U Utsliten och utdömd skrev:
Fick offert från marbodal och ballingslöv innan vi beställde vårt Ikea-kök i mars.

Ikea 125’ kr för komplett med vitvaror och bänkskiva
Ballingslöv 305’ exklusive spis (inkl 10% på alla stommar och 20’ i avdrag på vitvaror)
Marbodal 210’ exklusive vitvaror (inkl 15% på alla stommar)

Även om det fanns lite roligare finesser, finare lådsidor, bättre dimension på stommarna och framförallt fler färgval så blev det ändå Ikea. Gick inte motivera 2-3x priset för samma layout på kök.
Å andra sidan får du också vitvaror därefter ;-)

?
S Stefan1972 skrev:
Finns det nån som inte höjer nå priser på saker? Min bilreservdelsleverantör har aviserat nya prislistor sex ggr sen i januari bara......För typ ett-två år sen kom det en ny varje år om ens det ibland.
Viss mat hade sänkts. Jag vet inte vilken då jag inte åt det jag hörde, bla mandel.

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Det mesta kommer från Ryssland, så det kommer att bli ännu dyrare

S SnickSnackA skrev:
Någon som vet om priset nyligen höjts på deras kök?

Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?

Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
S SnickSnackA skrev:

Har läst att dom gjorde en höjning på i snitt 9% i januari, men inget finns att hitta nu. Är det en ”smyghöjning”?

Har ritat ett kök som jag är på väg att beställa, men plötsligt ändrades priset uppåt med ca 10.000-12.000kr, vet inte exakt belopp då det var inget jag memorerade men det gick över 100.000kr strecket som var ngt jag vet jag låg under.
S SnickSnackA skrev:

Syna dem noggrant - vi köpte IKEA-tvättmaskin till vår förra BRF innan vi flyttade, det var en electrolux om kag inte minns fel.

Jag har en riktigt galen ide till er alla, och det gäller inte bara IKEA.

Jo det är såhär, att när det gäller Inflation och prisökning på allt möjligt så kan ni använda denna otroligt häftiga lösning: SLUTA KONSUMERA.

Ja, ett kök man kanske MÅSTE ha, men vad det gäller all lyxkonsumtion, renoveringar , mat och allt annat.
Har vi inte redan allt? Behöver man nya prylar hela tiden? Måste man verkligen göra den där svindyra renoveringen? Måste oxfilen upp på grillen varje fredag?

Jag tycker många företag rider riktigt hårt nu på hela "INFLATION" "KRIG" "CORONA!!" vågen och att alla dessa prisökningar har gått för långt. Det är så enkelt som att slutar alla handla så får vi se vart priserna landar.

Alla bolag har som mål att inte bara ha vinst men att öka vinsten varje kvartal.

Om vi all sluter konsumera som zombies istället och tar det lite lugnt efter 30 år av vansining konsumtion får vi se vad som sker. Jag tror vi kommer överleva.

Just IKEA skulle sänka priser, det kan ni vara säkra på. Hela deras verksamhet går på att tillverka så mycket skräp som möjligt och sälja så mycket det bara går.

Om något så räddar man miljön då alla andra åtgärder är värdelösa jämflört med två specifika saker man kan göra vilket samhället absolut inte vill: SLUTA ÄTA KÖTT & SLUTA KÖPA SKIT FRÅN KINA. Skulle det finnas någon logik i gröna propagandan skulle butiker som dollarstore och alla andra plastkyrkor stänga ner länge sedan. Men nej, ångestpress och mjölkande av vanliga nisse är i fokus i varenda steg man tar i samhället. Men glöm inte rädda världen när du köper din nya mobil varje år eller onödiga plast grejer på närmaste lågpris kedja. Det är ju så komiskt det kan inte vara sant.

Köp närodlat, stöd vårt land, ekonomi och medmänniskor. Sluta handla onödigt skit och sluta betala ockerpriser bara för att "PUTIN-COVID-PLANETEN KOMMER DÖ". Hitta kanske ny mening med livet, vad vet jag.

