S sebastiannielsen skrev:
Fast att myndigheter inte "bryr sig" beror ju på att man inte agerar. Eller tror du att myndigheter kommer på själva ifall någon inte betalar hyran?

Givetvis måste man agera och skicka in blanketter om särskild handräckning, avhysning, m.m. så som det är tänkt. Visst, det är lite byråkrati och man måste veta hur man ska fylla i blanketterna för att det ska bli "korrekt", men sköter man sin sak korrekt så agerar myndigheterna. Eller hur tror du stora hyresbolag avhyser folk?
Varför klipper du in ett citat av mig men skriver en annan text?
Absolut inte ok.
Vill du att jag gör samma sak i något av dina inlägg?
Shut!

• Gilla
  • Haha
AG A och 2 till
  • Laddar…
T
Häng en tavla över proppskåpet och sen sätt upp ett likadant skåp i jämte som inte är inkopplat.

60% of the time, it works everytime.

• Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Gå till hyresgästerna ta med kaffe, gott fikabröd och prata så blir allt bra.

• Haha
  • Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Sätt en surströmming burk i proppskåpet montera en ståltråd i öppningsöglan i surströmmingsburken skruva fast ståltråden i plåtdörren som du skruvar över proppskåpet och låser! Bryter Tattarna upp skåpet så lär han ha svårt för att bo kvar i den lägenheten den närmaste framtiden (om Han Inte är Norrlänning 👍😂)

Redigerat:
  • Gilla
Saxdaling och 2 till
  • Laddar…
K KWM skrev:
Som någon sa tidigare…. Huset är väl inte klassat som hyreshus alltså en privatvilla och ingen besittningsrätt om man bott där mindre än 1år .
Hela huset (2 lägenheter) är ju uthyrt och TS bor inte där själv så det är inte en privatbostadsfastighet utan en näringsfastighet.

Antingen gäller det då att:
1. Lagen om uthyrning av egen bostad gäller inte när uthyrningen sker i näringsverksamhet.

eller:
2. Om du hyr ut två lägenheter gäller lagen om uthyrning av egen bostad bara för den första uthyrningen.
Lagen om uthyrning av egen bostad gäller då för den första uthyrningen och 12 kap. jordabalken för den andra.

Frågan kan då uppstå om den aktuella lägenheten är den först uthyrda eller ej.

Oavsett så har den eventuella besittningsrätten brutits.

Exempel på när besittningsskyddet kan brytas:
  • när hyresgästen inte har betalat hyran eller har betalat hyran för sent
  • när hyresgästen har stört sina grannar
  • när hyresgästen i övrigt har misskött sig

• Gilla
  • Haha
vcx och 4 till
  • Laddar…
Giraffens Giraffens skrev:
Varför hyr du ut till dem?
oftast dom enda man kan hyra ut till på det här sättet normala familjer med städad ekonomi hyr inte delar i en villa med privatvärd

har en bekant som äger flera hus som hyrs ut på det här sättet och det är bara folk med skulder och folk som just har muckat från kåken och så vidare

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
oftast dom enda man kan hyra ut till på det här sättet normala familjer med städad ekonomi hyr inte delar i en villa med privatvärd

har en bekant som äger flera hus som hyrs ut på det här sättet och det är bara folk med skulder och folk som just har muckat från kåken och så vidare
Om man får vara lite cynisk, så ser det ofta ut så här när "olika godhetsknarkande pers/organisationer" hyr ut till samhällets nedre klass. Det är ruckel som inte är anpassade för ändamålet. Som elektriker så kan jag tycka att ur säkerhetsperspektiv så ska varje hyresgäst/familj ha egen central med huvudbrytare och säkringar för de objekt som finns i den specifika lägenheten de bor i. Sen borde varje lägenhet ha en separat mätare för mätning av just deras förbrukning i stället för att hyra ut med ingående el. Det finns vissa regler för att sälja el, om man tänkt sig att ha undermätare och ta betalt för förbrukad el. Det här med att kablar går lite fram och tillbaka i huset visar bara att den som äger huset är mer intresserad att få in hyra än att anpassa huset till det som det används för.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Har varit i samma sits! Begärde handräckning som de två eller tre gånger lyckades undvika. Tror att sista handräckningen räknades som mottagen. Eftersom det var ett enfamiljshus avslutade vi elabonnemanget vilket måste "tagit skruv" då de lämnade huset. Nästa steg hade varit att helt sonika lyfta bort ytterdörren*.

