blocket. Utbudet på 230 V är mycket större. Det jag har har tappat tätningslisten I ugnsluckan.
Till sist skall de gamla kyl och frys från 1997 bytas när elgiganten har rea, men det brådskar inte.
Och allting körs hem i min turbodiesel från 2016 som är betald kontant.
Jag antar att jag för vissa påminner om det där SVT-reportaget "Gubben i skogen" som sändes för 15 år sedan.
Skall även låta elektrikern dra in nolla i perilexen så jag lättare får tag i en begagnad integrerad spis på hjul på Blocket. Utbudet på 230 V är mycket större. Det jag har har tappat tätningslisten I ugnsluckan.
Till sist skall de gamla kyl och frys från 1997 bytas när elgiganten har rea, men det brådskar inte.
Och allting körs hem i min turbodiesel från 2016 som är betald kontant.
Jag antar att jag för vissa påminner om det där SVT-reportaget "Gubben i skogen" som sändes för 15 år sedan.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Ja priserna har ökat markant!! Jag hjälpte en vän att renovera köket i höstas, efter nyår satte jag igång att renovera mitt eget kök och upptäckte då till stor förtret att priserna gått upp rejält.S SnickSnackA skrev:Någon som vet om priset nyligen höjts på deras kök?
Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?
Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
Vi jämförde en Maximera låda som hade gått upp 30%!!
Tycker det är rätt intressant att Aftonbladet inte skriver ut hela pressmeddelandet utan man måste gå in själv o läsa hur det ligger till. Men ger inte lika många klick..Mats-S skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/newsroom...-av-inkoep-av-virke-fran-ryssland-pub1dad1ed0
Inflationen verkar vara på riktigt nu. Jag ser massor av priser som sticker iväg. Dags att handla det man måste ha som är dyrt, amortera och snåla. Är det nån som mäter prisökning på de vi faktiskt använder lönen till, och inte korgen som används för inflationsberäkningar.
(Minns att när jag var barn så fick jag ett antal sedlar som det stod typ "5 Milionen mark" och liknande på, min farfar hade bott nåt år under studietiden i tyskland och tagit med lite "skräppengar" hem som tillslut hamnade i nån låda hos oss, tyvärr verkar de bortkastade nu. Enl vad jag hörde så fick farfar växla in sina studiekamraters pengar till svenska och agera bank, då man annars måste handla upp alla sina pengar på dagen då värdet gick ned rejält på bara nån vecka. Med tanke på takten som jag antar vi och andra länder ökat M3 under pandemin och nu kriget och all tillgångsbrist så kommer det nog dra iväg riktigt rejält).
(Minns att när jag var barn så fick jag ett antal sedlar som det stod typ "5 Milionen mark" och liknande på, min farfar hade bott nåt år under studietiden i tyskland och tagit med lite "skräppengar" hem som tillslut hamnade i nån låda hos oss, tyvärr verkar de bortkastade nu. Enl vad jag hörde så fick farfar växla in sina studiekamraters pengar till svenska och agera bank, då man annars måste handla upp alla sina pengar på dagen då värdet gick ned rejält på bara nån vecka. Med tanke på takten som jag antar vi och andra länder ökat M3 under pandemin och nu kriget och all tillgångsbrist så kommer det nog dra iväg riktigt rejält).
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Även om många älskar att hata Ikea och få det till att det är bara Ikea som kan göra så hemska saker. Men jag misstänker att alla drabbas av dessa prishöjningar. Även Ballingslöv. Sen kan jag absolut tänka mig att Lågpriskedjor drabbas snabbare då marginalerna är små.
Tyvärr så höjer alla sina priser just nu.
Fortsätt gärna och vara misstänksamma mot Ikea, om ni mår bättre. Men just nu är inte dessa de ända som höjer
Tyvärr så höjer alla sina priser just nu.
Fortsätt gärna och vara misstänksamma mot Ikea, om ni mår bättre. Men just nu är inte dessa de ända som höjer
Antar att Ikeas vitvaror fortfarande görs av f a Electrolux och Whirlpool, eftersom det var så under många år när jag var i branschen. Lite olika fördelning mellan bolagen för olika produkter och världsdelar.Dial_595 skrev:
IKEA säljer mycket stora volymer vitvaror över världen. Det krävs stora tillverkare för att klara leveranserna.
Som extremt stora inköpare pressar de tillverkarna maximalt vad gäller priset.
Det betyder vanligtvis att det inte är någon ”reguljär” Electrolux under skalet. Tillverkarna använder så billiga komponenter som möjligt för att överhuvudtaget ha en marginal på försäljningen till IKEA. Det är plastdetaljer istället metall, tunnare material mm.
Det här är inget nytt så gör alla stora kedjor, t ex Lidl och HM.
IKEA har f ö mycket höga marginaler på sina produkter.
IKEA är ett mycket lönsamt företag
Det betyder vanligtvis att det inte är någon ”reguljär” Electrolux under skalet. Tillverkarna använder så billiga komponenter som möjligt för att överhuvudtaget ha en marginal på försäljningen till IKEA. Det är plastdetaljer istället metall, tunnare material mm.
Måste rätta dig där. Det kan mycket väl vara Electrolux som tillverkat den - men det är i regel en helt egen produkt tillverkad efter IKEAS specifikation och prislapp på någon av Electrolux fabriker i världen där man har lite ledig kapacitet och kan svänga ihop en maskin för de pengar IKEA betalar för den. Dom har i regel INGENTING med de maskiner Electrolux själva marknadsför i Sverige, att göra.Dial_595 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
De kan säkert ta fram en egen maskin till Ikea. Men då är Ikea med på tåget. Men de kan inte tillverka vilken skit som helst. De förlorar på det.B Boende45 skrev:IKEA säljer mycket stora volymer vitvaror över världen. Det krävs stora tillverkare för att klara leveranserna.
Jag betvivlar starkt att ikea har speciellt höga marginaler. Men marginalerna varierar. Vissa varor är det minus marginaler på.
Att ikea tjänar pengar är väl bra.
Men det är inte marginalerna utan kvantiteten de tjänar pengar på.
Sen är höga marginaler beroende vad man jämför med. pressbyrån har val runt 50%
willlys max 10-15% Förutom alla varor som det är minus marginaler på.