Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.

Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.

Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.

Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).

Hur hade ni gjort?

• Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
På vilket sätt hade de sönder micron? Tappade den i golvet? Körde en aluminiumfolie form? Glömde den på för länge så den brändes sönder? I dessa exempel borde de ju själva erbjuda att ersätta.

Om micron bara plötsligt slutade fungera kan den ju vara ett måndagsexemplar eller helt enkelt för gammal, här skulle jag inte kräva dem på någonting alls.

• Gilla
Masonite och 72 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur det ens kan bli en fråga. Alla människor med bara en gnutta vett och förstånd, hade sagt. "Ursäkta, men vi hade visst sönder micron, men vi ersätter den självklart".
Enda frågan är väl då hur mycket. Men säg en 500kr om den var 10-20 år. En 1000-lapp om den var nyare. Äldre än 20 år så är det kanske 100kr.
Men en bra och vettig vän betalar nog mer, utan att fråga. Jag hade iallafall åkt och köpt en ny bättre micro som ursäkt.

• Gilla
Wiveca och 51 till
  • Laddar…
Har jag hyrt och haft sönder hade jag gjort allt i min makt för att du skulle gått fri från kostnader. Sen om det är självrisk + mellanskillnad för en ny, eller gå ut och köpa en helt ny på studs är skit samma.

Gör jag fel, så får jag också stå för det.

Men visst. Hur gick den sönder?
Om den bara slutade funka går det kanske att diskutera. Valde de att stoppa den full med alla dvd-skivor de hittade och körde maxeffekt tills den brann upp, så ska de absolut betala.

• Gilla
IblandEnSurgubbe och 15 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Har jag hyrt och haft sönder hade jag gjort allt i min makt för att du skulle gått fri från kostnader. Sen om det är självrisk + mellanskillnad för en ny, eller gå ut och köpa en helt ny på studs är skit samma.

Gör jag fel, så får jag också stå för det.

Men visst. Hur gick den sönder?
Om den bara slutade funka går det kanske att diskutera. Valde de att stoppa den full med alla dvd-skivor de hittade och körde maxeffekt tills den brann upp, så ska de absolut betala.
Tack för svar. Apropå vad som hände: De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll. Luckan (den sitter fast med dubbla magneter, har inget handfat) ramlade ner och slog i handtaget, vilket gjorde att ugnens glasdörr pulveriserades.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
ErlingN och 12 till
  • Laddar…
MoaSB MoaBrittis skrev:
Tack för svar. Apropå vad som hände: De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll. Luckan (den sitter fast med dubbla magneter, har inget handfat) ramlade ner och slog i handtaget, vilket gjorde att ugnens glasdörr pulveriserades.
Har de pillat isönder den, får de ersätta den. Boom, like that!

• Gilla
dragon666 och 53 till
  • Laddar…
MoaSB MoaBrittis skrev:
I så fall har de väl erbjudit sig att lösa det så du går skadelös?
Lite beroende på vad det är för ålder och pris på micron kan det kanske vara värt att undersöka om det finns reservdelar att få tag i eller om du har nån försäkring som täcker.

Det är väl annars inte orimligt att de ersätter dig med vad en ny likadan kostar, men att du monterar själv?

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
C
MoaSB MoaBrittis skrev:
Luckan (den sitter fast med dubbla magneter, har inget handfat) ramlade ner och slog i handtaget, vilket gjorde att ugnens glasdörr pulveriserades.
Antar att du menar att luckan inte har något handtag?
Utgår från att den inte heller har några gångjärn, utan alltså endast satt på plats med hjälp av två magneter?

Måste säga att det låter lite som en tidsfråga innan något skulle hända.

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 31 till
  • Laddar…
Låter som en olyckshändelse, kanske delvis orsakat av en osäker luckkonstruktion med magneter.
Ett bidrag till en ny mikro vore lämpligt att betala kan jag tycka, detta utan någon uppmaning eller påminnelse från din sida.

• Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
MoaSB MoaBrittis skrev:
våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Har jag förstått det rätt att dina kompisar råkade få en dåligt monterad lucka (luckan den sitter fast med dubbla magneter, har inget handtag ramlade ner) att ramla ner och krossa mikrons glasdörr?

MoaSB MoaBrittis skrev:
Hur hade ni gjort?
Under förutsättning att min beskrivning ovan är en korrekt tolkning av händelsen hade jag bett mina kompisar om ursäkt för den olustiga händelsen som orsakades av den felaktigt monterade luckan.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
gotu och 37 till
  • Laddar…
J
Kör annars med universalknepet. Jag hade ersatt mikron med en Plejd. De funkar till allting. Kräver inte ens internet. En Plejd CTR-01 kan steka ett ägg på ca 5 minuter på full effekt.
Ägg stekt med peppar och gröna örter på vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
onaka och 17 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Under förutsättning att min beskrivning ovan är en korrekt tolkning av händelsen hade jag bett mina kompisar om ursäkt för den olustiga händelsen som orsakades av den felaktigt monterade luckan.
Om TS har valt att ha en alternativ uppfästning på sin lucka till mikron och hyrt ut sitt hus ska man behöva be om ursäkt för att dom har sönder den?

Ytterst märkligt resonemang!

• Gilla
Dodger och 9 till
  • Laddar…
H
MoaSB MoaBrittis skrev:
Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.

Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.

Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.

Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).

Hur hade ni gjort?
Har du någon försäkring? I så fall får era vänner stå för självrisken. Hur gammal är micron? Vad kostade den ny? Utifrån ålder på micron, antingen ersätta den med en motsvarande begagnad eller ersätta micron minus åldersavdrag. Vänner? Vänner och vettiga personer erbjuder sig att ersätta micron.

• Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om TS har valt att ha en alternativ lucka på sin mikro och hyrt ut sitt hus ska man behöva be om ursäkt för att dom har sönder den?
Ja, om luckan är så "alternativ" att en normal användning av den, av en normalförsiktig hyresgäst, gör att luckan ramlar ner och orsakar skada. Sen handlar väl detta inte om luckan på mikron utan om en lucka till ett skåp ovanför mikron, om jag förstår saken rätt.

Men som jag skriver så är min bedömning gjord med reservationen av "under förutsättning att min beskrivning ovan är en korrekt tolkning av händelsen".

• Gilla
Pangkakan och 9 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om TS har valt att ha en alternativ uppfästning på sin lucka till mikron
Var det inte en kökslucka ovanför Mikron som ramlade ner då?

• Gilla
Emanuel Björnler och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.