113 661 läst · 178 svar
114k läst
178 svar
Hyresgäst som drar upp propparna
Då det tydligen var varmhyra inklusive el, och ingen hyra har betalts sedan Juni. Så kan vi nog anta att alla möjliga/nödvändiga påminnelser är skickade. Det verkar även vara så att Kronofogden är inkopplad. Därför kan TS med största sannolikhet stänga av el och vatten.S sebastiannielsen skrev:
Gör han det så lär han väl iallafall få en reaktion från hyresgästen. Om han blir hotfull, eller har sönder saker blir det omedelbart ett polisärende.
Det är ett högt spel, som jag inte rekomenderar, men det är nog enda sättet att få det att gå fortare.
En arbetsklamrat till mig hyrde ut en lägenhet i sin villa till ett par som inte betalade hyran. När han hörde sig för runt om fick han reda på att det kan ta två år innan dekan avhysas och ibland mer än så.A Alicero skrev:
Värmen ingick i hyran. Eftersom de inte betalat hyran hade de inte heller betalat värmen. Min arbetskamrat stängde av värmen till den lägenheten. Detta var på vintern. Två veckor senare flyttade de.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Det ska dock delgivas först. Det finns liksom processer som ska följas, man kan inte bara ta sig för rätt.A AG A skrev:
Först måste man delge att frånkoppling kommer ske, sedan vänta på att delgivning är gjord, därefter 3 veckor, sen stänga av el.
Han ska vara glad att hyresgästen inte polisanmälde honom. Blir någon form av olovligt förfogande eller egenmäktigt förfarande.K Kalbygge skrev:
Ett alternativ är att koppla ett elstängselaggrergat, sånt som används till kor och koppla tråden till ett metallnät runt proppskåpet. Sätt även upp en varningsskylt som informerar att det är elektriskt, men är ofarligt men otrevligt att ta i. Elstängselaggregat och varningsskylt säljs i granngårdenbutiker över hela landet.
Eftersom den andra (skötsamma) hyresgästen använder samma el o annat så känns detta som ett väldigt dåligt förslag…A AG A skrev:Det verkar även vara så att Kronofogden är inkopplad. Därför kan TS med största sannolikhet stänga av el och vatten.
Gör han det så lär han väl iallafall få en reaktion från hyresgästen. Om han blir hotfull, eller har sönder saker blir det omedelbart ett polisärende.
Det är ett högt spel, som jag inte rekomenderar, men det är nog enda sättet att få det att gå fortare.
Elektroniktokig
· 750 inlägg
Motsatsen finns också: att ägaren till en stor lägenhet i ett attraktivt område styckar av en del och där elmätaren råkar sitta. I ägarens kvarvarande del finns alltså ingen elmätare, och hyresgästen får betala hela elräkningen. Det är ju inte lätt att veta vad man egentligen betalar för.A Alicero skrev:Äger en villa med 2 lägenheter som vi hyr ut. Proppskåpet är placerat i en av lägenheterna. Och i den lägenheten bor en problemfamilj som inte betalt hyra sen juni och som vi inte lyckats få ut ännu. Nu har dom börjar skruva ur propparna för den andra familjen som också bor i huset. Så de inte har el. Vad sjutton kan man göra?
Detta är en familj helt utan samvete som systematiskt flyttar runt och inte betalat hyra och bara ställer till det.
Kör jag dit och sätter i propparna tar de ur dom igen. Jag kan inte riktigt bosätta mig i deras hall och vakta skåpet.
Behöver rådgivning om vad man kan göra.😵💫
Varför skruvar de ur propparna om de inte misstänker ovanstående? Bästa alternativet är väl att skaffa två elmätare och separera elnäten, och förklara kopplingen.
Om du fortsatt tänkt ha det som en liten förvaltningsfastighet är det väl läge att dela elen, också stänger du av den i den del idioterna bor i. Gissar att du sagt upp dom redan, i den typ av fastighet du har finns inget besittningsskydd de kan luta sig mot.
Och vänta i evigheter på att myndigheter inte bryr sig.S sebastiannielsen skrev:
Inte undra på att förtroendet för myndigheter dalar när all deras energi går åt till att se till att förövarna skyddas in absurdum.