Tack och hej, lycka till med spargrisen.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Veronica. och 9 till
  • Laddar…
?
H Hamstraren skrev:
Jag har en riktigt galen ide till er alla, och det gäller inte bara IKEA.

Jo det är såhär, att när det gäller Inflation och prisökning på allt möjligt så kan ni använda denna otroligt häftiga lösning: SLUTA KONSUMERA.

Ja, ett kök man kanske MÅSTE ha, men vad det gäller all lyxkonsumtion, renoveringar , mat och allt annat.
Har vi inte redan allt? Behöver man nya prylar hela tiden? Måste man verkligen göra den där svindyra renoveringen? Måste oxfilen upp på grillen varje fredag?

Jag tycker många företag rider riktigt hårt nu på hela "INFLATION" "KRIG" "CORONA!!" vågen och att alla dessa prisökningar har gått för långt. Det är så enkelt som att slutar alla handla så får vi se vart priserna landar.

Alla bolag har som mål att inte bara ha vinst men att öka vinsten varje kvartal.

Om vi all sluter konsumera som zombies istället och tar det lite lugnt efter 30 år av vansining konsumtion får vi se vad som sker. Jag tror vi kommer överleva.

Just IKEA skulle sänka priser, det kan ni vara säkra på. Hela deras verksamhet går på att tillverka så mycket skräp som möjligt och sälja så mycket det bara går.

Om något så räddar man miljön då alla andra åtgärder är värdelösa jämflört med två specifika saker man kan göra vilket samhället absolut inte vill: SLUTA ÄTA KÖTT & SLUTA KÖPA SKIT FRÅN KINA. Skulle det finnas någon logik i gröna propagandan skulle butiker som dollarstore och alla andra plastkyrkor stänga ner länge sedan. Men nej, ångestpress och mjölkande av vanliga nisse är i fokus i varenda steg man tar i samhället. Men glöm inte rädda världen när du köper din nya mobil varje år eller onödiga plast grejer på närmaste lågpris kedja. Det är ju så komiskt det kan inte vara sant.

Köp närodlat, stöd vårt land, ekonomi och medmänniskor. Sluta handla onödigt skit och sluta betala ockerpriser bara för att "PUTIN-COVID-PLANETEN KOMMER DÖ". Hitta kanske ny mening med livet, vad vet jag.

Tack och hej, lycka till med spargrisen.
Så äter du kött?

Den främsta posten här är bränslet. Maten är inte så dyr för oss ändå.

Men det blir ju chill innan midsommar för då kommer den splittnya bilen som går på el så då kan jag välja vilket humör jag är på :D

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Så äter du kött?

Den främsta posten här är bränslet. Maten är inte så dyr för oss ändå.

Men det blir ju chill innan midsommar för då kommer den splittnya bilen som går på el så då kan jag välja vilket humör jag är på :D
:D

Jag äter kött till och från.
Ibland mer ibland mindre, Kan jag leva utan kött? Ja. Skulle jag stänga ner alla köttfabriker imorgon och leva utan kött om jag fick välja? Ja. Men ingen frågar mig och jag lever i samma samhälle som dig. Vad jag gör spelar ingen roll. MEN OM ALLA TÄNKTE SOM DIG DÅ. Jo men alla gör inte det, de flesta har ingen aning vad som händer på slakterierna. Skulle de bry sig eller veta skulle de också äta kött till och från eller aldrig.
Men men, den diskussionen passar in bättre på en annan tråd.

Din elbil kommer beskattas hårt som fan om några år , så ställ in humöret på GLAD när du får den och njut så länge det går. med 500 öre KW och milskatt om ett par år kommer den kosta lika mycket som en diesel / bensin fast den kan du inte pilla på själv i ditt garage och batteriet är dött om 7-10 år. "men den är renare" ja after du kört den 10 år tror jag de kom fram till i den riktiga "renhet" räkningen kring elbilar. Med tanke på tillverkningsprocess, batterier , och allt annat.

