Fast det är klart. Jag har faktiskt hört talas om människor som tänt en brasa i ugnen och sedan klagat på att spisen inte fungerar.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man har elvärme och har en frys som inte redan är proppfull kan man få lite värme effektivare genom att kontinuerligt frysa in vatten och bära ut isen ur huset.
Ja så blir den en värmepump :)
:)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kanske kan du få dem att förstå om du berättar att passivhus helt saknar värmesystem och enbart värms upp med hjälp av kroppsvärme från de som bor där tillsammans med värmen som alstras från belysning och hushållsapparater.

Annars tror jag det är "energiprincipen" du ska googla på för att hitta det du söker. Minns att jag förhörde sonen på det. [länk]
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Fysik är tydligen inget som lärs ut längre ens i grundskolan. Jag tror det är kört med det klientelet.
 
K karlmb skrev:
Fysik är tydligen inget som lärs ut längre ens i grundskolan. Jag tror det är kört med det klientelet.
Nu var ju klientelet runt 80 så hur det är i grundskolan just nu är nog inte riktigt relevant. ;):D
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nu var ju klientelet runt 80 så hur det är i grundskolan just nu är nog inte riktigt relevant. ;):D
Ok..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.