De avger precis så mycket värme som de konsumerar el. Så det är som TS skriver lönlöst att spara el genom att släcka och stänga av saker i ett eluppvärmt hus.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Placeringen av t ex en glödlampa har ingen betydelse därför att det redan är en luftcirkulation i bostaden där luften stiger upp från elementena, når taket och sjunker ner till elementena igen. (I verkligheten med div avstickare.) I den cirkulationen dras värmen från glödlampan med vare sig den vill eller inte. Alltså kommer glödlampans värme till lika stor nytta som elementenas.
Nej så är det inte av flera skäl ska och bör man lägga dessa småförluster på sidan rent spill i balansen. Man kan tex som Anna skrev se det som bra och skönt med strålningsvärmen från en läslampa etc det får vi lägga på upplevelse, känsla och mysfaktorsidan. Som system och korrekt sett är det suboptimalt i de flesta fall.

Som sagt tidigare rekommenderar jag att tänka sig eller utföra de noggranna mätningar och försök som föregick sk rumsprogramarbete inom i det fallet ett landsting. Där ingår förutom tex VVS klassiska delar all annan logistik och funktionalitet för de olika rumstyperna. Värme, ljus, ljud är viktiga för upplevelsen i rummet och sen kommer den mer fyrkantiga tekniska sidan för en rimlig ekonomisk lösning in.

Jag förstår att det går för långt att dra in en mängd aspekter från den typen utredningar på forumet. En tråd som redan hamnat i haha-höhö mode kryddat med typexempel 1A från övningsbok 1 i grundläggande kurs termodynamik (läs frys is i boxen och kasta ut den).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Verkningsgrad stavas ditt "problem" :).
Tex har en elmotor en verkningsgrad på 85-95% så resten blir ju värme.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Verkningsgrad stavas ditt "problem" :).
Tex har en elmotor en verkningsgrad på 85-95% så resten blir ju värme.
Nej, allt blir i slutänden värme.
 
  • Gilla
  • Arg
Ingemar O och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Nej så är det inte av flera skäl ska och bör man lägga dessa småförluster på sidan rent spill i balansen. Man kan tex som Anna skrev se det som bra och skönt med strålningsvärmen från en läslampa etc det får vi lägga på upplevelse, känsla och mysfaktorsidan. Som system och korrekt sett är det suboptimalt i de flesta fall.

Som sagt tidigare rekommenderar jag att tänka sig eller utföra de noggranna mätningar och försök som föregick sk rumsprogramarbete inom i det fallet ett landsting. Där ingår förutom tex VVS klassiska delar all annan logistik och funktionalitet för de olika rumstyperna. Värme, ljus, ljud är viktiga för upplevelsen i rummet och sen kommer den mer fyrkantiga tekniska sidan för en rimlig ekonomisk lösning in.

Jag förstår att det går för långt att dra in en mängd aspekter från den typen utredningar på forumet. En tråd som redan hamnat i haha-höhö mode kryddat med typexempel 1A från övningsbok 1 i grundläggande kurs termodynamik (läs frys is i boxen och kasta ut den).
Vore intressant för diskussionen om du redogjorde för de skäl du nämnde i början.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Du har helt rätt, har du direktverkande el så förlorar du inget på att använda apparaterna så länge värmesystemet är igång. Även ljus och ljud blir värme faktiskt.
Så 100% av det dina apparater förbrukar blir värme.

Många begriper inte det där, de tror tex att om man byter från en 40W glödlampa till en 7W LED lampa så har de sparat 33W i effektförbrukning. Så är det absolut inte om lampan sitter inomhus.
Har man direktverkande eluppvärmning så har man i stort sett inte sparat något, har man värmepump så har man sparat kanske 20-25W.

På sommarhalvåret när även kvällar och nätter är ljusa här uppe i norr så använder vi knappt belysningen ändå, så då spelar det inte heller någon roll.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Jag tycker du har helt rätt. Hamnar ibland i liknande diskussioner med familjemedlemmar.

Det man kan fundera på är värmekällornas livslängd. Jag menar, en TV som står i standby dygnet runt kanske förkortar sin livslängd en aning. Dvs, du får köpa en ny TV lite tidigare än kanske nödvändigt. Det är alltså liiite dyrare att värma med TV än med ett elelement.

En annan diskussion jag brukar behöva ta är när vi kallstartar bilen på vintern. Då drar barnens mor igång alla fläktar på max i tron om att kupén ska bli varmare fortare. Men vart ska värmen komma ifrån. Va? brukar bli svaret.
 
Redigerat:
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Nej så är det inte av flera skäl ska och bör man lägga dessa småförluster på sidan rent spill i balansen. Man kan tex som Anna skrev se det som bra och skönt med strålningsvärmen från en läslampa etc det får vi lägga på upplevelse, känsla och mysfaktorsidan. Som system och korrekt sett är det suboptimalt i de flesta fall.

