Octavianus skrev:
Vad spelar de där sista 10 cm för roll? Bara fånigt att bry sig om och bli upprörd över. Rent utrymmesmässigt får man iaf plats med mer skit i skåpen, eftersom de är 80cm höga istället för 70cm. Sen n_Sandström, källa på att 99 % kök inte är byggda för 20 mått? Skulle säga att de flesta köken inte är byggda med hänsyn till några bredder på några skåp, vilket oftast inte spelar någon som helst då man sätter en passbit längst ut, ett kök utan passbitar funkar inte, går inte att dra ut lådor. Sen om passbitarna blir 3 cm, eller 8 cm, spelar i låt oss uppskatta, i 99% av fallen ingen roll.
Jag gissar på att du har ett ganska stort kök. Dom som har det bryr sig nog inget vidare om några "sista 10 cm".
Jag har en liten bänk bredvid spisen som kan vara max 34 cm. Dvs 30 med Faktum, eller 20 med Medtod.
Det är 50% av den redan lilla bänkens längd, det tycker jag personligen är rätt mycket.
30 är trångt, men 20 är rent meningslöst.

Det är det jag menar, 99% av köken är byggda helt obrydda om storlek på eventuella stommar. Och när det krävs passbitar, då är det ju mer flexibelt om stommarna finns i så många variationer som möjligt.
Om passbitarna behöver bli 19,5cm, vilket kan bli fallet med Metod, nej, då går det systemet bort.

Octavianus skrev:
Vad spelar de där sista 10 cm för roll? Bara fånigt att bry sig om och bli upprörd över. Rent utrymmesmässigt får man iaf plats med mer skit i skåpen, eftersom de är 80cm höga istället för 70cm. Sen n_Sandström, källa på att 99 % kök inte är byggda för 20 mått? Skulle säga att de flesta köken inte är byggda med hänsyn till några bredder på några skåp, vilket oftast inte spelar någon som helst då man sätter en passbit längst ut, ett kök utan passbitar funkar inte, går inte att dra ut lådor. Sen om passbitarna blir 3 cm, eller 8 cm, spelar i låt oss uppskatta, i 99% av fallen ingen roll.
Ja du, nu är jag inte upprörd, mitt kök sitter på plats. Och hade IKEA inte haft 50-skåp hade jag gått nån annanstans för jag hade ett 40 grytskåp i lägenheten och de där sista 10 cm gör skillnad där i. Tillhör man den där 1 % som tycker de där 10 cm spelar roll förlorar man ju en hel kund, dvs inte bara det skåpet. I denna tråd hittills 2 kunder då (om jag inte redan köpt).

Redigerat:
Jag har en svag känsla av att IKEA har 20 år av försäljningsstatistik på Faktum och därmed relativt bra koll på vilka mått som är mest populära. Men det är självklart alltid någon som blir besviken.

Octavianus skrev:
Håller med om att det är onödigt att bli upprörd över detta: det finns trots allt en uppsjö av alternativ till Ikeas kök (har personligen aldrig begripit varför så många i Sverige älskar Ikeas kök - antar att det främst är prisbilden man älskar). Men visst spelar de där tio centimetrarna roll! I kompakta bostäder vill man helst utnyttja varje cm, plus jag tycker att passbitar större än 5 cm i allmänhet ser riktigt illa ut - ogenomtänkt och billigt (med billigt menas att man anpassat köket efter tillgängliga stommar istället för att som tvärtom anpassa stommarna efter köket). Men allt är inte illa: stort plus för 80 cm höga skåp då jag aldrig riktigt förstått nyttan med de onödigt höga 15/16 cm-socklarna.

