P
B bollen skrev:
Men... Besittningsrätten finns ju till just för att säkerställa att en fastighetsägare INTE ska kunna säga upp hyresgäster efter eget godtycke. Det är lagen, och dess avsikt.
Hyresgästerna får givetvis köpa sina bostäder i det här fallet och skaffa sig en mycket starkt besittningsrätt.

• Gilla
redep
  • Laddar…
S
Jag hoppas att de löser sig för er men jag tror att de nästan intill omöjligt att vinna den här kampen

G Galten skrev:
Vad gäller lägenheter så finns det bara hyresrätter eller bostadsrätter i Sverige. ”Ägarrätter” finns inte, men är vanligt i t.ex Danmark

Iom att detta var radhus så funkar det att sälja dem separat iaf
Sitter i en just nu så finns gör det nog.. kommer dock ihåg att banken inte tillät bolån enbart för att det var en sån ny boendeform så ny bank blev det då

E Eld skrev:
Fast tant Agda är pensionär med ganska låga inkomster så hon får inte låna pengar av banken för att köpa sin bostad. Då köper någon annan bostaden och hon blir uppsagd. Det verkar inte som någon särskilt bra ordning.
Det skulle tant Agda tänkt på för 35 år sedan.

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
V ViperTim skrev:
Det skulle tant Agda tänkt på för 35 år sedan.
Tyvärr hade hon ingen krustallkula.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tyvärr hade hon ingen krustallkula.[/QUOT

Det här med Tant Agda finns hon på riktigt. Eller är allt bara ett påhitt för att ge sken av att det finns någon som drabbas orättvist.

Som radhusköpare skulle jag inte betala mycket i det här fallet. Folk som tvingas ut ur sina bostäder kan innebära en hel del arbete och kostnader om de vill sätta sig på tvären.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tyvärr hade hon ingen krustallkula.
Du måste väl förstå att i slutändan är det någon som sitter med sitt eget kapital inne på den bostad som denne Tant Agda hyr, och denne ska ju givetvis få frigöra sitt kapital. Hur vore det om staten gick in och sade till dig att du får inte flytta från ditt hus, du får det helt enkelt inte. Eller inte sälja din bil.
Du förstår väl hur absurt det är?

Vill man garantera sitt boende så köper man det.
Vill man garantera sin bil så köper man den, inte leasar.
Förstår ju vem som helst...

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
V ViperTim skrev:
Du måste väl förstå att i slutändan är det någon som sitter med sitt eget kapital inne på den bostad som denne Tant Agda hyr, och denne ska ju givetvis få frigöra sitt kapital. Hur vore det om staten gick in och sade till dig att du får inte flytta från ditt hus, du får det helt enkelt inte. Eller inte sälja din bil.
Du förstår väl hur absurt det är?

Vill man garantera sitt boende så köper man det.
Vill man garantera sin bil så köper man den, inte leasar.
Förstår ju vem som helst...
Det som är absurt i detta fallet är att någon har hittat ett nytt sätt att avsiktligt runda den lagstiftning som finns till skydd för hyresgäster för att tjäna pengar på detta. Hatten av! Det är verkligen kreativt. Men det strider mot avsikten med den lagstiftning som finns om besittningsskydd. Jag vet inte hur man ska kunna rätta till detta men lösningen är självklart inte att ta bort det undantag som finns i besittningsskyddet eftersom detta behövs för de verkliga situationerna där ägaren behöver en bostad för eget bruk. I detta fallet är hela situationen konstruerad av en girig hyresvärd som upptäckte en lucka i lagstiftningen.

Att äga något ger för övrigt inga hundraprocentiga garantier heller. Det finns alla möjliga sätt att bli av med sin bostad eller bil även om man äger den.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
Hyresgästerna får väl lov att köpa loss fastigheten de bor i eller bita i det sura äpplet och flytta. Vad är problemet?

Har själv engång hyrt ett hus privat och blev uppsagd för att ägarens son köpte huset och skulle flyta in.
Tyckte jag att hyresvärden gjort fel? Nope
Gnällde jag om det? Nope
Tyckte jag att det var surt? Nope
Var det jobbigt att flytta igen efter endast 6 månader? jepp.
Men det TILLHÖR om man hyr hus. Hur svårt ska det vara att förstå??
Fast det är klart... med det nya attityd-viruset "det måste vara nån annans fel" som många fått ....

Personligen tycker jag att besittningsskyddet är för starkt.
Har hyrt ut fastighet (hus) privat en gång i tiden .... det kommer jag i den starkaste mån det går att undvika att göra igen.

• Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
S
Jag förstår personligen inte hur familjerna som hyr dessa hyresradhus tänker egentligen, hyresvärden äger sina radhus och han har rätt att göra vad han vill med det. Hur hade det sett ut om hyresvärden hade tvingat de att hyra dessa. Jag har förlora jävligt många boenden med åren men jag har varit tacksam att någon gett en hjälpande hand och låtit mig bo där tills de har behövt sina lägenheter, inte sitter jag och gör rubriker av det. för det leder inte till något..

C
S Surapor skrev:
hyresvärden äger sina radhus och han har rätt att göra vad han vill med det.
Så enkelt är det ju inte, finns massvis med saker man inte får göra som hyresvärd.
Just denna variant verkar dock till synes vara enligt regelboken och, skulle jag vilja påstå, ett synnerligen innovativt sätt för värden att indirekt bli av med hyresgästerna.

Det kan ju inte vara vanligt förekommande att någon äger flera fristående hus och hyr ut.

S
C cpalm skrev:
Så enkelt är det ju inte, finns massvis med saker man inte får göra som hyresvärd.
Just denna variant verkar dock till synes vara enligt regelboken och, skulle jag vilja påstå, ett synnerligen innovativt sätt för värden att indirekt bli av med hyresgästerna.
Absolut men man måste även se det från hyresvärden perspektiv han har säkert bett de flytta men vägrat och då blir det ju på det sättet

Karlia
Vad jag läst mig till får inte hyreslägenheter göras om till ägarlägenheter om någon hyrt dem de senaste åtta åren. Men hyresrättsradhus får göra det? Hur är skillnaden i lag?

På landsbygden är det inte helt ovanligt att hyra ut flera hus, jag har kompis som hyrt av sådana hyresvärdar i många år, näst sista huset skulle de köpt men blev vräkta istället - finns ingen förtursrätt att köpa när du hyr. Sista huset fick de köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.