85 372 läst · 863 svar
85k läst
863 svar
I teorin är jag emot solpaneler
Det finns ingen inmatning av billig el som kan kvitta mot dyr el. Titta på de 60 örena och se om du ser nåt som motsvarar den.. varför elbolagen envisas med att betala mer för elen än spotpris är ett mysterium.pacman42 skrev:
Det är ju där subventionerna ligger. Varför de gör det kan man fråga sig.. själv tänker jag att det är en fälla på något sätt. Att de en dag kommer att höja priserna/sänka ersättningen - degen måste in.F fsn skrev:
Kan det vara så att de känner sig pressade av staten att erbjuda mer än spotpris för att inte regeringen ska tvinga dem att tillåta kvittning? Kanske är de rädda att staten går in och bestämmer ett pris om de inte sätter det själva?
Har inget med nåt tvång eller känsla av tvång från staten, det är snarare en miljöprofilering och ”dra sitt strå till stacken” tänk. Det där med att betala privatpersoner mer för såld el än man betalar på spotmarknaden måste vara övergående. Sen så är ju den kunden låst och köper all sin el av det bolaget på vintern.K Kallebo skrev:Det är ju där subventionerna ligger. Varför de gör det kan man fråga sig.. själv tänker jag att det är en fälla på något sätt. Att de en dag kommer att höja priserna/sänka ersättningen - degen måste in.
Kan det vara så att de känner sig pressade av staten att erbjuda mer än spotpris för att inte regeringen ska tvinga dem att tillåta kvittning? Kanske är de rädda att staten går in och bestämmer ett pris om de inte sätter det själva?
Med subventioner blir allt möjligt, grisar kan flyga stenar får känslor och elbolagen kan köpa in solproducerad el på sommaren och sälja tillbaks den för samma pris på vintern.
Undra på att de bara skriver kontrakt på ett år. De är väl inte dumma (men de utgår från att vi är).
Undra på att de bara skriver kontrakt på ett år. De är väl inte dumma (men de utgår från att vi är).
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
tror du får ta och läsa på om hur solel fungerar, det är signalpolitik i dess renaste form.S Snel77 skrev:Om du tycker att solpaneler är verkningslös signalpolitiik undrar jag om du har missat hela klimatproblematiken...Finns nog inte många som är mot hållbar grön el, visst blir det en omställning av infrastruktur men vad är alternativet, göra ingenting och fortsätta som hittills och lämna över det hela till kommande generationer och låta ekosystem kollapsa..?
Tjo, det är med modern elproduktion precis som med bilar!
När man är ung på livet och inser att det verkligen inte går att få ihop livspusslet utan bil så blir det att skaffa det man måste.
En påbjuden sommarbil som skall användas alla soliga dagar.
En alternativ regnbil de dagar som solen inte skiner, eftersom den ogine arbetsgivaren kräver att man dyker upp på jobbet då också, barnen skall till dagis och träning, maten skall hem, ...
Och så en vinterbil som "back-up" de dagar som ingen av ovanstående behagar fungera, dvs nattfrost, vinter, snö, halka, behov av vindruta OCH varmluftfläkt etc.
Det blir att teckna 3 st bil-lån, och betala räntan på 3 x vad en bil kostar.
Åka till bilprovningen och till service, däckverkstad mm 3 gånger varje år, en med varje fordon. 3 försäkringar, gärna ett 3-bilsgarage också - eller i alla fall 3 bilparkeringar...
Detta för att ha tillgång till EN bil!
Och så undrar man varför ens gamla brevvän i X-land har så mycket mer pengar att åka på semester för än man själv, trots att han verkar ha lägre lön, samtidigt som firman man jobbar för har börjat förbereda stängning och utflyttning, alla manualer för maskinerna plötsligt skall översättas till det "nya koncernspråket" etc.
När man är ung på livet och inser att det verkligen inte går att få ihop livspusslet utan bil så blir det att skaffa det man måste.
En påbjuden sommarbil som skall användas alla soliga dagar.
