62 809 läst · 277 svar
63k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Många säger här lastbalansering löser allt...men det enda det gör är att den drar ner effekten eller tom stänger av laddning om nåt annat förbrukas mer!Byggis1976 skrev:
Vad har du för bil?
Dvs har du 3fas laddning till din bil?
Ta reda på var dina huvudsäkringar går till. Har du samma tur eller otur (beror hur man vill se på problemet). Jag laddade min bil med shucko till början 12A. Helt utan problem.
När laddboxen kom började huvudsäkringen gå. Har redan innan varit problem köra diskmaskin, ugn och tvättmaskin på min 20A huvudsäkring.
Elen i huset är så snedraget.
Men tackvare snedragningen är fas 1 (på laddboxen) numera nästan ensam på 20A 👌 bara bergvärme pump, 2 av induktionsplattorna och bastu och några ledlampor som går där.
Det man fick göra var just ändra faserna.
Vet dock inte vad man ska göra sen när man köper en elbil som tar emot 3fas. Antagligen sänka allt till 6A = 18A vilket är helt okej hastighet om man laddar bilen över natten. Men är verkligen inte okej till bilar som tar bara emot 1 fas.
Sen vet jag inte i ditt fall vad du ens har för huvudsäkring. Men har du 16A byt till 20A.
Redigerat:
Känns osm det blandas lite äpple och päron här ?
Jag har två olika boxar (hemma och i stuga).
Dom är installerade med en lastbalanserare så att om övrig förbrukning går upp i huset så dras laddboxens tillägnliga effekt ned. När den är för låg så laddar inte bilen.
Så tex vid matlagning och kall väderlek i stugan (asom just nu har 16A) så slår den av ett tag, tills spisen eller vad vi använder är avslagen, då laddar den i gen.
Fasbalansering fick elektrikern också göra, men det är ju en grund bara.
Sen ställdes laddboxen in efter vad den rimligen kunde ge (väldigt lågt iom 16A säkringen både hemma och i sutgan) så vi får ut ca 3-4 Kw max.
En enfas ger ju dock max 2,3 kw, och i praktiken så blir uttag väldigt varma med 10A så 7A ligger närmare det jag vågar ta ut (ställs in i bilen) i de fallen, så lite mer är det iaf även om laddboxen i sig skulle klara
11kw.
Jag har två olika boxar (hemma och i stuga).
Dom är installerade med en lastbalanserare så att om övrig förbrukning går upp i huset så dras laddboxens tillägnliga effekt ned. När den är för låg så laddar inte bilen.
Så tex vid matlagning och kall väderlek i stugan (asom just nu har 16A) så slår den av ett tag, tills spisen eller vad vi använder är avslagen, då laddar den i gen.
Fasbalansering fick elektrikern också göra, men det är ju en grund bara.
Sen ställdes laddboxen in efter vad den rimligen kunde ge (väldigt lågt iom 16A säkringen både hemma och i sutgan) så vi får ut ca 3-4 Kw max.
En enfas ger ju dock max 2,3 kw, och i praktiken så blir uttag väldigt varma med 10A så 7A ligger närmare det jag vågar ta ut (ställs in i bilen) i de fallen, så lite mer är det iaf även om laddboxen i sig skulle klara
11kw.
Man klarar 7.4 kW 1-fas med typ 2 laddare. Men visst, 32A är inte vanligt i Sverige då vi mest kör 3-fas. Jag trodde du pratade om schuko uttag, men det stod laddbox längst ned i inlägget... Normalt blir inte typ 2 uttagen varma.klaskarlsson skrev:
Om ditt uttag blir varmt av att ladda 10A, så skall du nog byta ut det. Jag har laddat 10A i Schuko i sex år, aldrig blir det varmt. Jag satte dit ett nytt av god kvalitet.
Jag vet att man hellre skall föda elektrikerskrået och sätta in en laddbox, men...
Jag vet att man hellre skall föda elektrikerskrået och sätta in en laddbox, men...
Just precis är det ju så!klaskarlsson skrev:Känns osm det blandas lite äpple och päron här ?
