A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵‍💫
Kommunen kan väl hyra en svit på Hilton till buset. Eller varför inte en resa till Karibien på skattebetalarnas bekostnad. Det är ju synd om parasiterna.
Om det är kommunen som är hyresgäst så borde väl vräkning kunna verkställas omgående.

Z Zekesson skrev:
Kommunen kan väl hyra en svit på Hilton till buset. Eller varför inte en resa till Karibien på skattebetalarnas bekostnad. Det är ju synd om parasiterna.
Om det är kommunen som är hyresgäst så borde väl vräkning kunna verkställas omgående.
Jag tycker det är synd om barnen.

Vad har du fått det ifrån att det är kommunen som är hyresgäst?

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Då har jag försökt rensa bott en del mindre lämpliga råd och diskussioner om dem ur tråden.

/moderator

• Gilla
  • Haha
hakan65 och 9 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Det kallas rättssäkerhet, och är ett utav tecknen på ett civiliserat samhälle.

Det som verkar gå dig, och andra förbi, är att det tydligen finns 4 barn i hushållet, vilka inte är orsaken till strulet utan offer i en enormt utsatt situation.

Av denna anledning behöver situationen hanteras helt utan både strömförande trådar, utelåsningar, muskulösa vänner o andra stenåldersmetoder.

Att intensifiera kontakten med soc, och att dokumentera samt att vidta åtgärder för att göra den andra familjen ”oberoende” är prioområden. Både genom att montera låsbart skåp och att ordna separat matning till deras lägenhet.

Handräckning, med soc närvarande, kommer att lösa situationen, även om det tar tid.

Jag förstår att det är skitjobbig situation, och jag har varit i liknande, men ta barnens situation i beaktande
Men barnen kan inte och ska inte vara TS problem, det är kommunens eller statens.
Ja det är trisst att dom hamnar i kläm pga sina föräldrar.

Samhället är för dåligt på att ta ansvar utan lämpar över det på i det här fallet TS, vilket jag tycker är uruselt.

• Gilla
Bangan och 8 till
  • Laddar…
TS ansvar är att informera myndigheterna, i det här fallet socialen, att problemet finns så att de kan hjälpa till.

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Jag tycker det är synd om barnen.

Vad har du fått det ifrån att det är kommunen som är hyresgäst?
Egen tolkning av mig som naturligtvis kan vara fel

F
Är inte detta endast en trolltråd som TS lagt ut och som alla svalt betet av? TS verkar ha dragit sig tillbaka och njuta av alla "fantastiska" förslag...

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
En snabblösning om det inte gäller för många säkringar är att superlimma gängan. Går troligen att värma loss senare eller så får man byta helt. Du slipper åka dit hela tiden iaf, plus att det lär gå en propp hos idioterna som ska försöka skruva ur säkringarna.

• Gilla
  • Haha
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Få ut dem hyresgästerna! Ta reda bästa sättet skärskilt när dem inte har betalat hyra.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men barnen kan inte och ska inte vara TS problem, det är kommunens eller statens.
Ja det är trisst att dom hamnar i kläm pga sina föräldrar.

Samhället är för dåligt på att ta ansvar utan lämpar över det på i det här fallet TS, vilket jag tycker är uruselt.
Barn som far illa är samhällets ansvar. Javisst. I vårt samhälle är privatpersoner, hyresvärdar, soc, polis etc etc delar..

Om du med samhälle avser tjänstemän eller myndigheter tycker jag du fått det rejält om bakfoten..
Ingen civilisation han fungera utan medborgarnas aktiva medverkan..

Så själklart är barnens situation väsentlig i hur en vräkning hanteras.

”Ett samhälle är en grupp av människor som förenas av ett nätverkav sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet. Ett samhälle är territoriellt avgränsat och individerna i samhället delar gemensamma institutioner samt, i högre eller lägre grad, en gemensam kultur och tradition. Ett samhälle överlever sina samhällsmedlemmar och reproducerar sig självt.”

Tycker inte du att en privatperson skulle ingripa om ditt barn blev utsatt för kränkning på en buss tex?

