108 339 läst · 209 svar
108k läst
209 svar
Ikea byter kökssystem...
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Hamnade i samma sits som flera andra härinne, men detta vart till det bättre för mig och min sambo! Nu behöver vi inte stressa med köket, utan kan ta det på sommaren när nya köket har börjat säljas på IKEA då deras nya system är sååå mycket snyggare än FAKTUM.
Medlem
· Västragötaland
· 273 inlägg
Står i valet och kvalet här med.
Faktum säljs med kampanjen för varje 10.000kr så får man 2.000kr att handla annat för (tidigare 1.000kr).
Kampanjen pågår t.o.m 5/5. Nya köket lanserar 3/6.
Detta betyder att man ej kan inspektera det nya köket och sedan ta ett beslut. Just nu lutar det åt ett Faktum med tanke på kampanjen.
Blir dock lite orolig när ni nämner att varorna inte lagerförs.. Om detta kommer påverka leveranstiden eller rent av att man ej kan få tag på vissa delar.
Faktum säljs med kampanjen för varje 10.000kr så får man 2.000kr att handla annat för (tidigare 1.000kr).
Kampanjen pågår t.o.m 5/5. Nya köket lanserar 3/6.
Detta betyder att man ej kan inspektera det nya köket och sedan ta ett beslut. Just nu lutar det åt ett Faktum med tanke på kampanjen.
Blir dock lite orolig när ni nämner att varorna inte lagerförs.. Om detta kommer påverka leveranstiden eller rent av att man ej kan få tag på vissa delar.
I sverige - nej, menbozze4evigt skrev:
Så det är ju bara att ta sig en lite resa, om du nu bor i V götaland ...peroande skrev:
Men det är ju helt galet att ta bort 50-skåpen!
Hur tänkte de där? Mer flexibelt? Alla har inte dansbane-kök eller tvättstugor för den delen. Vi fick in ett 50-grytskåp istället för ett 40 i köket och det är ju guld värt istället för en 17 cm täckskiva "på slutet". Får skynda mig planera tvättstugan nu ifall man skulle hamna i samma sits där!
Hur tänkte de där? Mer flexibelt? Alla har inte dansbane-kök eller tvättstugor för den delen. Vi fick in ett 50-grytskåp istället för ett 40 i köket och det är ju guld värt istället för en 17 cm täckskiva "på slutet". Får skynda mig planera tvättstugan nu ifall man skulle hamna i samma sits där!
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Samma problem för oss. Vår "lilla bänk" skulle bli 20cm istället för 30 om vi väljer Metod istället för Faktum, och sedan en gigantisk passbit på slutet. Och så skulle vi få nöja oss med överskåp på 80 i höjd istället för 92 Skumma avstånd blir det mellan bänk och överskåp också. Nej, detta får nog räknas som det minst flexibla kökssystemet. Jämna delbara mått har en fördel, men 99% av alla kök är ju inte byggda med 20cm's delbarhet i åtanke.Lane skrev:Men det är ju helt galet att ta bort 50-skåpen! Hur tänkte de där? Mer flexibelt? Alla har inte dansbane-kök eller tvättstugor för den delen. Vi fick in ett 50-grytskåp istället för ett 40 i köket och det är ju guld värt istället för en 17 cm täckskiva "på slutet". Får skynda mig planera tvättstugan nu ifall man skulle hamna i samma sits där!
I värsta fall går det ju alltid att kapa över och underliggaren samt bakstycket till ett lite bredare skåp. Funkar riktigt bra om man bara vill ha fack. Annars behöver man ju även kapa fronten lite snyggt..Lane skrev:Men det är ju helt galet att ta bort 50-skåpen!
vi har trådkorgar och dörr på skåpet. Hade ju inte fungerat bygga om. Dessutom vill man ju inte "bara ha fack" nu för tiden. Man vill ha utdragslådorEmmet skrev:
Håll nu i hästarna ett ögonblick,
Systemet är "på väg att lanseras", Det börjar säljas 3 Juni. Det är kanske inte helt komplett ännu ?
Flera inlägg i tråden dömer ut det nya systemet baserat på vad som än så länge offentliggjorts.
Att Ikea inte därefter skulle kunna komplettera med tex 50 skåp om det visar sig bli folkstorm, vore osannolikt. Ikea är visserligen ett stort företag men de är inte dumma. Förmodligen läser deras produktplanerare tex den här diskussionen...
