Min första tanke är att han haft problem med en eller flera hyresgäster men inte kunnat vräka dom pga besittningsrätt och säljer radhusen enskilt till privatpersoner för att slippa problemfamiljen/erna och för att inte behöva hamna i samma situation i framtiden heller.

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
En enklare förklaring kan väl vara att han vill avyttra sitt bestånd, kanske närmar sig pension. Troligen ger det avsevärt högre pris att sälja dem som enskilda bostäder, än som ett hyreshusbestånd.

Det vore ju intressant att veta om de varit egna fastigheter hela tiden, eller om han även genomfört en avstyckning. Jag tror att hyresradhuslängor ofta byggts som ett flerfamiljshus, fast "på marken". Då är det inte bara att sälja radhusen styckvis.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En enklare förklaring kan väl vara att han vill avyttra sitt bestånd, kanske närmar sig pension. Troligen ger det avsevärt högre pris att sälja dem som enskilda bostäder, än som ett hyreshusbestånd.

Det vore ju intressant att veta om de varit egna fastigheter hela tiden, eller om han även genomfört en avstyckning. Jag tror att hyresradhuslängor ofta byggts som ett flerfamiljshus, fast "på marken". Då är det inte bara att sälja radhusen styckvis.
Jag gissar att det är planerat. Han har styckat upp radhusen så att det bkev en fastighet per radhus och säljer dem ett och ett för att få mycket mer betalt än han skullw fått för hela hyresfastigheten.

Nu är det väl bara en tidsfråga innan någon gör samma sak med en hyresfastighet. Dvs gör om den till ägarlägenheter och säljer dem en och en. Jämfört med att sälja till en bostadsrättsförening får det ju antagligen fördelen att det går att sälja även de lägenheter där hyresgästen inte vill köpa. Om man säljer till en brf så kan ju inte brf'en säga upp hyresavtalet för att sälja lägenheten. Men om man säljer en ägarlägenhet till någon som tänker bo där så går det säkert för den köparen att säga upp hyresgästen.

• Gilla
josefinwa och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ägarlägenhet finns i Svärje!
[länk]
Hoppsan, där hade jag fel!

• Gilla
josefinwa och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag gissar att det är planerat. Han har styckat upp radhusen så att det bkev en fastighet per radhus och säljer dem ett och ett för att få mycket mer betalt än han skullw fått för hela hyresfastigheten.

Nu är det väl bara en tidsfråga innan någon gör samma sak med en hyresfastighet. Dvs gör om den till ägarlägenheter och säljer dem en och en. Jämfört med att sälja till en bostadsrättsförening får det ju antagligen fördelen att det går att sälja även de lägenheter där hyresgästen inte vill köpa. Om man säljer till en brf så kan ju inte brf'en säga upp hyresavtalet för att sälja lägenheten. Men om man säljer en ägarlägenhet till någon som tänker bo där så går det säkert för den köparen att säga upp hyresgästen.
Nej, det går inte att göra hyresfastighet till ägarlägenheter

• Gilla
josefinwa och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Man kan ju tänka sig att ägaren har försökt sälja hela beståndet men inte hittat en köpare.
Det skulle vara intressant att veta hyresnivån i hyresrättsradhus och om den är rimlig i relation till exempelvis underhåll och skötsel. Jag kan tänka mig att det kan vara en förlustaffär om hyrorna är låga och det är mycket att göra på fastigheten.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Hyresvärden sätter väl fingret på upplägget med bruksvärdesprincipen och hyressättningen. Hyrorna är nedpressade så radhusen blir värda väsentligt mindre som hyreshus än som radhus för köparen att själv bosätta sig i.

• Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Ingen som läste detta
"Tidigare har han sålt när folk har flyttat ut självmant, men sedan en tid tillbaka säljer han dem oavsett."

Jag kan tänka mig att det är låg lönsamhet på dessa radhus, över tid har det blivit unika lösningar och säkert ett stort framtida renoveringsbehov med små möjligheter att höja hyran.

Ser inte att det handlar om jobbiga hyresgäster, krångel etc utan bara ekonomi som gör att de måste bli av med dessa snabbt.

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
S
E Eld skrev:
Spännande metod...

En vanlig hyresvärd som hyr ut många bostäder har ju mycket små möjligheter att säga upp hyresavtalet med en hyresgäst som har besittningsrätt. Men om bostaden köpts av en privatperson så kan ju denne säga upp hyresgästen med hänvisning till att han/hon behöver bostaden för egen räkning. Det trumfar ju besittningsrätten.

Så tant Agda som hyrt radhuset i 40 år åker ut på gatan...
Då undrar man ju om radhuset innehåller t.ex10 lägenheter och alla hystas ut på gatan, hur kan värden hävda "för egen räkning" i det läget. Du kan ju bara bo på ett ställe åt gången. Fast det är klart, man kan ju bo ett dygn i taget i lägenheterna.

M merbanan skrev:
Fastigheter tillåts ju i fler dimensioner. Undra om man kan stycka ut precis en så stor bit så att endast en lägenhet omfattas? Isf skulle ägaren kunna sälja till en privatperson som då "kan använda bostaden för privat räkning".
Jobbigt om huset sätter sig bara! :crysmile:

Så länge som hyresvärden i god tid informerar om försäljningen och låter hyresgästerna få första tjing på att köpa ser jag inga problem med att styckvis sälja av en radhuslänga.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Så länge som hyresvärden i god tid informerar om försäljningen och låter hyresgästerna få första tjing på att köpa ser jag inga problem med att styckvis sälja av en radhuslänga.
Jag tror att hyresgästerna hade kunnat skaffa sig första tjing genom att grunda en brf. Jag har för mig att de har förtur vid försäljning.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Då undrar man ju om radhuset innehåller t.ex10 lägenheter och alla hystas ut på gatan, hur kan värden hävda "för egen räkning" i det läget. Du kan ju bara bo på ett ställe åt gången. Fast det är klart, man kan ju bo ett dygn i taget i lägenheterna.
Irrelevant.

Hur man än ser på det så är det fastighetsägaren som äger fastigheten. Vill han sälja så får han göra det. ‍♂️

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Hela grejen var att han sålt varje radhus till olika privatpersoner som sedan var och en för sig kan säja upp sin hyresgäst för att de vill flytta in i bostaden själva.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.