85 537 läst · 863 svar
86k läst
863 svar
I teorin är jag emot solpaneler
Men direktel blir det ibland ifall vi inte får installera värmepumpar med snabbkopplingar själva.tommib skrev:
Ty man får många många års elförbrukning för merkostnaden till en dyrpump med dyrinstallatör, om det är en lokal/byggnad med mindre värmebehov.
Eriksgatan skrev:Har tyvärr ej sett någpn sådan uppgift från Berlin-anläggningen. Det går nog att få tag i om man letar. Siemens säger också att den blir högre ju större mängd stenlagring, och 1,4 GWh-ETES har ännu inte satts i drift men ändå tagits beslut om att producera i den storleken när de har kunden, baserat på de beräkningarna. Även om den skulle bli så låg som 40 % som i de mindre TEXEL-anläggningarna med Sterlingmotor ovan,tommib skrev:
Nu ska du inte låta dig luras. Du får nog i bästa fall räkna med en systemverkningsgrad på 10%, om vi har tur ...Eriksgatan skrev:
Turbinverkningsgraden är väl ca 30%, och det bara ifall man har typ minst 300°C i värmelagret, har man inte det från början, eller när värmen/energin börjar ta slut och tempen går under detta så sjunker verkningsgraden snabbt.
Till detta ska man sen lägga till verkningsgrad el->värme och turbin-> el, samt att värmelagret svalnar osv.
Så når man 10% systemverkningsgrad tror jag att man får vara nöjd.
Vill man lagra energi i form av ett värmelager är det bättre om man kan utnyttja en fasövergång, exempelvis låta smälta salt. Det rymmer mycket mer energi än sten. Dock blir systemverkningsgraden rätt kass i alla fall om man vill generera el från värmen.
Liknande trådar
-
Skicka/ta emot MMS fungerar inte
Övrigt Off Topic -
Väntetid på uppemot ett år om du vill sälja överskottsel
Artikelkommentarer -
Hur löser jag plåtskarvar emot befintligt tak i 90 graders innerhörn?
Tak & Vind -
Remotekontrollen får ingen kontakt med markismotorn
Villalarm & Hemautomation -
Worxen har fått fel språk över vintern - och vill inte ta emot lösenordet
Robotgräsklippare