Hursom, många bolag utnyttjar situationen och skulle de öppna böckerna skulle du knappt se 30% kostnadökning jämfört med 30% prisökning mot konsumenter.

Sluta konsumera.

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
?
H Hamstraren skrev:

Ibland mer ibland mindre, Kan jag leva utan kött? Ja. Skulle jag stänga ner alla köttfabriker imorgon och leva utan kött om jag fick välja? Ja. Men ingen frågar mig och jag lever i samma samhälle som dig. Vad jag gör spelar ingen roll. MEN OM ALLA TÄNKTE SOM DIG DÅ. Jo men alla gör inte det, de flesta har ingen aning vad som händer på slakterierna. Skulle de bry sig eller veta skulle de också äta kött till och från eller aldrig.

Din elbil kommer beskattas hårt som fan om några år , så ställ in humöret på GLAD när du får den och njut så länge det går. med 500 öre KW och milskatt om ett par år kommer den kosta lika mycket som en diesel / bensin fast den kan du inte pilla på själv i ditt garage och batteriet är dött om 7-10 år. "men den är renare" ja after du kört den 10 år tror jag de kom fram till i den riktiga "renhet" räkningen kring elbilar. Med tanke på tillverkningsprocess, batterier , och allt annat.

Hursom, många bolag utnyttjar situationen och skulle de öppna böckerna skulle du knappt se 30% kostnadökning jämfört med 30% prisökning mot konsumenter.

Sluta konsumera.
Du var en sån ja=)

Jag ska bara ha den bilen i 3 år så du kan vara lugn. Bil måste jag ju ha för att kunna dra in stålarna.
Slakteri har jag jobbat på en gång i livet, inte lång tid men jag har gjort det. Och ingen slakt är väl trevlig i sig vare sig den är korrekt eller inte. (packning)

Vi konsumerar mycket mindre än genomsnittet så det är lugnt =)
Hade jag köpt en diesel för 200 tusen så hade jag haft mindre pengar än att leasa en splittny elbil i 3 år. Galet jag vet, men de kan man ju bara beskylla skatter på.

”Covid-priserna” (våldsamt höjda transportkostnader) slår väl igenom nu, inte bara på Ikea. Prishöjningar pga ryssarnas krig ( där t ex Ikea stängt hela verksamheten, med stort tapp som följd) är inte ens på bordet än men kommer.
Knappast smyghöjningar… har du missat att enbart covidproblemen väntas lägga på tvåsiffrigt i procent.
Världen har snabbt förändrats, det är fullt krig 70 mil bort och kärnvapenhot från en galning i Moskva.

S SnickSnackA skrev:

Witch Witch skrev:
Vi slängde just ut ett 21 år gammalt IKEA-kök.

I de andra lägenheterna har vi HTH 29 år, HTH 22 år, Marbodal 21 år, Marbodal 29 år och Ballingslöv +30.
Alla de köken i väldigt ok skick. IKEA var färdigt för sortergården.

Aldrig mer IKEA.
Mitt IKEAkök (dvs bara stommar, lådor & dörrar) är nu 16 år och fortfarande fräscht. Då var det väl ett av de dyrare och kompletterades med "design" handtag så det lyser inte IKEA om köket. Fortfarande är skåp och ytskikt intakta.

Detta betyder inte att alla IKEAs produkter är toppen men det fanns - åtminstone då - kvalitetsalternativ.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
F
H Hamstraren skrev:

Sluta konsumera.
Varför skulle man inte kunna pilla på en elbil själv i framtiden? Har du någon aning om hur det är att "pilla" på en modern turbodiesel?
JAG SKA FORTSÄTTA OCH KONSUMERA! Men rimligt konsumtion, det är roligt.
Du e ju bara avundsjuk för du inte KAN KONSUMERA! :D

Och en elbil är renare totalt än en fossildriven bil, men du vet ju nog bättre än bilindustrin och all gemensam r&d som har gjort runt elbilar/fosildrivna?

