Jag tycker fortfarande att det rimliga hade varit att avstyckning stoppats för att det inte är ändamålsenligt att separera enskilda bostäder från en hyresfastighet.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
harry73
Själva avstyckningen är inte problemet sålänge det inte finns en hyresgäst med besittningsrätt eller när hyresgästen köper den avstyckade fastigheten.

Om det efter prövning i rätten blir tydligt att hyresgästen i dessa fall behåller besittningsrätt, blir det ointressant att köpa för privatbruk

S
A ajn82 skrev:
Jag tycker fortfarande att det rimliga hade varit att avstyckning stoppats för att det inte är ändamålsenligt att separera enskilda bostäder från en hyresfastighet.
som jag har förstått det så har deras radhus redan blivit uppköpta, ska köparen då lämna tillbaka radhuset som om de vore mjölk på Ica?

S Surapor skrev:
som jag har förstått det så har deras radhus redan blivit uppköpta, ska köparen då lämna tillbaka radhuset som om de vore mjölk på Ica?
Vad som är gjort är gjort, är det avstyckat så är det såklart ok att sälja, och köpa för eget bruk.

S
A ajn82 skrev:
Vad som är gjort är gjort, är det avstyckat så är det såklart ok att sälja, och köpa för eget bruk.
harry73 harry73 skrev:
Själva avstyckningen är inte problemet sålänge det inte finns en hyresgäst med besittningsrätt eller när hyresgästen köper den avstyckade fastigheten.

Om det efter prövning i rätten blir tydligt att hyresgästen i dessa fall behåller besittningsrätt, blir det ointressant att köpa för privatbruk
en fråga till hyresgästen har man förhandlat med hyresvärden om hen har ett annat boende att erbjuda eller har man bara valt att inte bry sig och tro att allt löser sig?

Jag vet inte hur detta kommer sluta eller om det ens blir en rättslig prövning men om vi klurar på ett av flera tänkbara scenarier.
  • Hyresgästen vinner och bor kvar för att hela upplägget var konstruerat för att "runda" besittningsrätten.
  • Då stämmer köparen säljaren och kanske vinner, köpet går tillbaka. Tex pga falska utfästeler eller för att köpet inte uppfyllde alla formkrav.
Man kan också tänka sig att upplägget faktiskt håller hela vägen så att hyresgästen åker ut. Eller någon annan variant.

S
Bra exempel faktiskt men vad jag egentligen tror kommer hända är att hyresgästen kommer att få lämna på grund av den raden som är tagen från Sveriges domstolar,
  • när den som hyr ut ett en- eller tvåfamiljshus ska bo i det själv eller ska sälja det.

C
S Surapor skrev:
Och då med andra ord så har hen köpt radhuset som present för hyresgästen och aldrig får tillgång till den förrän hyresgästen flyttar.. låter jävligt konstigt tycker jag
"Present"? Hur menar du? Utgångsläget är ju att hyresgästen har hyresrätten. Det är väl inte mycket till present att få behålla något man redan har?

• Gilla
bollen
  • Laddar…
S
Men du förstår väl att köparen har rätt till sin bostad före hyresgästen, sen att hyresgästerna anser att de får bo kvar efter köparen har KÖPT bostaden och att den vill flytta in låter bara konstigt och envist eller tycker du motsatsen?

C
S Surapor skrev:
Men du förstår väl att köparen har rätt till sin bostad före hyresgästen
Fast poängen är att det inte är köparens bostad, köparen har aldrig bott där och sannolikt inte säljaren heller. Därför är det inte självklart att det skall ses som privatuthyrning.

S
Så du menar om jag köper en bil från en bilfirma så är det aldrig min bil för att jag aldrig har kört den?

C
S Surapor skrev:
Så du menar om jag köper en bil från en bilfirma så är det aldrig min bil för att jag aldrig har kört den?
Fast en bil lyder inte under hyreslagens regler.

harry73
Sedan finns det såklart en möjlighet att domstolen anser att hyresavtalet kan sägas upp och att lagstiftaren inser att de behöver stärka skyddet för hyresgästen I en ny lagstiftning

S
C cpalm skrev:
Fast en bil lyder inte under hyreslagens regler.
Men du säger du att de inte är köparens radhus fastän hen har köpt det..

C
S Surapor skrev:
Men du säger du att de inte är köparens radhus fastän hen har köpt det..
Nej, det är så klart köparens radhus, köparens fastighet. Det jag säger är att det inte är köparens bostad. Den som bor där är ju hyresgästen = hyresgästens bostad. Frågan är nu om köparen kan säga upp hyresgästen och själv ta bostaden i besittning, eller om besittningsskydd fortsatt gäller.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.