De som i övrigt lever sina liv skötsamt sätts åt om de "tar lagen i egna händer" och kastar ut slika hyresparasiter, hyresgäster är de inte.
Parasiterna däremot skyddas på alla möjliga sätt och vis i all evighet.
Lagarna sägs ju vara till för att skydda enskild medborgare mot kriminalitet och liknande, men används av samma klientel för att kunna fortsätta med sin verksamhet, systemfel enligt mig.
Men här ingår elen i hyran.....S star_daddy skrev:Motsatsen finns också: att ägaren till en stor lägenhet i ett attraktivt område styckar av en del och där elmätaren råkar sitta. I ägarens kvarvarande del finns alltså ingen elmätare, och hyresgästen får betala hela elräkningen. Det är ju inte lätt att veta vad man egentligen betalar för.
Varför skruvar de ur propparna om de inte misstänker ovanstående? Bästa alternativet är väl att skaffa två elmätare och separera elnäten, och förklara kopplingen.
Som inte ens har betalats...
Elektroniktokig
· 750 inlägg
Fast att myndigheter inte "bryr sig" beror ju på att man inte agerar. Eller tror du att myndigheter kommer på själva ifall någon inte betalar hyran?mikethebik skrev:
Givetvis måste man agera och skicka in blanketter om särskild handräckning, avhysning, m.m. så som det är tänkt. Visst, det är lite byråkrati och man måste veta hur man ska fylla i blanketterna för att det ska bli "korrekt", men sköter man sin sak korrekt så agerar myndigheterna. Eller hur tror du stora hyresbolag avhyser folk?
Processen fungerar problemet är att det tar en väldig tid innan de blir utkastade. Det tar även tid för proffs på stora hyresbolag som gör allt rätt, det är därför de inte hyr ut till folk som det finns minsta risk att det skall bli problem med.S sebastiannielsen skrev:Fast att myndigheter inte "bryr sig" beror ju på att man inte agerar. Eller tror du att myndigheter kommer på själva ifall någon inte betalar hyran?
Givetvis måste man agera och skicka in blanketter om särskild handräckning, avhysning, m.m. så som det är tänkt. Visst, det är lite byråkrati och man måste veta hur man ska fylla i blanketterna för att det ska bli "korrekt", men sköter man sin sak korrekt så agerar myndigheterna. Eller hur tror du stora hyresbolag avhyser folk?
Har du själv försökt att vräka någon så du har belägg för din ståndpunkt?
Det kallas rättssäkerhet, och är ett utav tecknen på ett civiliserat samhälle.mikethebik skrev:Och vänta i evigheter på att myndigheter inte bryr sig.
Inte undra på att förtroendet för myndigheter dalar när all deras energi går åt till att se till att förövarna skyddas in absurdum.
De som i övrigt lever sina liv skötsamt sätts åt om de "tar lagen i egna händer" och kastar ut slika hyresparasiter, hyresgäster är de inte.
Parasiterna däremot skyddas på alla möjliga sätt och vis i all evighet.
Lagarna sägs ju vara till för att skydda enskild medborgare mot kriminalitet och liknande, men används av samma klientel för att kunna fortsätta med sin verksamhet, systemfel enligt mig.
Det som verkar gå dig, och andra förbi, är att det tydligen finns 4 barn i hushållet, vilka inte är orsaken till strulet utan offer i en enormt utsatt situation.
Av denna anledning behöver situationen hanteras helt utan både strömförande trådar, utelåsningar, muskulösa vänner o andra stenåldersmetoder.
Att intensifiera kontakten med soc, och att dokumentera samt att vidta åtgärder för att göra den andra familjen ”oberoende” är prioområden. Både genom att montera låsbart skåp och att ordna separat matning till deras lägenhet.
Handräckning, med soc närvarande, kommer att lösa situationen, även om det tar tid.
Jag förstår att det är skitjobbig situation, och jag har varit i liknande, men ta barnens situation i beaktande
Se till att ge de tidsfrister som regelverket föreskriver. Just formfel är något som kan bidra till att åtgärder anses vara ogiltiga och måste göras om. Så meddela snabbt och korrekt.