Systemet är "på väg att lanseras", Det börjar säljas 3 Juni. Det är kanske inte helt komplett ännu ?
Flera inlägg i tråden dömer ut det nya systemet baserat på vad som än så länge offentliggjorts.
Att Ikea inte därefter skulle kunna komplettera med tex 50 skåp om det visar sig bli folkstorm, vore osannolikt. Ikea är visserligen ett stort företag men de är inte dumma. Förmodligen läser deras produktplanerare tex den här diskussionen...
Precis det tror jag också! Därför är det på sådana här ställen man bör påpeka att jämna 20-mått är allt för snävt. Men de har ju tydligt sagt att det ska vara ett flexibelt system i jämna 20-mått. Kanske baserar de detta på försäljningen av 50-skåp, den finns ju tillgänglig. Så de vet nog att det inte blir folkstorm. måttet är nog inte så poppis för det fanns inte med lådor, endast skåp med hyllor eller trådbackar. Men för mig i mitt lilla kök var dessa 10 cm viktiga. Men mer flexibelt blir det ju inte för att man tar bort dessa skåp.hyggabus skrev:Håll nu i hästarna ett ögonblick,
Vad spelar de där sista 10 cm för roll? Bara fånigt att bry sig om och bli upprörd över. Rent utrymmesmässigt får man iaf plats med mer skit i skåpen, eftersom de är 80cm höga istället för 70cm. Sen n_Sandström, källa på att 99 % kök inte är byggda för 20 mått? Skulle säga att de flesta köken inte är byggda med hänsyn till några bredder på några skåp, vilket oftast inte spelar någon som helst då man sätter en passbit längst ut, ett kök utan passbitar funkar inte, går inte att dra ut lådor. Sen om passbitarna blir 3 cm, eller 8 cm, spelar i låt oss uppskatta, i 99% av fallen ingen roll.
Då tillhör jag den sista procenten. Till vänster om spisen har jag 52 cm till ett hörn. Till höger om spisen har jag 40 cm till en dörr. Till höger om diskmaskinen har jag 36 cm till ett hörn, osv. Om inte Ikea gör det möjligt att ha skåp som är 30 och 50 cm breda så blir de helt ointressanta för mig när jag ska byta kök så småningom. Iofs är det kök jag har nu bara 36 år gammalt, så det duger väl ett tag till.Octavianus skrev:Vad spelar de där sista 10 cm för roll? Bara fånigt att bry sig om och bli upprörd över. Rent utrymmesmässigt får man iaf plats med mer skit i skåpen, eftersom de är 80cm höga istället för 70cm. Sen n_Sandström, källa på att 99 % kök inte är byggda för 20 mått? Skulle säga att de flesta köken inte är byggda med hänsyn till några bredder på några skåp, vilket oftast inte spelar någon som helst då man sätter en passbit längst ut, ett kök utan passbitar funkar inte, går inte att dra ut lådor. Sen om passbitarna blir 3 cm, eller 8 cm, spelar i låt oss uppskatta, i 99% av fallen ingen roll.
Om jag låter mina vitvaror stå kvar precis där de står så tillhör jag säkert också den där procenten. Men när vi renoverar så kommer jag att flytta på allt. Visst har inte alls samma möjligheter men 10 cm är fullt möjligtb8q skrev:Då tillhör jag den sista procenten. Till vänster om spisen har jag 52 cm till ett hörn. Till höger om spisen har jag 40 cm till en dörr. Till höger om diskmaskinen har jag 36 cm till ett hörn, osv. Om inte Ikea gör det möjligt att ha skåp som är 30 och 50 cm breda så blir de helt ointressanta för mig när jag ska byta kök så småningom. Iofs är det kök jag har nu bara 36 år gammalt, så det duger väl ett tag till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Frågan är ju vad erbjudandet gäller på, bara stommarna? Luckorna också? Beslag? Vitvaror?
Stommarna är ju inte jättemycket i sammanhanget (i mitt kök där jag planerar ca 70kkr för skåp+vv står skåpen för 25kkr resten är VV.)
Stommarna är ju inte jättemycket i sammanhanget (i mitt kök där jag planerar ca 70kkr för skåp+vv står skåpen för 25kkr resten är VV.)