85 563 läst · 863 svar
86k läst
863 svar
I teorin är jag emot solpaneler
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Det är inte helt lätt att hitta en icke-diskriminerande energibeskattning. Serverhallarna får vi ”på köpet” för den låga energiskatten på basnäringarna.H Harald Blåtumme skrev:Ja en av de saker som stör mig mest av allt är att man i Sverige tillåter extremt effektkrävande serververksamheter där man har löjligt låga energikostnader här pga skattesubventioner, nästan ingen elskatt alls. För att tex pyssla med ”Bitcoin mining” vars värde är tveksamt på många plan men vi har ju bla FB, Amazon etc som täljer guld här på skattebetalarnas bekostnad.
Aningslösa lokalpolitiker skänker bort våra minskande elresurser med tongivande rikspolitikers goda minne (lika aningslösa)…. för verksamheter som genererar noll arbetstillfällen i Sverige - all drift av värdeadderande slag sker givetvis utomlands.
_______
Så vi har mycket betydande elenergikonsumenter i norr redan idag, vi har mycket betydande ytterligare energikonsumenter i planerna - bara i norr. Kanske hoppas man på en magisk överföring från Finland och deras nya kärnkraftsanläggning Olkiluoto 3.
I Sydsverige lägger man ner fungerande kärnkraft, inga planer på att ersätta och utöka.
Därtill har vi ett sviktande elnät som inte kan förse stora utbyggnader av industri och bebyggelse i landets sydligare regioner med nödvändig elkraft idag.
Men i grunden tror jag att det är på gott. Betongaxeln i svensk politik kommer visa sig igen när det verkligen kniper. Plötsligt står metallfackets bas och viskar i sosseorförandens öra att man nått vägs ände med C och Mp i energifrågan och måste göra upp med de andra storskaliga industrikramarna om framtiden. Och vips så kommer vi ha tre–fyra reaktorer på gång och utredning om att utöka på riktigt.
Jag tippar på att Ringhals 5 och 6 är på gång nästa mandatperiod. Sen kan Löfven sitta på sin pensionskammare och undra hur det inte blev han som återuppväckte det svenska kärnkraftsprogrammet – han som var för så länge han hade en egen vilja.
Medlem
· Sverige
· 5 392 inlägg
Problemet är att man är alldeles för sen på bollen. Ringhals 5 & 6, mfl, borde ha börjat projekterats för 15 år sedan för att kunna spela roll i det elenergikrävande samhälle vi ser framför oss närmaste 50 år vilket var helt förutsägbart.
Vi sitter i en väldigt svår sits nu och jag kan garantera att lösningen inte blir ”klimatsmart” som det så käckt heter. By design, man följer den tyska ”förebilden” Energiewende exakt och resultatet blir lika erbarmligt.
Vi sitter i en väldigt svår sits nu och jag kan garantera att lösningen inte blir ”klimatsmart” som det så käckt heter. By design, man följer den tyska ”förebilden” Energiewende exakt och resultatet blir lika erbarmligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Jag håller inte med. Vi må ha en för stor mängd utopiker i det politiska styret, men vi har också tydliga bevis på att det svenska politiska systemet varit självkorrigerande när det gått över styr. Inte i tid så ofta, men snart nog efter.H Harald Blåtumme skrev:
Vi får väl se hur det går för Tyskland, men jag skulle gissa att de har liknande självrättande funktioner, även om det inte ser så ut just nu, från min horisont.
Man brukar skämtsamt säga att svenska politiker alltid fattar rätt beslut, efter att ha prövat allt annat.Nötegårdsgubben skrev:
Vi varken kan eller kommer kunna ersätta kärnkraften med sol och vind. Tar vi bort kärnkraften måste vi ha mer brunkol och olja och det tycker du förstås är bättre ur miljösynpunkt?J Jehu skrev:Inte förrän vi får fram ännu bättre energikällor.
Kärnkraft är bra men inte idealiskt då den medför vissa smärre risker.
Den är bara betydligt bättre än vind och sol i de allra flesta fall.
Det finns platser i världen där vind och sol faktiskt fungerar bra till rimlig kostnad.
Sverige är inte med på den listan.
Nytt är inte självklart bättre. Streamad musik är helt underlägsen ljudmässigt jämfört gammal teknik.M mtmmtm skrev:
Nästan dagligen så läser man om nya bitcoin-fabriker i norr, idag såg jag detta:
- "HIVE Blockchain Technologies Ltd har skrivit kontrakt med fastighetsbolaget BrukEtt i Robertsfors för att bygga ett nytt datacenter"
- "HIVE Blockchain Technologies Ltd har skrivit kontrakt med fastighetsbolaget BrukEtt i Robertsfors för att bygga ett nytt datacenter"
Kontrakt med fastighetsbolag!? Nu har man skrivit kontrakt på att återvinna energin från bitcoin maskinerna för uppvärmning tänkte jag, men icke...pacman42 skrev:
Överskottsvärmen har inte något större värde. Fråga Facebook som trots fagra löften skickar värmen rakt ut (Luleå Energi kämpar med att få återvinna den, men de har ännu inte lyckats).blackarrow skrev:
Den här såg jag för tre dagar sedan:
- "Gruvdriften i Örträsk upphörde i slutet av 1940-talet, men nu startas här en helt annan typ av gruva. Det är det internationella bolaget General Digital Assets, GDA, som investerar 50 miljoner kronor i en bitcoingruva. Den utrustning som används inryms i tio containers och företaget siktar på att utöka verksamheten."
Det handlar om Örträsk mellan Boliden och Malå som ligger nära Vargfors vattenkraftverk i Skellefteälven.
- "Gruvdriften i Örträsk upphörde i slutet av 1940-talet, men nu startas här en helt annan typ av gruva. Det är det internationella bolaget General Digital Assets, GDA, som investerar 50 miljoner kronor i en bitcoingruva. Den utrustning som används inryms i tio containers och företaget siktar på att utöka verksamheten."
Det handlar om Örträsk mellan Boliden och Malå som ligger nära Vargfors vattenkraftverk i Skellefteälven.
Att inte miljörörelsen kunde få upp ögonen för detta meningslösa energislöseri?
Man kanske kunde driva bitcoingruvorna med överskottsel från överdimensionerade vindkraftsparker?
Man kanske kunde driva bitcoingruvorna med överskottsel från överdimensionerade vindkraftsparker?
Jag har förespråkat kärnkraft i decennier.Grizzlybjörnen123 skrev:
Three Mile Island, Chernobyl och ffa Fukushima visade att riskerna varit kraftigt överdrivna.
Det innebär inte att kärnkraft skulle vara problemfri. Bara betydligt bättre för elproduktion än de andra, inkl vattenkraft.