Redigerat:
perkaby skrev:
Jag har en svag känsla av att IKEA har 20 år av försäljningsstatistik på Faktum och därmed relativt bra koll på vilka mått som är mest populära. Men det är självklart alltid någon som blir besviken.
Isåfall har dom nog misstolkat den grovt.
50 eller 30 finns ju normalt sett ett eller två per kök, för att anpassa ett litet mått. Så tja, säg att det finns i hälften av köken, och utgör en av 20 stommar, dvs 1 på 40 är 30 eller 50cm.
Då kan man ju lätt tro att 2,5%, det är ju ingenting, den försäljningen kan man skippa.
Men jag vetefan. Ser man till denna tråd så verkar jag ju inte vara ensam om att välja bort köket helt pga att just dom måtten saknas.
Jag vill inte ha ett kök fullt med 30skåp, bara ett endaste litet på varje hör...

n_sandstrom skrev:
Då kan man ju lätt tro att 2,5%, det är ju ingenting, den försäljningen kan man skippa.
Men jag vetefan. Ser man till denna tråd så verkar jag ju inte vara ensam om att välja bort köket helt pga att just dom måtten saknas...
Jag skulle nog tro att ikeas analytiker tittar lite mer ingående på detta än bara procent 50 skåp av alla skåp, snarare procentuell andel kök där 30,50 skåp ingår.

Mer intressant är ju om dom även tar i beaktning eventuella "stormar" som denna tråd. Jag har inte ritat mitt nya kök ännu så jag vet inte om jag behöver skåp som inte är jämt delbara i två, men bara vetskapen om att detta alternativ inte finns gör att IKEA köket tappar några poäng.

n_sandstrom skrev:
Isåfall har dom nog misstolkat den grovt.
50 eller 30 finns ju normalt sett ett eller två per kök, för att anpassa ett litet mått. Så tja, säg att det finns i hälften av köken, och utgör en av 20 stommar, dvs 1 på 40 är 30 eller 50cm.
Men jag vetefan. Ser man till denna tråd så verkar jag ju inte vara ensam om att välja bort köket helt pga att just dom måtten saknas.
Jag vill inte ha ett kök fullt med 30skåp, bara ett endaste litet på varje hör...
Du har självklart rätt. Ser man det på det viset så är det ju helt fel tänkt från deras sida. Men det lär nog visa sig i fall dom förlorar massa kunder på grund av detta.

anthill skrev:
Håller med om att det är onödigt att bli upprörd över detta: det finns trots allt en uppsjö av alternativ till Ikeas kök (har personligen aldrig begripit varför så många i Sverige älskar Ikeas kök - antar att det främst är prisbilden man älskar). Men visst spelar de där tio centimetrarna roll! I kompakta bostäder vill man helst utnyttja varje cm, plus jag tycker att passbitar större än 5 cm i allmänhet ser riktigt illa ut - ogenomtänkt och billigt (med billigt menas att man anpassat köket efter tillgängliga stommar istället för att som tvärtom anpassa stommarna efter köket). Men allt är inte illa: stort plus för 80 cm höga skåp då jag aldrig riktigt förstått nyttan med de onödigt höga 15/16 cm-socklarna.
En anledning till varför man gillar IKEA: de flesta svenska hem innehåller ett antal IKEA-möbler, ofta bruksmöbler som bokhyllor och byråer, man vet vad man får för pengarna och vilken kvalite man kan förvänta sig baserat på "egen" erfarenhet. Tittar man på andra kök i samma prisbild har man inga referenser alls. Så enkelt var det för oss och så tror jag många resonerar.

Mikael_L
Personligen tycker jag IKEA lyckas nästan jämt med att ge "most bangs for the bucks" !!
Dvs alltid prisvärt.
Ibland räcker inte enbart det för att välja IKEA. För vissa människor räcker det aldrig med den parametern. Om den parametern är uppfylld verkar det nästan diskvalificerande för produkten istället, men den största andelen folk i detta land har dock inte råd att tänka så.

Men förutom prisvärdheten så uppskattar jag alltmer företagets enorma flit och strävan mot kundnöjdhet.
Detta gör mig själv alltmer trogen IKEA.
Jag blir typ aldrig missnöjd. Returer, reklamationer och sånt har alltid skötts över förväntan. Jag har kunnat lämna igen saker långt efter öppet-köp-tiden. Jag hade alltså glatt accepterat att jag har blivit för sen, men istället blivit oerhört glatt överraskad av en tillmötesgående kundpolicy.

Ja nu ska jag sluta, jag kan väl annars skriva hur länge som helst om IKEA. :surprised:

Håller med om detta med servicen. Vi lämnade tillbaka nästan osynliga skador på luckor och de har glatt tagit tillbaka dem utan kommentarer. Sen tycker jag helt tvärtom om det här med dyra kök. Jag lagar mycket mat och kommer slita vårt kök väldigt hårt och just därför kommer jag vilja byta ut det igen mot modernare skåp och/eller lådor inom precis den ramen ni nämner 10-15 år. Detta var en ögonöppnare när vi rev ut köket som suttit där i 40 år, det kunde suttit ett bra tag till och alla stommar och luckor har flyttat ut i garaget som förvaring där. Men i köket vill jag ha möjligheten att hänga med i utvecklingen och ha ett kök som jag kan slita ut och därmed känna att det är helt ok att byta utan att känna att man kastar något fullt användbart som kostade skjortan för ~10 år sen.

Jag ser köket som en förbrukningsvara faktiskt till skillnad mot duschrummet vi gör nu där jag tänker helt tvärtom, det får gärna sitta där hela min livstid om det håller och därför gör jag valen därefter.

Redigerat:
Men oj vad ni hänger upp er på 30 & 50-skåpen! Jag som hjälp massor av kunder på Ikea att rita sina kök i flera år har sällan stött på lösningar där man varit så låst vid de måtten. När kunder förstått att det inte går att få lådor på 30 & 50 har vi nästan alltid hittat en annan lösning med andra mått, självklart finns det de som är låsta vid de måtten men de är så få. Däremot har jag fått många frågor om t ex 20-skåp och skåp med två lådor. Det jag också har saknat är ett vettigt bänkhörnskåp, de som finns idag tycker inte jag är bra och har du dessutom ett kök med två hörn blir du lite låst. Hoppas på en bättre lösning där. Jag jobbar inte på Ikea längre men är supernyfiken på det nya så långt jag sett, ska själv riva ut ett hopplöst planerat Noblessakök och byta till Moment, det blir en danmarksresa över sundet i april :)

I många kök idag där man vill komplettera tex när man byter spis eller liknande så är de där småskåpena väldigt praktiska. Tex hade vi en 70 spis med ett 40 skåp för grytor på ena sidan och ett 20 för brickor på andra.. när vi bytte spisen till en 60 var det ju guld värt att kunna sätta in en 30 cm stomme på sidan och fylla ut hålet med.. i övrigt passade ju ikeas luckor till hela köket (och stommarna va i bra skick).. så tror jag det är för många, de flesta tänker ju bara på hur det är att bygga ett helt nytt kök.. och då är premisserna annorlunda ju.. då kan man planera om allt :) i ett befintligt kök måste man utgå från platsen som finns..

Bara en tanke från en som inte gjort om hela köket.. inte än iaf ;)

Ha en trevlig dag allahoppa!
MVH Sandra

Tja, nu är det inte jag personligen som hänger upp mig på dom måtten, utan mina väggar. Jag har försökt ta diskussionen med dom, men dom vägrar helt enkelt flytta på sig, och rummet envisas med att ha mått delbara med 10cm, och inte 20cm.
Vad finns det egentligen för "andra lösningar" att tillgå?

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Bra där, n_sandström. Jag hör som sagt också till de som har "dumma" mått som t.ex. 52 cm. Visst kan man ha öppna hyllor för kokböcker, plåtar, brickor och skärbrädor, men inte på hur många ställen som helst både uppe och nere. Täcka igen öppningarna går ju, men om man som jag har ett mycket litet kök (6,5 kvm) så blir varje cm viktig att kunna utnyttja för förvaring.

n_sandstrom skrev:
Tja, nu är det inte jag personligen som hänger upp mig på dom måtten, utan mina väggar. Jag har försökt ta diskussionen med dom, men dom vägrar helt enkelt flytta på sig, och rummet envisas med att ha mått delbara med 10cm, och inte 20cm.
Vad finns det egentligen för "andra lösningar" att tillgå?
Tycker du ska ta ett allvarligt snack med dina väggar. Jag kunde dock säga åt mina att passar det inte, så dra, och det gjorde dom och ett par nya fick flytta in!

Trots detta använde vi endel 30skåp. Lösningar där varken 20 eller 40 varit tillfredsställande, trots en gigantiskt kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.