KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fläkten i kylskåp brukar väl vara närmast ljudlös?
Går det inte att rycka upp dörren och titta? Och se om fläktbladen rör sig.
Här finns ingen fläkt som man kan se:

Öppen tom kyl utan synlig fläkt och tecken på skada på ett vitt kontaktdon längst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kollade jag på termostaten tror jag det är, det såg lite bränt ut på ett ställe på det vita kontaktdonet, kan det vara något som brunnit av?

Interiör av en termostat med tecken på överhettning vid ett vitt kontaktdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ingen termostat
Det är kompressorns start automatik
Missfärgningen beror på att ptc,n blir varm.
 
electroluxaren skrev:
Nä utan mer att sopan inte räcker till
Förstår inte riktigt svaret?
Menar du att jag har en läcka på kylkretsrn som gör att jag långsamt tappar tempen?
 
A
Ja läckan gör att du tappar köldmedel
Och du får lite olika fel beroende på hur elektroniken prioriterar
Hadde du nån is i ryggen bak i kylen?
 
electroluxaren skrev:
Ja läckan gör att du tappar köldmedel
Och du får lite olika fel beroende på hur elektroniken prioriterar
Hadde du nån is i ryggen bak i kylen?
Ok, då är jag med. Nej ingen is på ryggen.
 
electroluxaren skrev:
Ingen termostat
Det är kompressorns start automatik
Missfärgningen beror på att ptc,n blir varm.
Aha!

Har nu haft frysen av med öppen dörr i 24 timmar, nästan inget vatten i behållaren ovan kompressorn. Drog igång den på infrysningsläge men ingen fläkt hörs, bara surret från kompressorn. Kan inte minnas att jag någonsin hört något annat ljud från frysen än svagt gurglande i rören och kompressorn. Har den här modellen ens en fläkt? Var sitter den i så fall?
 
A
Om det bara är lite vatten kan det bero på att inte allt är avfrostat man brukar säga 48h.
Fläkten sitter i taket inne i den vita lådan , den går ej att se men höra när den går
Den sitter troligen fast i is eller lager om den inte hörs.
 
electroluxaren skrev:
Om det bara är lite vatten kan det bero på att inte allt är avfrostat man brukar säga 48h.
Fläkten sitter i taket inne i den vita lådan , den går ej att se men höra när den går
Den sitter troligen fast i is eller lager om den inte hörs.
Har försökt komma åt fläkten, men går bet på att dra ut (?) plastkåpan högst upp med gallret. Det verkar vara ett kopparrör i en hake bakom höger bakkant som håller fast hela kåpan. Hur ska jag komma åt?
 
A
Det är bara ett ta i.
 
electroluxaren skrev:
Det är bara ett ta i.
Tog i lite till Drog ut hela skiten, kände igen typ allt från vad som beskrivits i resten av tråden. Hittade fläkten, den var inte fastfrusen i alla fall. Drog igång skåpet och mätte inspänningen till fläkten, visst fick den spänning efter att dörren varit öppen 30 s eller liknande. Kopplade in fläkten igen och tro fan att då startade den. Ihop med allt igen och nu hörs den, tydligt! Stängs av när man öppnar dörren och sätts igång när den varit öppen en stund. Måste varit något glapp i kontaktdonet eller liknande..? Så nu återstår att se vad som hänt om sådär fyra timmar.

Sjukt bra tråd för övrigt, stort tack till electroluxarn och andra för svar!
 
A
nej det är inte glapp i kontaktdonet det är lagren som kärvat
felet kommer tillbaka om 1 dag 1 vecka eller tom ett år
 
electroluxaren skrev:
nej det är inte glapp i kontaktdonet det är lagren som kärvat
felet kommer tillbaka om 1 dag 1 vecka eller tom ett år
Usch då. Kanske läge då att köpa en fläkt så man är redo, gissar att det är fläktbyte då som gäller.

Hittar bara den här fläkten https://quickparts.se/flakt-electrolux-original/604338, modellnumret stämmer men inte produktnumret, passar den ändå?
 
A
Det ser ut attvara rätt det medföljer en adapter till äldre skåp
Har du inte ett äldre skåp kommer du billigare undan med rätt fläkt.
 
A
du skall ha
208 86 51-02/7
981.- på electrolux.se
 
electroluxaren skrev:
du skall ha
208 86 51-02/7
981.- på electrolux.se
Tack!

Frysen med sin fläkt har nu gått i ett dygn precis som den ska, det är fröjd att läsa av -18 och höra fläkten surra när man tänker på vad det skulle kostat att ringa in någon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.