Hade inte du ingripit för att skydda ett barn vid liknande situation?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det ska dock delgivas först. Det finns liksom processer som ska följas, man kan inte bara ta sig för rätt.
Först måste man delge att frånkoppling kommer ske, sedan vänta på att delgivning är gjord, därefter 3 veckor, sen stänga av el.

Han ska vara glad att hyresgästen inte polisanmälde honom. Blir någon form av olovligt förfogande eller egenmäktigt förfarande.
Det låter ungefär som om det var du som är hyresgästen!
Visst finns det lagar och förordningar. Allt tycks dock vara uppfyllt för att eventuellt stänga av el och vatten. Men du försöker enbart hitta anledningar till att låta bli. Naturligtvis ska man skydda TS så att han inte själv hamnar i knipa. Men du verkar mest vilja skydda "den stackars familjen".
Varför är du så jäkla rädd för att familjen blir utan el, och vatten?

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Som någon sa tidigare…. Huset är väl inte klassat som hyreshus alltså en privatvilla och ingen besittningsrätt om man bott där mindre än 1år . om man bott längre så sägs kontrakt ändå opp på 3 månader och man säger att en släkting behöver lägenheten.
Därefter begär avhysning och handräckning hos kronofogden. Dock skall ju det handläggas hos dem .. nån månad sedan skall delgivningen göras och om de håller sig undan så går det några månader till innan kronofogden ” spikar” beslutet”.
Om de bestrider så behöver du troligen få ett utslag i tingsrätten vilket också tar tid …
Hör av dig hur du löste det.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom den andra (skötsamma) hyresgästen använder samma el o annat så känns detta som ett väldigt dåligt förslag…
Ja, det måste ju vara precis så jag menar. Dvs. att man bara stänger av el, och vatten för hela fastigheten, chop chop!
Ärligt talat så är du ju inte dum. Så jag förstår inte varför du försöker låtsas vara det.
Du tror väl ändå inte att jag menar att man ska stänga av det för båda familjerna heller. Sen vet man ju inte om det i nuläget är möjligt att stänga av för lägenheterna separat. Om det inte går, så går det ju helt enkelt inte.
Dock torde det vara betydligt enklare och billigare att fixa, än att låta dra om strömmen i hela huset, som vissa föreslagit.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Alicero skrev:
Vräk dem, med hänvisning till upprepad skadegörelse och störningar mot andra hyresgäster. Giltiga skäl att vräka.
Du behöver en egen jurist bra på frågan snabbt. All dokumentation angående skadegörelsen (bilder, datum, kostnader), vittnesmål från andra hyresgästen, polisanmälningarna du naturligtvis gjort och även det rekommenderade brevet där du varslar gangstern om uppsägning, med hänvisning till skadegörelse och störningar.
Räkna med att behöva hjälp från kronofogden för vräkningen. Du kan ju kolla med dem redan nu om de kan ge dig råd angående situationen.
Dokumentera i vilket fall alla besök med kamera/video, kommunicera helst bara skriftligt, annars banda alla samtal.
De kostnader du har måste du sannolikt stämma hyresgästen på.
Kolla med ditt försäkringsbolag om din försäkring täcker något.

• Gilla
1956
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Ja, det måste ju vara precis så jag menar. Dvs. att man bara stänger av el, och vatten för hela fastigheten, chop chop!
Ärligt talat så är du ju inte dum. Så jag förstår inte varför du försöker låtsas vara det.
Du tror väl ändå inte att jag menar att man ska stänga av det för båda familjerna heller. Sen vet man ju inte om det i nuläget är möjligt att stänga av för lägenheterna separat. Om det inte går, så går det ju helt enkelt inte.
Dock torde det vara betydligt enklare och billigare att fixa, än att låta dra om strömmen i hela huset, som vissa föreslagit.
Ts har ju redan sagt att elen verkar vara ett virrvarr med kopplingar direkt mellan de båda hyreslägenheterna. Så jag går bara på fakta, du kanske missade det.

Det är väl inte så långsökt att tro att det är liknande med vattnet. Så hur menar du att ts skall kunna stänga av el/vatten i endast den ena lägenheten då?
Det är inte jag som spelar dum…

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.