62 594 läst · 277 svar
63k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 682 inlägg
Ingenting vad jag kan se. Det borde ha räckt. Jag hoppas att de åtminstone tittade på gruppförteckningen till centralen.Byggis1976 skrev:
Men vad jag förstår blev inte lastbalanseringen inkopplad, men de "glömde" tala om vad det innebär?
Så med den på plats så bör ni inte längre kunna bränna några mätarsäkringar.
Istället så blir inte bilen laddad...inte lika snabbt och när som ni kanske tror
Lastbalanseringen kan vara en annan app och märke.Byggis1976 skrev:
Vi har Zaptecladdare och Enegic balanserare, två olika appar. 👍
Vill du minska risken att skjuta säkringar kan du prova med den medföljande? 230V laddaren, även om det går lite långsammare. Jag laddar Volvon med en sån och Zoen med Zaptec.
Det är inget som är felbeställt. Så fort du får det installerat och kanske konfigurerat korrekt (du skall be installationsfirman om hjälp att ställa in det rätt) så kommer det att fungera.Byggis1976 skrev:
Företaget har nog glömt en hel del information…jag visste inte något om app eller att de behövde internetuppgifter….Bo.Siltberg skrev:Ingenting vad jag kan se. Det borde ha räckt. Jag hoppas att de åtminstone tittade på gruppförteckningen till centralen.
Men vad jag förstår blev inte lastbalanseringen inkopplad, men de "glömde" tala om vad det innebär?
Så med den på plats så bör ni inte längre kunna bränna några mätarsäkringar.
Istället så blir inte bilen laddad...inte lika snabbt och när som ni kanske tror
Två appar? Vilka?FredrikR skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 682 inlägg
Det här missade jag. Vi kanske fortfarande kan tro på att de "glömde" konsekvenserna.Byggis1976 skrev:
Jag läser också att ni har 25 A mätarsäkringar och det är inte smällkallt längre(?).
Det krävs över 40 A för att lösa en sådan, närmare 50 A om det inte är långvariga laster. Elbilen bör dra max 16 A per fas, om inte era körvanor kräver en högre ström. Det låter som om ni har en snedbelastning i huset. Eller vet ni ganska bra vilka apparater ni hade igång när säkringen löste, och med vilken ström som elbilen laddades? Nåja, detta är överkurs. Ni ska kunna få en installation som fungerar med era förutsättningar utan att ni behöver tänka på det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 682 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 576 inlägg
Vet inte om det är relevant i detta fall...
Spabad brukar kunna ställa till en hel del förtret, värmaren är oftast på 3 kW enfas...
Vart med om några som fått stänga av sina bas för att få bilen att ladda.
Spabad brukar kunna ställa till en hel del förtret, värmaren är oftast på 3 kW enfas...
Vart med om några som fått stänga av sina bas för att få bilen att ladda.
XC60 Recharge = Hybrid = garanterat 1-fas
Edit: Nyare klarar tydligen 2-fas åtminstone.
Edit: Nyare klarar tydligen 2-fas åtminstone.
Redigerat: