Småspik är det fortfarande, men hälften så många :).

Hur verkar stommarna? Ser dom ut att gå att kapa och måtanpassa, eller skulle sågspånet börja rinna då?

Hej. Jag kommer inte att kapa i stommarna så det kan jag inte svara på tyvärr.

Är det någon som vet om djupet på bänkskivan, hörde att den skulle vara över 600 och då blir det dyrt att köpa bänkskiva någon annan stans..

Ja den är 625 tror jag, bara att kolla hemsidan, det är bara Metod som visas där nu

• Gilla
loorre
  • Laddar…
Bänkskivorna är 635 mm. Vi fick kapa till ett Faktumkök.

• Gilla
leson76 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag just installerat ett Metod kök, och är generellt mycket nöjd. Kvaliteten är solid i jämförelse med Faktum, och det är lätt att få det jämnt och rakt. Lådorna känns stabilare, de är helt i metall utan plastdetaljer.

Någon frågade högre upp om hur de är att kapa. Det har gått bra för min del, jag har gjort om ett 40x60 väggskåp till ett 20x60, och kortat ner bredden (höjden egentligen) på de öppna skåpen. Inga sågspåns-ras och relativt fina snittytor.

• Gilla
loorre och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite sen här, men jag satt och planerade mitt nya kök och upptäckte att det inte finns 50 skåp längre.. Det är femte gången jag renoverar en liten lägenhet, och precis som tidigare får inte tex ett 60 skåp för diskho plats om jag vill ha diskmaskin. Har för övrigt använt ikea alla andra gånger. Bra priser, smidigt och snabbt. Som många sagt sedan tidigare, ingen större grej för ikea, men en förlorad kund är ändå en förlorad kund. Tips på andra kök med 30 och 50 skåp?

Har nu byggt lite med Metod. Här har jag listat några saker jag upptäckt som kan vara bra att veta eller tänka på, och som skiljer sig från hur det var förr med Faktum. Kanske lite nördiga detaljer, men bra att veta för dem som liksom jag använder Ikeas köksstommar till allt möjligt och bygger om dem en del.

Upphängningssystemet med skenor är smidigt och bra. Skenan gör att skåpet kommer ungefär en halv centimeter ut från väggen. Det finns en täcklist i plast för glipan mot väggen om man inte vill ha täcksida. Täcklisten känns okej att ha i en verkstad eller i en tvättstuga, men inte tillräckligt snygg för "möblerade rum".

Skåpen går att montera även utan skenor, direkt på väggen ungefär som förr. Om man gör det kan man, beroende på vilket hålpar man använder i upphängningsbeslagen, antingen få samma avstånd från väggen som det hade blivit om man använt skena, eller sätta skåpet dikt an väggen. Bra tänkt här, Ikea!

Baksidan spikas inte längre, utan sitter i en infräst fals en liten bit in från baksidan. Bra i de flesta avseenden, men om man vill bygga en öppen hylla utan baksida, t.ex. med en tapet som syns igenom, blir det inte snyggt. Eller snarare, för att få det snyggt måste man såga av skåpet så att det blir en centimeter gundare, så att man på så sätt blir av med falsen där baksidan annars hade suttit.

Om man av annat skäl vill såga av skåpet så att det blir grundare kan man spika på baksidan på klassiskt sätt, den är tillräckligt stor för det. Men då hamnar baksidan förstås "bakom" skåpet, inte "inuti".

Väggskåpens infästningar där gaveln fästs i topp- och bottenplatta, som Ikea anser att man ska montera synliga utåt, har jag i de flesta Faktum-kök jag byggt istället vänt inåt i skåpet, för att inte få synliga skruvar (eller vad man nu ska kalla dem, metallcirklar med kryss på som skruven från gaveln fäster i) underifrån. Så kan man inte längre göra, pga falsen för baksidan. Dvs infästningarna är på ena sidan av topp/bottenskivan, och falsen är på den andra. Går således inte längre att vända. Fula skruvar på undersidan går därmed inte längre att undvika utan att sätta på täckskiva eller annat på undersidan, vilket är synd. Dåligt tänkt här, Ikea!

Om man behöver en 20 cm bred väggskåpsmodul finns det antingen klassisk stomme 20 x 80 eller den öppna hyllan "Hörda" i 20 x 40, 20 x 60, 20 x 80. Hörda har inte ca 19 mm materialtjocklek som de vanliga stommarna, utan istället ca 12 mm. Det är vettigt, för det blir mer plats i hyllan som ju är rätt liten, men bra att vara medveten om. Hyllplanen i Hörda är inte flyttbara, men man kan ta bort de hyllplan man eventuellt inte vill ha, även efter montering. Den stora nackdelen med Hörda är att den (trots Ikeas påstående om annat) inte är 20 cm bred, utan istället 20,2 cm. I vissa sammanhang inget problem, men i andra sammanhang besvärligt. Hur Ikea tänkt här kan man undra, de påstår ju att allt ska vara kombinerbart i 20 cm-moduler. På höjden däremot, håller den "rätt" mått.

Redigerat:
  • Gilla
D-bug och 4 till
  • Laddar…
Någon som vet om det går att använda ikeas nya vitvaror i ett hth kök? Eller har ikea gjort måtten på något sätt så att det blir krångligt att få dem att passa?

Många av vitvarorna jag köpte i samband med att de "reade" ut det gamla i somras hade dubbla monteringsinstruktioner, en för faktum och en för metod, så jag skulle tro att de passar.

jonericsson skrev:
Jag är lite sen här, men jag satt och planerade mitt nya kök och upptäckte att det inte finns 50 skåp längre.. Det är femte gången jag renoverar en liten lägenhet, och precis som tidigare får inte tex ett 60 skåp för diskho plats om jag vill ha diskmaskin. Har för övrigt använt ikea alla andra gånger. Bra priser, smidigt och snabbt. Som många sagt sedan tidigare, ingen större grej för ikea, men en förlorad kund är ändå en förlorad kund. Tips på andra kök med 30 och 50 skåp?

HTH har platta paket som är prisvärda.

jonericsson skrev:
Tips på andra kök med 30 och 50 skåp?
www.epoq.se har 50cm skåp.

Det är väl lite på nivån: Alla utom IKEA har 50-skåp?

StockholmM skrev:
Upphängningssystemet med skenor är smidigt och bra. Skenan gör att skåpet kommer ungefär en halv centimeter ut från väggen.
Ursäkta, tog detta ur minnet när jag skrev, och så blev det fel. Ca 1 centimeter ska det vara.

Vidare kan nämnas att stommarna som enligt specifikation är 60 cm djupa egentligen är 59 cm djupa, men blir 60 cm inklusive glipan mot väggen som upphängningsskenan skapar. Till detta mått kommer sedan dörren, dvs totalt bygger ett djupt skåp med dörr knappt 62 cm från vägg om man använder skenan.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.