useless useless skrev:
Vart tar värmen vägen om luckan är stängd?




Ugnens verkningsgrad är exakt densamma som ett direktverkande el-element. Både med stängd och öppen lucka.
Korrekt, men låt mig ge dig följande exempel:
Seniorerna på den lokala simhallen badar bastu. Några av dessa herrar häller vatten på stenarna för att få det varmare. I själva verket SÄNKS temperaturen men den upplevda känslan är att det blivit varmare.

Det har med värmens form och dess spridningsriktning. En stängd ugnslucka kommer inte få KTH-damen att uppleva värmen jämfört om luckan istället varit öppen.

JÄMFÖR När du är törstig: Du dricker 0,5 liter iskallt vatten som släcker törsten. Du kan även välja att dricka samma volym som ljummet eller i fast form (is)
Vilken form kommer släcka din törst på det mest behagliga viset? Det varma, det iskalla eller ska du tugga i dig isen?
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Nissens
M Matte Bygg skrev:
Korrekt, men låt mig ge dig följande exempel:
Seniorerna på den lokala simhallen badar bastu. Några av dessa herrar gäller vatten på stenarna för att få det varmare. I själva verket SÄNKS temperaturen men den upplevda känslan är att det blivit varmare.

Det har med värmens form och dess spridningsriktning. En stängd ugnslucka kommer inte få KTH-damen att uppleva värmen om luckan istället varit öppen.

JÄMFÖR När du är törstig: Du dricker 0,5 liter iskallt vatten som släcker törsten. Du kan även välja att dricka samma volym som ljummet eller i fast form (is)
Vilken form kommer släcka din törst på det mest behagliga viset? Det varma, det iskalla eller ska du tugga i sig isen?
Den liknelsen har ingen som helst relevans. Frågan är om tillförd värme påverkar värmesystemet, och det gör den. Alldeles oavsett om den kommer snabbt eller långsamt från en ugn…
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
V växelventil skrev:
Frågan blir lite vad vi upplever varmt eller kallt.Jobbade som drifttekniker på en större bank i centrala Stockholm och där hade vi flowmaster dorn efter golvet på större landskap och fick ofta klagomål på att det blåste kallt och oftas var det kvinnor i kjol som frös när vi visade termometer som visade 22 grader så upplevs det som det blåste kallt.Lösning satte vi upp flyttbara väggar som kanske blev lite instängd men dom frös inte mer.
På vilket sätt påverkas elradiatorernas termostater av hur människor upplever värmen?
Vad jag vet styr de i regel på enbart uppmätt temperatur…
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den liknelsen har ingen som helst relevans. Frågan är om tillförd värme påverkar värmesystemet, och det gör den. Alldeles oavsett om den kommer snabbt eller långsamt från en ugn…
Om den kommer snabbt och det är -15 utanför så är det ju bättre än om värmen kommer långsamt och yttertemperaturen hunnit bli +5
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Bättre att använda kylskåpet än frysen om man nu skulle prova.
Njä, blir inte mycket till temperaturdifferens att jobba med på vintern (säg 6 till 2 grader), så går åt mycket vatten. Men genom att frysa vattnet frigörs lika mycket energi som att sänka temperaturen från 80 till noll grader.

Fryser du 10L vatten så frigör du nästan 1kWh. Dock ett väldigt inefektivt sätt att värma huset ändå, infrysningskapacitetent för en frys är inte mer än 10-20L per dygn.

Men skaffa en sådan här istället så Industriell isflaksmaskin utan binge annonserad för försäljning, kapacitet 390 kg is per dygn. Bara att koppla på elementen och styra via termostaten :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt påverkas elradiatorernas termostater av hur människor upplever värmen?
Vad jag vet styr de i regel på enbart uppmätt temperatur…
Precis som vanligt. Du kanske upplever 20 grader som kallt men jag som varmt.Kan ju tänka dig om frugan skruvar upp termostaten för hon fryser medans gubben skruvar ner och till slut tar gubben bort termostaten och vi får åka ut för både gubben och gumman upplever att värmen fungerar inte.Minst 2 gånger i veckan åker vi ut på sådana jobb.
 
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Såvida man inte har frånluftvärmepump…
Hela diskussionen handlar om ett fall, där man har direktverkande el, med termostatknappar på element.

Vist kan vi diskutera hur det blir om man har FLVP, men det blir inte heller lika självklar.
Först finns det då en värmepump som kan ta hand om uppvärmningen och så länge FLVP inte behöver tillskott från elpatron, blir restvärme från elapparater en förlustaffär.
Dessutom arbetar FLVP inte hela tiden, men frånluften sugs ut i alla fall.
En annan punkt är att en FLVP standard inte har rumstemperaturgivare som styr värmepumpen. Eventuellt styr de hur mycket varmt vatten styrs mot en viss radiatorkrets. Blir det då varmare i ett rum, stängs värmen där av, men går värmen bara till nästa rum. För att dra nytta av restvärmen, behöver man ändra värmepumpens inställningar.

Men på vintern, när pumpen behöver tillskott av elpatron, och pumpen är igång hela tiden, och man har justerat värmekurvan för den extra restvärme, ja då tar man vara på (nästan) all restvärme. Jag skriver nästan eftersom värmepumpen även på vintern har tillfälliga stillestånd pga avisning
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
1. Termostaterna på elementen går efter rumstemperaturen. Apparaterna värmer rummet. Alltså släpper termostaterna på mindre värme (varmvatten) om rummet värms upp mer.
2. Elementen avger värmen långsammare i ett varmare rum (uppvärmt av apparater) än i ett kallare (utan apparater).

