F
K Kirev skrev:
Hur har du räknat då? Monterat själv?
Jag tog in 3 offerter från de som säljer mest i mitt område. Både lokala och rikstäckande bolag. 10 000 kwh skulle de producera/ år och kostnaden efter bidrag är ca 150000kr. Med en besparing på ca 10-11 000kr/år inklusive subvention tar det dubbelt så lång tid som för dig. Och den kalkylen säger leverantörerna är som de räknar. Men, man ska ju helst förbruka all el själv som produceras. Då betalar den sig snabbare. Så det tar längre tid när man som vi har bergvärme och knappt förbrukar någon el alls när solcellerna producerar.
vi har antagligen räknat lika men jag har betalat 2/3 av vad du fått offererat efter bidrag och har 17000kWp. Rätt inköp och gjort så mycket som möjligt själv. Sen så har jag pool så med rätt styrning får jag en stor del egenförbrukning under den varma perioden och sen så kan man fundera lite på hur man räknar på, och självförbrukar med elbil.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
F fsn skrev:
vi har antagligen räknat lika men jag har betalat 2/3 av vad du fått offererat efter bidrag och har 17000kWp. Rätt inköp och gjort så mycket som möjligt själv. Sen så har jag pool så med rätt styrning får jag en stor del egenförbrukning under den varma perioden och sen så kan man fundera lite på hur man räknar på, och självförbrukar med elbil.
så är det ju. Det passar olika bra beroende på vilka förutsättningar man har. För en del är det en bra affär men långt ifrån alla. För min del är det en ganska dålig affär. Speciellt om subventionen försvinner. Jag la pengarna på börsen/fonder istället och den kalkylen är mångdubbelt bättre än om jag lagt dom på taket.

K
F fsn skrev:
Hur fungerar det när man använder ström samtidigt som panelerna producerar. Står elmätaren stilla då eller registreras det på något annat sätt?

Vi använder runt 250 kWh/månad April-Oktober, så det blir ju en enorm skillnad jämfört med om man har eluppvärmd pool eller andra stora dagtida förbrukare.

För min del så förvärmer jag tilluften till huset med solen redan (den tas in via min inglasning som agerar som solfångare), detta gör att jag i praktiken inte behöver någon uppvärmningsel då solen ger el. Särskilt inte då denna värme också återvinns via husets FLVP. Så jag kan inte ens tillgodoräkna mig särskilt mycket på vår och höst.

För att min kalkyl skall gå ihop så måste jag därför sälja nästan all el...

F
K Kallebo skrev:
Hur fungerar det när man använder ström samtidigt som panelerna producerar. Står elmätaren stilla då eller registreras det på något annat sätt?

Vi använder runt 250 kWh/månad April-Oktober, så det blir ju en enorm skillnad jämfört med om man har eluppvärmd pool eller andra stora dagtida förbrukare.
Den står i princip aldrig still. Antingen köper man eller så säljer man. Det kan vara så med att man köper på en fas och säljer på två.

Skulle du däremot teoretiskt (och det är verkligen teoretiskt) ha exakt samma produktion som förbrukning så står mätaren still.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vet inte när du satte upp ditt system.
Det enda man kan får göra själv nuförtiden är att sätta upp fästena och skruva fast panelerna.
All kabeldragning ink inkopplande måste en elektriker göra.
Men man kan givetvis spara pengar på att gör det man får själv. Lika så att beställa paneler & material själv. Då sparar man också en peng.

Jag räknade på det för min anläggning på 10kW.
Den fick jag pynta ca 120k efter ROT för. (offerterna låg på va 11.5-14tusen efter ROT per installerad kW )
Om jag skulle ha beställt allt själv, & monterat(inkl hyra av ställning) & anlitat en elektriker jag känner som inte tar skjortan, så skulle jag hamnat på 100-110k.
Tyckte inte det var värt 10-20 tusen för risken med DOA (trasigt under tansport), byggherre ansvar för elektriken då han farit runt på taket samt all egen arbetstid.
Nu har jag garanti på jobbet och produkterna direkt mot den firman (så länge den finns kvar iaf, men det går bra för dem och de utökar sin personal då de har egen personal för allt)
Så iom det får jag en ROI på ca 12-13 år.
( grovräknat får man ca 10.000 kWh för en 10kW anläggning och en 1.1Kr / kWh )

Har man både plats för 17kW paneler samt en förbrukning som matchar (så man inte överproducerar) & låg investeringskostnad så kommer man nog ner i 7 års ROI , så jag tror inte att du räknat så mycket fel.

F fsn skrev:
Det var ju jättetragiskt för dig, du har väl gjort nåt fel eller betalat för mycket. Min anläggning är med 60 öre betald på strax under 7år.
Du borde presentera din lösning och dina leverantörer så att flera kan göra samma klipp.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
M MrDizzy skrev:
Vet inte när du satte upp ditt system.
Det enda man kan får göra själv nuförtiden är att sätta upp fästena och skruva fast panelerna.
All kabeldragning ink inkopplande måste en elektriker göra.
Men man kan givetvis spara pengar på att gör det man får själv. Lika så att beställa paneler & material själv. Då sparar man också en peng.