Som sagt tidigare rekommenderar jag att tänka sig eller utföra de noggranna mätningar och försök som föregick sk rumsprogramarbete inom i det fallet ett landsting. Där ingår förutom tex VVS klassiska delar all annan logistik och funktionalitet för de olika rumstyperna. Värme, ljus, ljud är viktiga för upplevelsen i rummet och sen kommer den mer fyrkantiga tekniska sidan för en rimlig ekonomisk lösning in.

Jag förstår att det går för långt att dra in en mängd aspekter från den typen utredningar på forumet. En tråd som redan hamnat i haha-höhö mode kryddat med typexempel 1A från övningsbok 1 i grundläggande kurs termodynamik (läs frys is i boxen och kasta ut den).
Vilket trams.

Självklart cirkulerar värmen i bostaden, den varma luften stiger dessutom. All tillförd värme betyder att värmesystemet genererar mindre värme.

Det är tex så vissa extremt energisnåla bostäder fungerar, där räcker nästan med värmen från de boende som värmekälla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C Carl Johansson skrev:
I teorin har du väl rätt, men i praktiken avger dina elektriska komponenter så lite värme att det inte har någon som helst påverkan.
Så om jag låter torktumlaren stå på ett dygn så kommer det inte att påverka något?

Varenda Watt som apparaterna använder blir till värme som tillförs bostaden, och värmesystemet genererar motsvarande mindre effekt.
 
Redigerat:
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Hej
Värmeavgången sprungen ur diverse hushållsapparater är försumbar med ett fåtal undantag:
Ugnen, spisplatta, kyl och frys.

Förklaringar
Lämna ugnsluckan öppen när du är klar så får du hyfsad värme ut i salongen.
Ta bort allt från spisplattorna som du använts och värmen avges.
Kyl och frys avger värme när de är igång, vilket de är dygnet runt. Kan kallas för passiv värmeavgivning medan ugn och spisplattor är aktiva värmekällor.

Om du vill värma huset genom att ha ugnen på 300 grader med luckan öppen så kommer du gå back, eftersom verkningsgraden är låg (värmeförluster)
 
  • Haha
  • Wow
Pin och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Lämna ugnsluckan öppen när du är klar så får du
hyfsad värme ut i salongen.
Vart tar värmen vägen om luckan är stängd?


M Matte Bygg skrev:
om du skulle värma huset genom att ha ugnen på Max och lucka. Öppen så kommer du gå back, eftersom verkningsgraden är låg (förluster)
Ugnens verkningsgrad är exakt densamma som ett direktverkande el-element. Både med stängd och öppen lucka.
 
  • Gilla
findus42 och 10 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Så om jag låter torktumlaren stå på ett dygn så kommer det inte att påverka något?

Varenda Watt som apparaterna använder blir till värme som tillförs bostaden, och den direktverkande eluppvärmningen genererar mindre motsvarande effekt.
Här har du ett intressant exempel, för jag misstänker att det i badrum eller tvättstuga finns frånluft, t ex en paxfläkt. Den varma luften sugs då ur huset utan att kunna vara till nytta i andra rum.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Matte Bygg skrev:
Hej
Värmeavgången sprungen ur diverse hushållsapparater är försumbar med ett fåtal undantag:
Ugnen, spisplatta, kyl och frys.

Förklaringar
Lämna ugnsluckan öppen när du är klar så får du hyfsad värme ut i salongen.
Ta bort allt från spisplattorna som du använts och värmen avges.
Kyl och frys avger värme när de är igång, vilket de är dygnet runt. Kan kallas för passiv värmeavgivning medan ugn och spisplattor är aktiva värmekällor.

om du skulle värma huset genom att ha ugnen på Max och lucka. Öppen så kommer du gå back, eftersom verkningsgraden är låg (förluster)
Spelar ingen roll, all energi som ugn, spis o annat använder blir värme i bostaden. Att öppna ugnsluckan gör att värmen kommer ut snabbare, men den kommer ut ur ugnen oavsett. Har man direktverkande el så är det samma kostnad att värma med den som det är med radiatorerna…
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Här har du ett intressant exempel, för jag misstänker att det i badrum eller tvättstuga finns frånluft, t ex en paxfläkt. Den varma luften sugs då ur huset utan att kunna vara till nytta i andra rum.
Såvida man inte har frånluftvärmepump…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Placeringen av t ex en glödlampa har ingen betydelse därför att det redan är en luftcirkulation i bostaden där luften stiger upp från elementena, når taket och sjunker ner till elementena igen. (I verkligheten med div avstickare.) I den cirkulationen dras värmen från glödlampan med vare sig den vill eller inte. Alltså kommer glödlampans värme till lika stor nytta som elementenas.
Frågan blir lite vad vi upplever varmt eller kallt.Jobbade som drifttekniker på en större bank i centrala Stockholm och där hade vi flowmaster dorn efter golvet på större landskap och fick ofta klagomål på att det blåste kallt och oftas var det kvinnor i kjol som frös när vi visade termometer som visade 22 grader så upplevs det som det blåste kallt.Lösning satte vi upp flyttbara väggar som kanske blev lite instängd men dom frös inte mer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.