Akahigi
FinurligeFabian skrev:
Ja det har jag!
Om man köpte från Norge skulle man väl få importmomsa antar jag...

Akahigi skrev:
Om man köpte från Norge skulle man väl få importmomsa antar jag...
Hur menar du, i tullen?

Akahigi
FinurligeFabian skrev:
Hur menar du, i tullen?
Ja, tullmoms... Eftersom Norge inte är med i EU och alltså ligger utanför momsområdet och tullområdet.

Akahigi skrev:
Ja, tullmoms... Eftersom Norge inte är med i EU och alltså ligger utanför momsområdet och tullområdet.
Då får man casha och hoppas på det bästa då! ;-)

Tull borde väl inte förekomma tack vare EES avtalet.
När det gäller moms så är jag lite osäker när det gäller just Norge.
Om man är bosatt i Sverige, Damark och Finland så får man inte handla "Taxfree" i vanliga Norska butiker. Detta tolkar jag som att det finns ett Momsavtal inom Norden som motsvarar det som vi har med EU.
Mao man betalar Norsk moms och kör över gränsen som privatperson på samma sätt som om det hade varit ett EU land.
Kan ha fel dock...

mariatherese skrev:
Synd att vi har så extremt dålig erfarenhet av IKEAs vitvaror. Eller närmare bestämt deras inbyggda diskmaskin. Det blev aldrig helt rent om man inte skölde disken ren först.
Sist jag kollade gällde för vitvarorna att de är Ikea = Whirlpool = Philips. Min gissning är att de kan bygga en rimligt okej kyl eller frys även om de misslyckats med några av sina diskmaskinsmodeller. Men visst, det är ju inte top-of-the-line man får när man köper vitvaror på Ikea.

StockholmM skrev:
Sist jag kollade gällde för vitvarorna att de är Ikea = Whirlpool = Philips. Min gissning är att de kan bygga en rimligt okej kyl eller frys även om de misslyckats med några av sina diskmaskinsmodeller. Men visst, det är ju inte top-of-the-line man får när man köper vitvaror på Ikea.
Om diskmaskinen är Elektrolux eller Whirlpool idag får man nog titta på maskinen för att se.
Philips vitvaror köptes ju av Whirlpool för drygt 20år sedan så jag ser inte riktigt den kopplingen.

Det var just den kopplingen jag menade. På sanma sätt som Lenovo (förhoppningsvis) har behållit förmågan hos IBM att bygga PC-maskiner har Whirlpool (förhoppningsvis) behållit Philips förmåga.

Redigerat:
Om bänkskåpen är 80cm höga istället för 70cm får man inte problem med en fristående diskmaskin?

Annars ser det nya snyggt ut.

Tiger79 skrev:
Om bänkskåpen är 80cm höga istället för 70cm får man inte problem med en fristående diskmaskin?

Annars ser det nya snyggt ut.
Sockeln är lägre, så totalt sett ska det nog inte bli så stor skillnad på bänkens höjd.

n_sandstrom skrev:
Sockeln är lägre, så totalt sett ska det nog inte bli så stor skillnad på bänkens höjd.
Men fronten på maskinen bör se för låg ut! Bänkhöjden blir 90cm än då.

Nu finns kökssystemet på norska IKEA, mkt riktigt hittar jag inga 50 skåp... verkar inte finnas några diskhoar än heller :rolleyes:

Nimajneb skrev:
Om diskmaskinen är Elektrolux eller Whirlpool idag får man nog titta på maskinen för att se.
Philips vitvaror köptes ju av Whirlpool för drygt 20år sedan så jag ser inte riktigt den kopplingen.
Jag fick laga min IKEA Whirlpool diskmaskin efter bara några år, elektroniken klarade inte att man öppnade den på glänt för att släppa ut fukten. Den visade sig vara från Smeg, Men den var nog årsmodell 2003.

bjolo: Jag ritade om mitt i norska plannern, och med dagens växelkurs så är det nya systemet köket ~10k billigare (totalt 60k nu inkl vitvaror). Ska räkna lite noggrannare ikväll.

• Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.