Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, jag önskar att jag fattade detta innan jag beställde.

Vad har du för box? Kanske ska byta….
Nej du ska inte behöva byta, däremot behöver du få hjälp av firman att få igång lastbalanseringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nej, innan jag startade frågan här visste jag inte ens att det fanns olika alternativ. Och jag trodde att funktionen att stationen kände av tillgång o justerade satt i boxen…så jag beställde bara ”lastbalansering” . Muntligt så uppfattade jag det som en funktion för att se till att säkringarna inte går.

Jag fick inte heller någon info om att det fanns alternativ
Hittar du ingen info på kvittot eller hos firman du köpt den?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hittar du ingen info på kvittot eller hos firman du köpt den?
Jag beställde allt genom företaget. Har inte köpt något själv.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, jag önskar att jag fattade detta innan jag beställde.

Vad har du för box? Kanske ska byta….
Så, situationen är denna:

1) Din bil kan dra upp till 16 A, och det verkar inte gå att ställa in i bilen hur mycket begränsningen ska vara.

2) Ska du ladda på 16 A med 25 A säkring får övriga huset inte dra mer än 9 A på någon av de faser som laddboxen använder.

3) Din laddbox verkar lösa ut säkringarna, så huset drar åtminstone då och då mer än 9A.

4) Lösningen för att kunna ladda bilen är att antingen i) vänta på att elfirman ordnar detta (med lastbalansering, etc.), ii) att du själv öppnar upp boxen (typ två skruva i botten för att få loss höljet), inspekterar vredet jag hänvisade till ovan, och sätter detta på typ 6A eller 10A, eller iii) att du försöker få igång appen och ansluta till boxen. Det verkar gå att ansluta via Bluetooth om inte annat, varefter du kan konfigurera boxen att ansluta till ditt lokala WiFi-nätverk. Kanske kan du även justera max laddström via Bluetooth, förutsatt att vredet ovan står i läge 0.

Se exv. här: https://help.zaptec.com/hc/en-001/articles/11970798726801-How-to-connect-Zaptec-Go-to-Wi-Fi

eller, för att ansluta via Bluetooth, se exv här: https://help.zaptec.com/hc/sv-se/ar...tallerar-Zaptec-Go#01GW6ZS4S5YKKQ5W252JEXJZ6K
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Jag ska nog inte pilla innan entreprenör är klar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag ska nog inte pilla innan entreprenör är klar.
Ring dom imorgon så ska du se att det ordnar sig.
Har du WiFi där laddaren är placerad?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ring dom imorgon så ska du se att det ordnar sig.
Har du WiFi där laddaren är placerad?
Vi har meddelat dem. Jag har ingen aning om WiFi signal. Vi har sedan flera år fiber. Men det är i Stor Stockholm så vi borde ha signal
 
  • Wow
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har meddelat dem. Jag har ingen aning om WiFi signal. Vi har sedan flera år fiber. Men det är i Stor Stockholm så vi borde ha signal
Gå ut till laddaren med telefonen i din hand och se om du har tillgång till ditt wifi.
Du har trådlöst internet i huset, gissar jag?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input! Jag har lärt mig en del. Tänker även att vi bygger vårt samhälle så otroligt sårbart när allt ska ske via molnet.
FredrikR FredrikR skrev:
Gå ut till laddaren med telefonen i din hand och se om du har tillgång till ditt wifi.
Du har trådlöst internet i huset, gissar jag?
Ja, och jag det funkar
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men var det inte så att din installatör skulle komma tillbaka och installera en lastbalans-pryl så fort du fått fram ”internet”?
Nja…det vet jag inte. Vi hoppas det eftersom de inte kommunicerade vad de behövde och vi beställt det.
 
P
Det är inte så att avläsning av inkommande ström vid elmätaren och laddboxen behöver kommunicera och det görs via WiFi. Och sen kallar elektrikern en WiFi anslutning just för "internet" utan att veta bättre? Dvs den vikiga kommunikationen är inte via 'molnet'.

För går det alltid via molnet eller behöver kontakt pga den vill skicka statistik och det inte går att stänga av så vet jag i alla fall en laddbox jag aldrig kommer fundera på.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag kan notera att min installatör av Zaptec krävde att jag var hemma vid installationen just så att de kunde se till att allting fungerade inklusive lastbalansering, internet, och så vidare (på mina enheter).
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Standard man måste se till att kunden har fixat. Konto på Zaptec samt på Tibber (om man väljer den balanseringen) Wi-Fi samt lösen. Detta måste finnas samt att de finns teckning vid mätaren. Vill dom inte det blir det problem. Går så mycket smidigare om detta är gjort.

Sen kontentan efter folk köpt en Tibber Puls är att de ser hur mycket överlast det kan vara på huvudsäkringarna, vilket folk ej sett innan och blir nervösa 🤣 Har själv en hemma och plockat om förbrukarna men har ändå svårt att inte få ca 25A ibland beroende på vilka saker som går samtidigt.
 
M
S sjoelund skrev:
Jag kan notera att min installatör av Zaptec krävde att jag var hemma vid installationen just så att de kunde se till att allting fungerade inklusive lastbalansering, internet, och så vidare (på mina enheter).
Jag var hemma vid min installation men inte hjälpte det, huvudsäkringarna gick lik förbannat trots lastbalansering. Visade sig att de inte kollat så att faserna var i samma ordning i mätaren som i laddboxen. Gick rätt lätt att felsöka med apparna och sedan så var det bara att byta plats på två ledare i centralen. Jag lärde mig i alla fall att man kan dra drygt 5kW ur en 16A säkring i ca 15min innan den ger upp!

Bidrag drar alltid till sig en massa jävla klåpare!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Mitt råd till alla, skit i laddboxen.
Installera ett trefas-uttag för pengarna istället så kan ni använda det även till annat.
(har ni det redan så ännu bättre)
Sedan köper ni en sladd för laddning från nämnda uttag där man kan ställa in lasten som dessutom kan tas med och laddas på andra ställen där det finns trefasuttag. Kostar ca 2500 kr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.