Jag räknade på det för min anläggning på 10kW.
Den fick jag pynta ca 120k efter ROT för. (offerterna låg på va 11.5-14tusen efter ROT per installerad kW )
Om jag skulle ha beställt allt själv, & monterat(inkl hyra av ställning) & anlitat en elektriker jag känner som inte tar skjortan, så skulle jag hamnat på 100-110k.
Tyckte inte det var värt 10-20 tusen för risken med DOA (trasigt under tansport), byggherre ansvar för elektriken då han farit runt på taket samt all egen arbetstid.
Nu har jag garanti på jobbet och produkterna direkt mot den firman (så länge den finns kvar iaf, men det går bra för dem och de utökar sin personal då de har egen personal för allt)
Så iom det får jag en ROI på ca 12-13 år.
( grovräknat får man ca 10.000 kWh för en 10kW anläggning och en 1.1Kr / kWh )

Har man både plats för 17kW paneler samt en förbrukning som matchar (så man inte överproducerar) & låg investeringskostnad så kommer man nog ner i 7 års ROI , så jag tror inte att du räknat så mycket fel.
Du har inte helt rätt om vad man får och inte får göra och du har uppenbarligen fel leverantörer med tanke på att jag betalade lika mycket för 70% mer. Risk för DOA, på vilket sätt blir det en större risk för att man går förbi ett installatörsled?

F fsn skrev:
Du har inte helt rätt om vad man får och inte får göra och du har uppenbarligen fel leverantörer med tanke på att jag betalade lika mycket för 70% mer. Risk för DOA, på vilket sätt blir det en större risk för att man går förbi ett installatörsled?
Med de effekter vi pratar om så får du inte göra eljobbet själv.

F fsn skrev:
Jag har utgått från detta då det gäller installationen:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/

Och då det gäller priserna så tog jag in offerter från 10 leverantörer och alla utom två låg i spannet 11.5 -14 tusen per installerad 1 kW. De två som inte låg i det intervallet låg betydligt högre.

Och då det gäller DOA så har jag bara min erfarenhet innom IT branchen att luta mig mot.
Där har jag i snitt fått hantera en DOA per 30-50 prylar nånstans och kände att jag inte ville hålla på med det.
Skulle nån panel nu gått sönder så ringer jag leverantören och de fått hantera problemet med byte etc etc.
Det ingick (säkerligen mot ett högre pris än annars)
Vet inte vad det är för felfrekvens på solpaneler & växelriktare i form av DOA, men litar inte på transportbolag till den mån att jag kände att jag skulle orka med det.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Med de effekter vi pratar om så får du inte göra eljobbet själv.
det får jag visst. Jag kör det genom ett företag och företaget anlitar en behörig elektriker.

F fsn skrev:
det får jag visst. Jag kör det genom ett företag och företaget anlitar en behörig elektriker.
Då gör du det ju inte själv...

F
M MrDizzy skrev:
Jag har utgått från detta då det gäller installationen:
[länk]

Och då det gäller priserna så tog jag in offerter från 10 leverantörer och alla utom två låg i spannet 11.5 -14 tusen per installerad 1 kW. De två som inte låg i det intervallet låg betydligt högre.

Och då det gäller DOA så har jag bara min erfarenhet innom IT branchen att luta mig mot.
Där har jag i snitt fått hantera en DOA per 30-50 prylar nånstans och kände att jag inte ville hålla på med det.
Skulle nån panel nu gått sönder så ringer jag leverantören och de fått hantera problemet med byte etc etc.
Det ingick (säkerligen mot ett högre pris än annars)
Vet inte vad det är för felfrekvens på solpaneler & växelriktare i form av DOA, men litar inte på transportbolag till den mån att jag kände att jag skulle orka med det.
aldrig haft en panel som krånglat på de 3-4 anläggningar jag varit med och installerat. Har råkat ut för ett garantiärende på e växelriktare efter ett år. Tysk tillverkare. I princip... ring tysk leverantör som har engelsktalande kundtjänst, en ny växelriktare skickas med budbil som kommer 3 dagar senare med garanterad leverans mellan 8-10. Då skall den gamla växelriktaren vara nermonterad och tas i retur av samma bil. Upp med den nya växelriktaren på väggen och inkoppling av elektriker. En fast ersättning på 150Euro betalas ut av tillverkaren för att täcka kostnaden för elektrikern (vilket det fullt ut inte gör trots att det bara är 25 minuters arbete). Totalt 5 dagars nertid och två telefonsamtal, visa mig vilken installatör som matchar det?

F
pacman42 pacman42 skrev:
Då gör du det ju inte själv...
då fick jag ont i ryggen av nåt annat då.......

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Det var ju jättetragiskt för dig, du har väl gjort nåt fel eller betalat för mycket. Min anläggning är med 60 öre betald på strax under 7år.
Okej, så felet som begåtts i kalkylerna är alltså äntligen lokaliserat.
@LaoLars och övriga räknat med att en installatör skall göra installationsjobbet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.