En alternativ regnbil de dagar som solen inte skiner, eftersom den ogine arbetsgivaren kräver att man dyker upp på jobbet då också, barnen skall till dagis och träning, maten skall hem, ...
Och så en vinterbil som "back-up" de dagar som ingen av ovanstående behagar fungera, dvs nattfrost, vinter, snö, halka, behov av vindruta OCH varmluftfläkt etc.
Det blir att teckna 3 st bil-lån, och betala räntan på 3 x vad en bil kostar.
Åka till bilprovningen och till service, däckverkstad mm 3 gånger varje år, en med varje fordon. 3 försäkringar, gärna ett 3-bilsgarage också - eller i alla fall 3 bilparkeringar...
Detta för att ha tillgång till EN bil!
Och så undrar man varför ens gamla brevvän i X-land har så mycket mer pengar att åka på semester för än man själv, trots att han verkar ha lägre lön, samtidigt som firman man jobbar för har börjat förbereda stängning och utflyttning, alla manualer för maskinerna plötsligt skall översättas till det "nya koncernspråket" etc.
Jag har räknat.F fsn skrev:
och räknat om igen.
Och bett både nätägare och energileverantör om fakta.
Bengt Strid säger man kan sälja el för 1kr/kWh, men jag har inte hittat nåt bolag som betalar mer än Nordpool, dvs sa 40öre/kWh.
Bengt säger också att man inte behöver räkna ränta på kapitalkostnaden eftersom inflationen tar ut kostnaden. Men för en vanlig löntagare ska pengarna ut, även värdet är noll!
Och på anläggningens livstid blir det underhåll som ingen inkluderat i kalkylen!
Det blir inget över om man inte blir subventionerad från vårt gemensamma offentliga genom skatteverket!
Mupp ekonomi!
Du har helt rätt. I mitt område var snittpriset 35 öre för de 5 månaderna på sommaren då panelerna producerar 80% av all el. Med skattesubventionen kan jag få 1kr/Kwh och gå ungefär plus minus noll mot elen jag får köpa tillbaka på natten. Försvinner subventionen (som riksdagen redan förhandlar om och som nästa regering kan ta bort direkt) så försvinner 60% av intäkterna på ca 70% av all el jag beräknas producerar. Då tar det många extra år innan allt är betalt och man äntligen börjar tjäna pengar. Blir inga på mitt tak om inte regeringen lovar subventionen i minst 10 år. Men jag tycker den är helt fel. Solceller är nog väldigt bra men man borde inte sälja överskottet. Alla som har hög elförbrukning på dagtid skulle montera dom och därmed minska sina inköp. Subventionera istället inköpen av solceller till dom (fabriker, butiker osv) och ta bort skattesubventionen för den elen som säljs. Det är dessutom bättre att ha få men stora installationer än många små.L LaoLars skrev:Jag har räknat.
och räknat om igen.
Bengt Strid säger man kan sälja el för 1kr/kWh, men jag har inte hittat nåt bolag som betalar mer än Nordpool, dvs sa 40öre/kWh.
Bengt säger också att man inte behöver räkna ränta på kapitalkostnaden eftersom inflationen tar ut kostnaden. Men för en vanlig löntagare ska pengarna ut, även värdet är noll!
Och på anläggningens livstid blir det underhåll som ingen inkluderat i kalkylen!
Det blir inget över om man inte blir subventionerad från vårt gemensamma offentliga genom skatteverket!
Mupp ekonomi!
Att subventionera innebär att ta pengar med ena handen och dela ut med andra. Politiker gör gärna detta om de tror att de köper fler röster med utdelningen än vad de måste "betala" för indrivningen.
Om det någonstans "krävs" subventioner för solpaneler innebär det att andra lösningar hade varit billigare.
I sista änden betalas alla kostnader för elproduktion av det välstånd som finns i landet, på ett eller annat sätt. Om vi väljer något annat sätt än det mest effektiva innebär det att vi bränner välstånd på ineffektiv elproduktion i stället för att använda det till "skola, vård och omsorg", "pensionärerna", "biståndet", "sänkt pensionsålder" eller några av alla andra behjärtansvärda som våra politiker gärna radar upp när det drar ihop sig till val.
Om det någonstans "krävs" subventioner för solpaneler innebär det att andra lösningar hade varit billigare.
I sista änden betalas alla kostnader för elproduktion av det välstånd som finns i landet, på ett eller annat sätt. Om vi väljer något annat sätt än det mest effektiva innebär det att vi bränner välstånd på ineffektiv elproduktion i stället för att använda det till "skola, vård och omsorg", "pensionärerna", "biståndet", "sänkt pensionsålder" eller några av alla andra behjärtansvärda som våra politiker gärna radar upp när det drar ihop sig till val.
Då har du väl fel inköpspris på din anläggning helt enkelt.L LaoLars skrev:Jag har räknat.
och räknat om igen.
Mupp ekonomi!
Med skattesubvention sparar jag ca 5000kr per år med ett solpaneltak på 8kW.F fsn skrev:
Hur billigt kan du köpa en godkänd anläggning?
Hur många år tar det att betala den med 5000kr avbetalning per år?
Utan skattesubvention skulle jag spara hälften av det, dvs 2500kr.
Därför tycker jag solpanelsekonomi är Mupp och alla solpanelsäljare som försöker inbilla presumtiva kunder om besparingar på 10-11 tusenlappar per år och återbetalningstider på 12-15 år är rena lögnhalsar
Det var ju jättetragiskt för dig, du har väl gjort nåt fel eller betalat för mycket. Min anläggning är med 60 öre betald på strax under 7år.L LaoLars skrev:Med skattesubvention sparar jag ca 5000kr per år med ett solpaneltak på 8kW.
Hur billigt kan du köpa en godkänd anläggning?
Hur många år tar det att betala den med 5000kr avbetalning per år?
Utan skattesubvention skulle jag spara hälften av det, dvs 2500kr.
Därför tycker jag solpanelsekonomi är Mupp och alla solpanelsäljare som försöker inbilla presumtiva kunder om besparingar på 10-11 tusenlappar per år och återbetalningstider på 12-15 år är rena lögnhalsar
Hur har du räknat då? Monterat själv?F fsn skrev:
Jag tog in 3 offerter från de som säljer mest i mitt område. Både lokala och rikstäckande bolag. 10 000 kwh skulle de producera/ år och kostnaden efter bidrag är ca 150000kr. Med en besparing på ca 10-11 000kr/år inklusive subvention tar det dubbelt så lång tid som för dig. Och den kalkylen säger leverantörerna är som de räknar. Men, man ska ju helst förbruka all el själv som produceras. Då betalar den sig snabbare. Så det tar längre tid när man som vi har bergvärme och knappt förbrukar någon el alls när solcellerna producerar.
Redigerat:
Jag monterade plana solfångare istället. Med befintlig tank och cirkpump så kostade alla rör, glas, takfäste, lådor och styrelektronik drygt 25000 kr för 4000 kWh/år. Jag hade säkert kunnat få det ännu billigare om jag letat begagnade paneler som dyker upp mer eller mindre gratis på facebook-market lite då och då.
Jag räknar med att spara ca 4000 kr år och därmed ha betalt allt på 6 år om alla komponenter håller så länge. Men för mig är det mer en hobby än en ren investering. Tog in några offerter på mindre solcellsanläggningar och tror att den minsta hamnade på kanske 80 000 kr.
Solceller är en bra idé på båten där man annars måste leta upp en hamn för att ladda, men på huset måste priserna gå ner rejält först...
Jag räknar med att spara ca 4000 kr år och därmed ha betalt allt på 6 år om alla komponenter håller så länge. Men för mig är det mer en hobby än en ren investering. Tog in några offerter på mindre solcellsanläggningar och tror att den minsta hamnade på kanske 80 000 kr.
Solceller är en bra idé på båten där man annars måste leta upp en hamn för att ladda, men på huset måste priserna gå ner rejält först...