H Harald Blåtumme skrev:
Ja en av de saker som stör mig mest av allt är att man i Sverige tillåter extremt effektkrävande serververksamheter där man har löjligt låga energikostnader här pga skattesubventioner, nästan ingen elskatt alls. För att tex pyssla med ”Bitcoin mining” vars värde är tveksamt på många plan men vi har ju bla FB, Amazon etc som täljer guld här på skattebetalarnas bekostnad.

Aningslösa lokalpolitiker skänker bort våra minskande elresurser med tongivande rikspolitikers goda minne (lika aningslösa)…. för verksamheter som genererar noll arbetstillfällen i Sverige - all drift av värdeadderande slag sker givetvis utomlands.

_______

Så vi har mycket betydande elenergikonsumenter i norr redan idag, vi har mycket betydande ytterligare energikonsumenter i planerna - bara i norr. Kanske hoppas man på en magisk överföring från Finland och deras nya kärnkraftsanläggning Olkiluoto 3.

I Sydsverige lägger man ner fungerande kärnkraft, inga planer på att ersätta och utöka.

Därtill har vi ett sviktande elnät som inte kan förse stora utbyggnader av industri och bebyggelse i landets sydligare regioner med nödvändig elkraft idag.
Det är inte helt lätt att hitta en icke-diskriminerande energibeskattning. Serverhallarna får vi ”på köpet” för den låga energiskatten på basnäringarna.

Men i grunden tror jag att det är på gott. Betongaxeln i svensk politik kommer visa sig igen när det verkligen kniper. Plötsligt står metallfackets bas och viskar i sosseorförandens öra att man nått vägs ände med C och Mp i energifrågan och måste göra upp med de andra storskaliga industrikramarna om framtiden. Och vips så kommer vi ha tre–fyra reaktorer på gång och utredning om att utöka på riktigt.

Jag tippar på att Ringhals 5 och 6 är på gång nästa mandatperiod. Sen kan Löfven sitta på sin pensionskammare och undra hur det inte blev han som återuppväckte det svenska kärnkraftsprogrammet – han som var för så länge han hade en egen vilja.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Problemet är att man är alldeles för sen på bollen. Ringhals 5 & 6, mfl, borde ha börjat projekterats för 15 år sedan för att kunna spela roll i det elenergikrävande samhälle vi ser framför oss närmaste 50 år vilket var helt förutsägbart.

Vi sitter i en väldigt svår sits nu och jag kan garantera att lösningen inte blir ”klimatsmart” som det så käckt heter. By design, man följer den tyska ”förebilden” Energiewende exakt och resultatet blir lika erbarmligt.

• Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
man följer den tyska ”förebilden” Energiewende exakt
Jag håller inte med. Vi må ha en för stor mängd utopiker i det politiska styret, men vi har också tydliga bevis på att det svenska politiska systemet varit självkorrigerande när det gått över styr. Inte i tid så ofta, men snart nog efter.

Vi får väl se hur det går för Tyskland, men jag skulle gissa att de har liknande självrättande funktioner, även om det inte ser så ut just nu, från min horisont.

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller inte med. Vi må ha en för stor mängd utopiker i det politiska styret, men vi har också tydliga bevis på att det svenska politiska systemet varit självkorrigerande när det gått över styr. Inte i tid så ofta, men snart nog efter.
Man brukar skämtsamt säga att svenska politiker alltid fattar rätt beslut, efter att ha prövat allt annat.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Inte förrän vi får fram ännu bättre energikällor.
Kärnkraft är bra men inte idealiskt då den medför vissa smärre risker.
Den är bara betydligt bättre än vind och sol i de allra flesta fall.
Det finns platser i världen där vind och sol faktiskt fungerar bra till rimlig kostnad.
Sverige är inte med på den listan.
Vi varken kan eller kommer kunna ersätta kärnkraften med sol och vind. Tar vi bort kärnkraften måste vi ha mer brunkol och olja och det tycker du förstås är bättre ur miljösynpunkt?