https://teknikensvarld.expressen.se... ny studie visar att,, USA, Kina eller Indien.
https://theicct.org/sites/default/files/publications/Global-LCA-passenger-cars-jul2021_0.pdf

Redigerat:
? Rkarlsson skrev:
Du var en sån ja=)

Jag ska bara ha den bilen i 3 år så du kan vara lugn. Bil måste jag ju ha för att kunna dra in stålarna.
Slakteri har jag jobbat på en gång i livet, inte lång tid men jag har gjort det. Och ingen slakt är väl trevlig i sig vare sig den är korrekt eller inte. (packning)

Vi konsumerar mycket mindre än genomsnittet så det är lugnt =)
Hade jag köpt en diesel för 200 tusen så hade jag haft mindre pengar än att leasa en splittny elbil i 3 år. Galet jag vet, men de kan man ju bara beskylla skatter på.
Orkar du skriva alla detaljer på bägge alternativ skulle det uppskattas.
200k Dieseln VS Ny elbil.
Skriv så många detaljer du kan kring bilarna och kostnaderna gärna.

yonna yonna skrev:
Mitt IKEAkök (dvs bara stommar, lådor & dörrar) är nu 16 år och fortfarande fräscht. Då var det väl ett av de dyrare och kompletterades med "design" handtag så det lyser inte IKEA om köket. Fortfarande är skåp och ytskikt intakta.

Detta betyder inte att alla IKEAs produkter är toppen men det fanns - åtminstone då - kvalitetsalternativ.
En IKEA kökstomme kan hålla i 50 år säkert.
Det är allt rörligt och luckorna som dör efter 10 år så man ska köpa nytt. Det är också därför de byter mått och standard varje 10 år. Som sagt: Konsumera mera. Företagen är gröna och vill rädda planeten.
Det är konsumenten som ska alltid konsumera mera som är ansvarig för planetens död och ångest.
Företagen byter kartong och plast till "förnybar" så har de gjort sitt.
Bygga ett kök som håller i 50 år? NEJ TACK. Hur ska folk då köpa nytt hela tiden? :D :D :D

?
H Hamstraren skrev:
Orkar du skriva alla detaljer på bägge alternativ skulle det uppskattas.
200k Dieseln VS Ny elbil.
Skriv så många detaljer du kan kring bilarna och kostnaderna gärna.
Nej jag orkar inte dra upp det igen.
Men lån kontra leasingavgiften gör att det går ihop sig omgående. Ja jag kan köra vidare i en gammal bil, men jag vill inte det med en bil som måste funka till 100%.
Ja det ingår hyrbil om elbilen dummar sig så jag har bil till 100%

Det blir alltså billigare med elen.

I övrigt så skall man väl konsumera cykelsaker, det är jätteroligt.

• Gilla
Fiskarens_son
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
En IKEA kökstomme kan hålla i 50 år säkert.
Det är allt rörligt och luckorna som dör efter 10 år så man ska köpa nytt. Det är också därför de byter mått och standard varje 10 år. Som sagt: Konsumera mera. Företagen är gröna och vill rädda planeten.
Det är konsumenten som ska alltid konsumera mera som är ansvarig för planetens död och ångest.
Företagen byter kartong och plast till "förnybar" så har de gjort sitt.
Bygga ett kök som håller i 50 år? NEJ TACK. Hur ska folk då köpa nytt hela tiden? :D :D :D
Att allt rörligt skulle dö efter 10 år är inte sant!!!
I mitt gamla hus är mitt Ikea kök intakt trots 19 år av hård användning.
Vi monterade också ett 20 tal Ikea inredningar (köks) i den lokala skolans klassrum till förvaring.
Den nyaste där är 15 år.
Då jag själv monterat alla och jobbar på skolan så vet jag också att inget har hänt förutom 1(en) lucka som en elev bröt av med våld.
Rätt bra betyg tycker jag,

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.