Jag har funderat sedan jag läste denna tråd på varför de skruvar ut propparna till andra lägenheten, hur bisarrt och smalt det än låter så tror jag att propputskruvarna vill röka ut de andra hyresgästerna och ockupera även den delen av huset. Det är givetvis kortsiktigt och saknar helt rationella tankemönster, men om man ser det som en möjlighet till maktutövande hos några som anser att makt är som en oåtkomlig men potent drog då grannens el styrs av propputskruvarna så blir det rimligt.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Polisanmäl det där. Det är ju sabotage. Eller egenmäktigt förfarande. Jag vet inte men olagligt är det i alla fall. Polisen får rubricera det.

Är det porslinsproppar? Du kan knacka sönder porslinet som skyddar runt sen tar du en handske avsedd för elarbete och skruvar i dom igen. Han kommer bara röra propparna en gång till efter det.
Läs ditt inlägg igen ? Första halvan ska de polisanmäla, den andra gör du då de kan polisanmälan ägaren istället ?
 
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Ett bra sätt är att värmen krånglar så det inte finns värme och varmvatten...
 
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Skruva upp ett plåtskåp över proppskåp och lås med hänglås.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Borde det inte kunna användas som en orsak att vräka dem tidigare. Typ, varna, och när det händer nästa gång, accelerera processen?
 
Då detta är en elfråga så försöker jag hålla mig till den delen.
Bästa både för framtiden och att lösa detta är ju att ta dit elektriker som delar upp elen i 2 delar. OM något fortfarande måste vara kvar i problemlägenheten så iaf en egen central som man kan sätta lås på.
Finns ju faktiskt en risk att säkringarna faktiskt går om de delas mellan lägenheterna och de överlastas.
Andra fallet är ju att i panik nu som flera skrivit sätta en låda med lås över centralen redan nu men hjälper ju inte så mycket om problemet beror på att säkringen faktiskt överlastas.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
T
A Alicero skrev:
Han påstår att de går sönder. Vilket vi inte tror på. Då det händer så fort vi lämnar fastigheten.
Stor skillnad på om dom är sönder eller ut skruvade.

Nagellack är bra som plombering om du vill se om dom rört dom.
 
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Så många inlägg redan. så svårt att se om detta blir dubbel info.
!. Ta kontakt med Elnäts-bolaget och hör vad de kan göra.
2. Både du o den andre hyresgästen ska polisanmäla att NN manipuleraar eldistributionen.. Att bryta elen för grannen är straffbart. Tusse Batong kanske kan få NN på bättre tankar.
3. Begär handräckning från Kron-kalle, men då måste du ha fått alla beslut på plats först.
 
Mata inte trollet!
 
  • Gilla
hjelmen 1 och 1 till
  • Laddar…
P purrfect skrev:
OK, kan inte hålla mig. Sista stycket måste jag ta som ett dåligt skämt även om det kan verka frestande. Du riskerar att få en döing på halsen - du vet inte om det finns ett medfött hjärtfel t ex.
Jag ser inte problemet?

Är man dum i huvudet kanske man har förbrukat sin rätt till bidrag, leva på andra och så vidare… Darwinistisk utrensning.
 
B Boende45 skrev:
Mata inte trollet!
Finns en tråd till med samma tema: Granne slår av jordfelsbrytare Brinna??
Kan det vara samma Troll😂😂
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Barn som far illa är samhällets ansvar. Javisst. I vårt samhälle är privatpersoner, hyresvärdar, soc, polis etc etc delar..

Om du med samhälle avser tjänstemän eller myndigheter tycker jag du fått det rejält om bakfoten..
Ingen civilisation han fungera utan medborgarnas aktiva medverkan..

Så själklart är barnens situation väsentlig i hur en vräkning hanteras.

”Ett samhälle är en grupp av människor som förenas av ett nätverkav sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet. Ett samhälle är territoriellt avgränsat och individerna i samhället delar gemensamma institutioner samt, i högre eller lägre grad, en gemensam kultur och tradition. Ett samhälle överlever sina samhällsmedlemmar och reproducerar sig självt.”

Tycker inte du att en privatperson skulle ingripa om ditt barn blev utsatt för kränkning på en buss tex?

Hade inte du ingripit för att skydda ett barn vid liknande situation?
Jag skulle inte bry mig om det finns barn eller inte. Jag vägrar vara ansvarig för andras problem.
Jag hade utan tvekan anlitat en 'fixarfirma' som utan skrupler hade övertygat parasiterna att det är en bra ide att flytta. Kan göras på en vecka. Det har jag gjort förut. Lagen är inte till för att hjälpa hederliga personer så man blir tvungen att göra sin egen lag.
Nu uppmanar jag inte TS hur han ska göra, bara vad jag har gjort själv.
 
  • Gilla
  • Arg
videopac och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden, men en anledning att koppla om/dela upp strömmen är att du kan hyra ut med kallhyra till nästa hyresgäst, om du också sätter in extra elmätare. Det är fördelaktigt skattemässigt. Om Hyresgästen betalar 100.000 varmhyra så skattar du på hela summan, betalar dom 80.000 kallhyra och 20.000 el så skattar du bara på 80kkr.

Det kan vara ett argument att koppla om elen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En del propphuvar har hål i sig och kan plomberas med tråd och plomb. om det räcker i ditt fall, vet jag inte, men kan vara bra att framföra som en info om avhysning om dom bryts. Tråden träs genom alla tre säkringshållare sträckt, då går det inte att lossa dom utan att plomberingen bryts. Då finns det inget tvivel som det heter i juridiken om vad som görs. det är inte helt lätt annars att bevisa något. Ta foton när plomberingen är gjord, det håller i avhysningssyfte.
Bygg en låda om säkringarna med lås och alarm om den öppnas
 
johnsilver johnsilver skrev:
Bygg en låda om säkringarna med lås och alarm om den öppnas
Behövs nog inget larm om det är låst skåp. Då blir det inbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.