244 867 läst · 728 svar
245k läst
728 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)
Testar att fråga här.
Har ett Electrolux QT4619 kyl/frys som blev över efter köksrenoveringen. Stoppade ner det i källaren och använde det ett tag.
Har varit avstängt några månader och när jag skulle dra igång det igen funkar bara frysdelen. Kylskåpet blir inte kallt.
Jag misstänker termostaten till kyldelen, men vart fan sitter den?
Har ett Electrolux QT4619 kyl/frys som blev över efter köksrenoveringen. Stoppade ner det i källaren och använde det ett tag.
Har varit avstängt några månader och när jag skulle dra igång det igen funkar bara frysdelen. Kylskåpet blir inte kallt.
Jag misstänker termostaten till kyldelen, men vart fan sitter den?
Ja det går att ställa temp separat elektroniskt men även om jag ändrar den blir det inte kallt.electroluxaren skrev:
Har haft sladden utdragen någon månad.. ska kolla om jag bara slagit av den med knapp nu..
Har en Electrolux EUF28201W, fanns i i huset när vi köpte det men skulle gissa att skåpet är från 2010 ca.. Har problem som många andra i tråden, frysen håller inte temperatur och kan stundtals ligga på -4-5 i normal drift. Drar jag igång infrysningen så går det ner till -11 och kanske någon grad lägre, men aldrig ner till -18. Låter som att kompressorn går i infrysläget men någon fläkt har jag aldrig tänkt på att det skulle finnas? Man kan se att det är en viss frost på avfrostningsgallret men det verkar inte vara totalt igensnöat. Funderar på att avfrosta det enligt beskrivning i tråden men det är en annan sak som grämer mig. Trots att jag har en extern termometer som visar upp mot fåtal minusgrader i skåpet och att bröd och glass osv. är mjuka så larmar skåpet inte? Enda gången det larmar är efter jag stängt av det och satt igång igen, då blinkar lampan gult men långt innan skåpet är nere på -18 (vilket aldrig händer) så blir lampan grön. Verkar som fel på någon elektronik? Kan för övrigt nämnas att det är dåligt ventilerat bakom (förra husägarna byggde ett rätt konstigt kök). Kan man göra något annat än att frosta av och hoppas på det bästa innan man ringer efter service? Och varför larmar det inte?
Tack på förhand..
Tack på förhand..
Har du ingen cirkulation i skåpet mäts inte temperaturen rätt!U ulfalf skrev:Har en Electrolux EUF28201W, fanns i i huset när vi köpte det men skulle gissa att skåpet är från 2010 ca.. Har problem som många andra i tråden, frysen håller inte temperatur och kan stundtals ligga på -4-5 i normal drift. Drar jag igång infrysningen så går det ner till -11 och kanske någon grad lägre, men aldrig ner till -18. Låter som att kompressorn går i infrysläget men någon fläkt har jag aldrig tänkt på att det skulle finnas? Man kan se att det är en viss frost på avfrostningsgallret men det verkar inte vara totalt igensnöat. Funderar på att avfrosta det enligt beskrivning i tråden men det är en annan sak som grämer mig. Trots att jag har en extern termometer som visar upp mot fåtal minusgrader i skåpet och att bröd och glass osv. är mjuka så larmar skåpet inte? Enda gången det larmar är efter jag stängt av det och satt igång igen, då blinkar lampan gult men långt innan skåpet är nere på -18 (vilket aldrig händer) så blir lampan grön. Verkar som fel på någon elektronik? Kan för övrigt nämnas att det är dåligt ventilerat bakom (förra husägarna byggde ett rätt konstigt kök). Kan man göra något annat än att frosta av och hoppas på det bästa innan man ringer efter service? Och varför larmar det inte?
Tack på förhand..
Börja med att frosta av, därefter lyssna efter fläkten.
Tack för svar, håller på att frosta av nu.electroluxaren skrev:
Vad är lättast sätt att lyssna efter fläkten på den här modellen? Hör ju tydligt när kompressorn börjar surra men någon fläkt har jag som sagt aldrig hört.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg