harry73
M MrDizzy skrev:
Och var har ni fått det ifrån att han ev har NU styckat upp ?
Det kan ju ha varit egna fastigheter hela tiden (dvs uppstyckat i egna fastigheter innan radhusen byggdes)
Det enda jag kan hitta är att användaren Eld påstår att han kan ha gjort så.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-08/familjens-bostad-sald-av-hyresvarden--lever-i-ovisshet

Den privata hyresvärden Fastighets AB Västerbro har styckat av fastigheter och den senaste tiden sålt sju av sina tjugo radhus i området Burlövs egnahem. Målsättningen är att sälja hela beståndet till privatpersoner, uppger bolagets ägare Nils Andersson.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[länk]
(y)
Tack. Bara så att vi alla pratar med rätt förutsättningar :)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Att runda lagstiftningen eller att utnyttja ett kryphål innebär just att man genom ett särskilt upplägg gör något som normalt sett inte varit tillåtet, utan att bryta mot lagen.
Ja precis och i detta fall så finns det en lagstiftning, svårare än så är det inte.
Finns därför ingen anledning att pröva detta i någon domstol.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Den kränkta såssen eller vpk-aren som tycker att hyra är den enda vägen måste känna sig ordentligt kränkt av detta, livet suger, efter regn kommer mer regn, skaffa paraply!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det finns många lantbrukare som gärna vill tjäna en hacka genom att stycka upp sin fastighet och sälja som villatomter. Det är inte heller man bara får göra sådär. Köper man ett fastighetsbestånd med hyresrätter där hyresgäster får besittningsrätt efter ett tag, då är det det man köper. Då är det inte automatiskt OK att stycka upp beståndet i delar och sälja på ett sätt så att man kan kringgå besittningsrätten.
Huruvida det är "automatiskt OK" eller inte kan nog bara en domstol avgöra. Eller snarare: tills en domstol har dömt annorlunda är det OK.

P pmd skrev:
Huruvida det är "automatiskt OK" eller inte kan nog bara en domstol avgöra. Eller snarare: tills en domstol har dömt annorlunda är det OK.
ja precis det är helt lagligt och varför skulle det på något sätt ändras av en domstol?
I detta fall finns det en lagstiftning och den fungerar.
Det kan tom vara så att om du verkligen är ägare till din fastighet (vilket dessa familjer inte gör) så finns det alltid en risk att tex kommunen eller staten tvångsinlöser din fastighet. Det har tyvärr drabbat mig.

M murjek skrev:
ja precis det är helt lagligt och varför skulle det på något sätt ändras av en domstol?
I detta fall finns det en lagstiftning och den fungerar.
Det kan tom vara så att om du verkligen är ägare till din fastighet (vilket dessa familjer inte gör) så finns det alltid en risk att tex kommunen eller staten tvångsinlöser din fastighet. Det har tyvärr drabbat mig.
... därför att ageranden går helt på tvärs med lagstiftarens intention, kanske?

B bollen skrev:
Domstolarna tolkar lagen, inte lagstiftarens intention. Om domstolarna tolkar lagen på ett sätt som lagstiftaren inte gillar, så får lagstiftaren formulera om lagen.

• Gilla
VidarS
  • Laddar…
En fråga till alla som skriver om att detta borde prövas i domstol: exakt vad vill ni ska prövas?

• Gilla
VidarS och 1 till
  • Laddar…
VidarS
B bollen skrev:
Eller kanske inte. Ganska magstarkt att åberopa sig facit på lagstiftarens intentioner.
om intentionen varit att hyresgästen har starkare skydd, så hade lagen speglat det.
Intentionen måste vara att husägarens intressen står över hyrestagarens, och vid osäkerhet ska ägarens intressen prioriteras.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Domstolarna tolkar lagen, inte lagstiftarens intention. Om domstolarna tolkar lagen på ett sätt som lagstiftaren inte gillar, så får lagstiftaren formulera om lagen.
Faktum är att när högre instanser behöver tolka gränsfall så är det just lagstiftarens intention de tittar på. Det gör de genom att titta på lagens förarbeten.

• Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Faktum är att när högre instanser behöver tolka gränsfall så är det just lagstiftarens intention de tittar på. Det gör de genom att titta på lagens förarbeten.
Det är sant naturligtvis. Det var inte korrekt skrivet av mig.

Jag ser dock inget sådant gränsfall här, eller åtminstone har ingen kunnat förklara vari gränsfallet skulle bestå. En fastighetsägare har rätt att ansöka om avstyckning och att sedan sälja den avstyckade fastigheten och en hyresvärd har rätt att säga upp hyresgäster om denne har eget behov av bostaden.

Sedan finns det folk här i tråden som tycker att det är moraliskt fel att det kan göras på detta sätt. Jag tycker tvärtom att det i sig skulle vara omoraliskt att förbjuda någon att göra någon av de tre sakerna jag listade ovan.

P
Henningelvis Henningelvis skrev:
I lagtolkning ingår ibland att tolka lagstiftarens intentioner.

I det aktuella fallet tror jag knappast att det skulle gå att stämma fastighetsägaren för att denne har sålt sina fastigheter. Den enda chansen en hyresgäst har att få behålla sin besittningsrätt tror jag är att i en domstol hävda att undantaget för besittningsrätten när det gäller privatuthyrning inte ska tillämpas med tanke på omständigheterna. Jag tvivlar dock på att det skulle vara framgångsrikt.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Jag tvivlar dock på att det skulle vara framgångsrikt.
Kanske, kanske inte. Håller inte med de som anser att det är så självklart att prövning är meningslös. Skall bli intressant att se utfallet.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Kanske, kanske inte. Håller inte med de som anser att det är så självklart att prövning är meningslös. Skall bli intressant att se utfallet.
Om vi leker med tanken och säger att hyresgästerna vinner och får besittningsrätten, då innebär det för köparen att hen inte har tillgång till sitt radhus förrän hyresgästen känner för att flytta. Och då med andra ord så har hen köpt radhuset som present för hyresgästen och aldrig får tillgång till den förrän hyresgästen flyttar.. låter jävligt konstigt tycker jag

• Gilla
VidarS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.