M mtmmtm skrev:
Det sker ju mängder med nya investeringar inom vindkraft (tror den byggdes ut med 50% detta året). Min poäng var att det hela tiden sker omfördelningar mot moderna saker jämfört med det som är förlegat.
Vindkraft är det nya (jämfört med kolkraft/kärnkraft).
Streaming är det nya jämfört med (CD/LP).
Nytt är inte självklart bättre. Streamad musik är helt underlägsen ljudmässigt jämfört gammal teknik.

Nästan dagligen så läser man om nya bitcoin-fabriker i norr, idag såg jag detta:
- "HIVE Blockchain Technologies Ltd har skrivit kontrakt med fastighetsbolaget BrukEtt i Robertsfors för att bygga ett nytt datacenter"

pacman42 pacman42 skrev:
Nästan dagligen så läser man om nya bitcoin-fabriker i norr, idag såg jag detta:
- "HIVE Blockchain Technologies Ltd har skrivit kontrakt med fastighetsbolaget BrukEtt i Robertsfors för att bygga ett nytt datacenter"
Kontrakt med fastighetsbolag!? Nu har man skrivit kontrakt på att återvinna energin från bitcoin maskinerna för uppvärmning tänkte jag, men icke...

blackarrow blackarrow skrev:
Kontrakt med fastighetsbolag!? Nu har man skrivit kontrakt på att återvinna energin från bitcoin maskinerna för uppvärmning tänkte jag, men icke...
Överskottsvärmen har inte något större värde. Fråga Facebook som trots fagra löften skickar värmen rakt ut (Luleå Energi kämpar med att få återvinna den, men de har ännu inte lyckats).

Den här såg jag för tre dagar sedan:
- "Gruvdriften i Örträsk upphörde i slutet av 1940-talet, men nu startas här en helt annan typ av gruva. Det är det internationella bolaget General Digital Assets, GDA, som investerar 50 miljoner kronor i en bitcoingruva. Den utrustning som används inryms i tio containers och företaget siktar på att utöka verksamheten."

Det handlar om Örträsk mellan Boliden och Malå som ligger nära Vargfors vattenkraftverk i Skellefteälven.

Att inte miljörörelsen kunde få upp ögonen för detta meningslösa energislöseri?
Man kanske kunde driva bitcoingruvorna med överskottsel från överdimensionerade vindkraftsparker?

blackarrow blackarrow skrev:
Att inte miljörörelsen kunde få upp ögonen för detta meningslösa energislöseri?
Man kanske kunde driva bitcoingruvorna med överskottsel från överdimensionerade vindkraftsparker?
Ännubättre, Vi bygger vindkraftsparker bara för att driva bitcoin gruvorna ... ;)

• Gilla
  • Haha
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ännubättre, Vi bygger vindkraftsparker bara för att driva bitcoin gruvorna ... ;)
Jag tycker dom kan köra på sol-el.
Norr om polcirkeln kan dom köra dygnet runt på sommaren
Sen får dom bygga en till anläggning på Antarktis för att köra andra halvåret

H Harald Blåtumme skrev:
I Sydsverige lägger man ner fungerande kärnkraft, inga planer på att ersätta och utöka.
Forsmark vill höja sin effekt. Hoppas de får det till slut.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vi varken kan eller kommer kunna ersätta kärnkraften med sol och vind. Tar vi bort kärnkraften måste vi ha mer brunkol och olja och det tycker du förstås är bättre ur miljösynpunkt?
Jag har förespråkat kärnkraft i decennier.
Three Mile Island, Chernobyl och ffa Fukushima visade att riskerna varit kraftigt överdrivna.
Det innebär inte att kärnkraft skulle vara problemfri. Bara betydligt bättre för elproduktion än de andra, inkl vattenkraft.

• Gilla
STB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.