Jag har två olika boxar (hemma och i stuga).
Dom är installerade med en lastbalanserare så att om övrig förbrukning går upp i huset så dras laddboxens tillägnliga effekt ned. När den är för låg så laddar inte bilen.
Så tex vid matlagning och kall väderlek i stugan (asom just nu har 16A) så slår den av ett tag, tills spisen eller vad vi använder är avslagen, då laddar den i gen.
Vissa här i tråden och även elektriker tycks tro lastbalansering är det enda rätta att göra. Elektriker kanske tycker så för att komma lätt undan.
Angående shuckoladdning så beror det ju på väldigt mycket hurdant uttag man laddar ifrån och hur det är kopplat hela vägen till säkringen hur pass smart det är eller osmart göra det.
Kan säga såhär att när jag hade en elbil med 3*fas laddning *16A på några timmar så blev säkringskåpet rätt så varmt utanpå. Så att grejer blir varma är nog inte så bra men kanske helt normalt också?
35A är väl i sådana fall huvudsäkring om det förekommer i skapligt nyare fastigheter även om det tillhör ovanligheten på villor.E elmont skrev:
Min box hanterar dock 32A och alltså 22kW på 3-fas eller 7,4kW på 1-fas. Det fungerar fint. Boxen är avsäkrad med 32A dvärgbrytare och det är 25A säkring på huset. Laddboxen drar max 16A från nätet och 16A internt.
Nu är väl de flesta bilar med 1-fas laddare hybridbilar med en laddare på 16A så jag gissar på att 1-fas 32A är mer eller mindre akademiskt.
Redigerat:
Vilka boxar har du? Aldrig i hvete att det kopplas upp mot något moln (aka ”någon annans server”) i det här hushållet…E Elajomannen skrev:Hej.
Ja som installatör jan jag bekräfta att det nu mera ofta innebär någom form av molntjänst.
Det finns boxar som balanserar utan uppkoppling, jag har själv 2 st sådana.
Men när önskemål om att styra mot t.ex timpris också kommit så har dessa molntjänster vuxit fram.
Det finns olika kombinationer att göra på temat wifi/ 4g avseende både box och lastbalans.
Just därför så är det viktigt att redan innan installationen hå igenom med kunden vad som förväntas och hur den fysiska/ tekniska verkligheten ser ut på installationsplatsen.
Detta kan ofta vara lite svårt när kunden beställer på nätet och så får man som installatör bara ett uppdrag att installera box y hos kund x av säljföretaget z.
Bättre är då när en kund vänder sig direkt till en installatör som tar ansvar för hela processen från rådgivning till faktura.
Ibland fungerar det väldigt bra när en kund beställt från nätet, men då är det oftast en väldigt påläst och kunnig kund det handlar om.
För att avsluta. En installation för att ladda bilar är betydligt mer än " två hål i väggen "
Nejdå, Nissan LEAF fr.o.m. visst årtal som jag inte kommer ihåg laddar enfas 6,6 kW.F fsn skrev:
Jag gör det själv mha riktig lastbalansering (Ferroamp som "gör om" mina tre 20 A huvudsäkringar till enfas 32 A). Leaf är en vanlig elbil i Sverige. 😊
Oavsett så kan det vara idé att parkera långt från huset, se https://s1.cdn.autoevolution.com/im...ed-with-a-dont-park-your-bolt-here-sign_1.jpg
Vår värmepump lastbalanserar via 3st strömtransformatorer på kommande faser. Internet använder vi för att övervaka anläggningen o för att använda smarta funktioner.Byggis1976 skrev:Jag har beställt
- Installation
- Grävning av kabel
- Laddbox
- Kabelhållare
- Lastbalansering
Men killen hörde av sig att han behövde internet uppgifter för balansering, så den blev inte gjord. Är det den som påverkar? Han sa att vi kunde använda boxen.
Nej, inte avtalat att den ska användas…men är inte det underförstått?
Så lastbalanseringen skall ske via elmätaren? Vad händer när internet ballar ur?