För övrigt har säkert Hulingen massa intressant att berätta om tiden från KTH och arbetslivet som kvinna på 50-60-talet.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens
V växelventil skrev:
Precis som vanligt. Du kanske upplever 20 grader som kallt men jag som varmt.Kan ju tänka dig om frugan skruvar upp termostaten för hon fryser medans gubben skruvar ner och till slut tar gubben bort termostaten och vi får åka ut för både gubben och gumman upplever att värmen fungerar inte.Minst 2 gånger i veckan åker vi ut på sådana jobb.
Ok, men nu handlade det ju om tillförd värme påverkar värmesystemet eller inte, och det gör det ju självklart.

Jag förutsätter att ingen skruvat bort termostaterna…
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Hela diskussionen handlar om ett fall, där man har direktverkande el, med termostatknappar på element.

Vist kan vi diskutera hur det blir om man har FLVP, men det blir inte heller lika självklar.
Först finns det då en värmepump som kan ta hand om uppvärmningen och så länge FLVP inte behöver tillskott från elpatron, blir restvärme från elapparater en förlustaffär.
Dessutom arbetar FLVP inte hela tiden, men frånluften sugs ut i alla fall.
En annan punkt är att en FLVP standard inte har rumstemperaturgivare som styr värmepumpen. Eventuellt styr de hur mycket varmt vatten styrs mot en viss radiatorkrets. Blir det då varmare i ett rum, stängs värmen där av, men går värmen bara till nästa rum. För att dra nytta av restvärmen, behöver man ändra värmepumpens inställningar.

Men på vintern, när pumpen behöver tillskott av elpatron, och pumpen är igång hela tiden, och man har justerat värmekurvan för den extra restvärme, ja då tar man vara på (nästan) all restvärme. Jag skriver nästan eftersom värmepumpen även på vintern har tillfälliga stillestånd pga avisning
Visst, det blir komplext, det blir enklare om vi utelämnar FVP och PAX fläktar kan jag tycka…
 
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Smålänningar är kända för sin gnidighet och skrattar nog bäst av alla nu när man får mindre för sina slantar.

Hulingen, jag tycker du ska sänka värmen med minimum 40% och dra på understället. Då kan du känna dig som en stolt smålänning. Det hade vår käre Ingvar Kamprad gjort ;)))
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Visst, det blir komplext, det blir enklare om vi utelämnar FVP och PAX fläktar kan jag tycka…
enklare blir det säkert, men blir det rätt?
Bor TS i ett hus utan ventilation, lär hon ha helt andra problem än några vänner som klagar på hennes elanvändning.

Min poäng är att man SKA ta hänsyn till ventilation.

Det fanns några exempel i tråden på restvärme på bra ställen, där de gör nytta (t ex en läslampa i sängen), men för att ekvationen ska ihopp, ska restvärmen inte bara finnas på en plats där den gör nytta, den ska också komma till termostatknappen, så att den sänker förbrukningen där. Annars blir det bara extra värme.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
enklare blir det säkert, men blir det rätt?
Bor TS i ett hus utan ventilation, lär hon ha helt andra problem än några vänner som klagar på hennes elanvändning.

Min poäng är att man SKA ta hänsyn till ventilation.

Det fanns några exempel i tråden på restvärme på bra ställen, där de gör nytta (t ex en läslampa i sängen), men för att ekvationen ska ihopp, ska restvärmen inte bara finnas på en plats där den gör nytta, den ska också komma till termostatknappen, så att den sänker förbrukningen där. Annars blir det bara extra värme.
Kanske blåsa varmluft på ”termostatknappen”…?
 
harry73
M Matte Bygg skrev:
Kanske blåsa varmluft på ”termostatknappen”…?
Eller så vrider man ner termostatknappen. det har ungefär samma effekt utan att man behöver hålla på med varm luft :)
 
  • Haha
Matte Bygg
  • Laddar…
Att datorer/apparater som har elförbrukning inte skulle tillföra värme i det rum de befinner sig i är ju bara skitnack!

exempel 1:
ta vilken dator som helst och stoppa den i ett litet slutet utrymme ... ett kökskåp tex ...
du har 20C i rummet och i kökskåpet innan testet börjar.
Stopp in en temometer i köksskåpet.
stoppa in datorn med elsladd dragen i köksskåpet.
tejpa för ev glipor vid dörren med silvertejp
Vänta 24h
öppna köksluckan.
Behöver du ha temometer för att inse att det är VARMT i skåpet behöver du åka till sjukhus.

exempel 2:
Låna en PS3a om du inte har någon
Stoppa ned den i en låda.
Anslut PS3 med ström & TV
Slå på PS3an
Stäng lådan och tejpa åt här med.
Ta tid på hur lång tid det har innan PS3an stänger ned pga överhättning

Så ja alla apparater/produkter som drar el tillför värme inne i huset.
Beroende på värmesystem så antingen dras det ned motsvarande i Wh från det ELLER
så blir det varmare i de rum där apparaterna befinner sig.

Förluster ut genom fönster pga ljus & ljud är försummbara iförhållande till ren värmeförlust ut genom samma fönster.

MEN hur mycket värme bidrar då egentligen apparater och lampor med?
Antag att du har apparater & lampor som drar 100W i ett rum.
dvs det blir 2.4kWh värme tillfört på ett dygn.
Hur mycket värme behövs då ?
Tja för enkelhetens skull räknar vi på 75w/kvadratmeter en vinterdag
är rummet då 10kvm så blir det 18kWh
så antingen dras den tillförda värmen ned med ca 13% för att bibehålla samma temperatur i rummet eller så ökar temperaturen i rummet.
Har man då direktverkande el så blir det ju samma i el,
har man värmepump är det beroende på COP den vinterdagen hur mycket el som går åt.
Nu pratar vi alltså rum utan ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.