728 läst · 19 svar
728 läst
19 svar
Identifiera ersättning för gammal vattenventil
Hej Klippspiken,K Klippspiken skrev:
Ja precis !!! Min fråga var exakt det! Om jag kunde ersätta det gamla med den nya som jag hittade länk till (se första inlägget) 😀🙌
Jajamän inga problem , men byter du till en konsol så blir det lite kortare än det är idag så det medför lite mera rörmokerri övningar, vet ej hur mycket du kan ??!!
Annars byt bara ventilerna ( 1” el anslutnr 25 ) det är det minsta jobb
Annars byt bara ventilerna ( 1” el anslutnr 25 ) det är det minsta jobb
Jo men "hold your horses".....S skips skrev:
Att kolla med VA bolaget:
1. Får du själv manövrera servisventilen i gatan? Det händer relativt ofta att en servisventil skadas vid manövrering så därför vill oftast VA-bolaget göra det själv efter beställning. Fastnar ventilen i stängt läge så står du där och får akut ringa VA-bolaget.
2. Vad kräver VA-bolaget, ställs det krav på mätarkonsol eller kommer det att införas krav?
Jag klarade mig i år med en liknande lösning som din bakom en lucka men sannolikt inte i framtiden.
Nu var mina ventiler täta och sedan ledningen försedd med riktiga fästen. Vitsen är ju att det ska gå snabbt med ett mätarbyte och då vill man inte ha "lösa" ledningar men min åsikt är att min lösning motsvarar en mätarkonsol. Sen kostar ju en mätarkonsol inkl ventiler ett antal tusenlappar plus om en rörmokare ska göra det vilket kan vara en fördel.
Jaja , det är bara att ringa va -avd i kommunen så stänger dom av , man får inte röra servisventilen utanför , det är kommunens
Något krav på konsol finns inte än bara rekommendationer
Något krav på konsol finns inte än bara rekommendationer
Jo nu finns det flera VA-bolag som redan ställt krav på en mätarkonsol.K Klippspiken skrev:
Mitt eget enbart en rekommendation men pratade med mätarmontören och han var säker på att det mycket sannolikt blir krav. Det tar för mycket tid med gamla "rammelinstallationer" samt är en arbetsmiljörisk vid mätarbyte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersättning nybyggnadsförsäkring
Försäkringar -
Hur beräknar jag ersättning för eget arbete till försäkringsbolaget?
Bostadsrätt -
Förra husägaren dröjer med ersättning av värmepump
Juridik -
Förlängningskabel biltema, köpa ersättning
Belysning -
Hjälp att identifiera skivmaterial, samt förslag på ersättning
Byggmaterial & Byggteknik