* Kanske behövde repareras... 😊

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
T
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Polisanmäl det där. Det är ju sabotage. Eller egenmäktigt förfarande. Jag vet inte men olagligt är det i alla fall. Polisen får rubricera det.

Är det porslinsproppar? Du kan knacka sönder porslinet som skyddar runt sen tar du en handske avsedd för elarbete och skruvar i dom igen. Han kommer bara röra propparna en gång till efter det.
Räven, är det du?
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Tog du referenser på dom?

A Alicero skrev:
Ja om de inte betalat hyra så ta det direkt till inkasso, sedan kronofogden för handräckning och vräkning. Viktigt att agera snabbt och direkt när första hyran inte betalas. Då skall man skicka en påminnelse och i denna upplysa om att det skickas vidare till inkasso innan en viss tidsfrist. En lärdom för många faktiskt.

• Haha
johnniemalm
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Det kallas rättssäkerhet, och är ett utav tecknen på ett civiliserat samhälle.

Det som verkar gå dig, och andra förbi, är att det tydligen finns 4 barn i hushållet, vilka inte är orsaken till strulet utan offer i en enormt utsatt situation.

Av denna anledning behöver situationen hanteras helt utan både strömförande trådar, utelåsningar, muskulösa vänner o andra stenåldersmetoder.

Att intensifiera kontakten med soc, och att dokumentera samt att vidta åtgärder för att göra den andra familjen ”oberoende” är prioområden. Både genom att montera låsbart skåp och att ordna separat matning till deras lägenhet.

Handräckning, med soc närvarande, kommer att lösa situationen, även om det tar tid.

Jag förstår att det är skitjobbig situation, och jag har varit i liknande, men ta barnens situation i beaktande
Barnen är föräldrarnas ansvar, anses föräldrarna inte klara av detta ansvar så bör barnen omhändertas omgående.

• Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Polisanmäl det där. Det är ju sabotage. Eller egenmäktigt förfarande. Jag vet inte men olagligt är det i alla fall. Polisen får rubricera det.

Är det porslinsproppar? Du kan knacka sönder porslinet som skyddar runt sen tar du en handske avsedd för elarbete och skruvar i dom igen. Han kommer bara röra propparna en gång till efter det.
Risken är att han inte rör sig alls efter det.

• Haha
  • Ledsen
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på om man har bra fantasi och är handlingskraftig.
Handlingskraftig är nyckelordet för lösning av TS

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Kollade du inte upp familjen innan de fick flytta in? När jag flyttade till min första lägenhet så var jag tvungen att påvisa att jag hade fast arbete och visa att jag var reko så jag kunde betala hyra. Detta var då en privat hyresvärd.

Edit: Anmäl till polisen för skadegörelse och be den berörda familjen att göra det med. Skadegörelse har ju faktiskt fängelse i straffskalan.
H hakan65 skrev:
Polisanmäl!
Borde gå under egenmäktigt förfarande?
Han påstår att de går sönder. Vilket vi inte tror på. Då det händer så fort vi lämnar fastigheten.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Han påstår att de går sönder. Vilket vi inte tror på. Då det händer så fort vi lämnar fastigheten.
Påstår gubben i problemfamiljen, att propparna till grannfastigheten går sönder? Hur ser det ut när du kommer dit då. Ser det ut som propparna har gått, eller är de bara urskruvade?
Det måste ju vara enkelt att sätta en typ av tejpbit över varje propp så det syns om någon skruvat på den. Gör det och visa för idioten, till hyresgäst. Säg sedan att nu får vi se om de går sönder av sig självt.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.