A
De vita sakerna är klixons, dvs. överhettningsskydd.
har du oändligt motstånd är det fel på klixon eller elementet.
bytet av element funkar som du beskriver rekommenderar tunna handskar vid byte
 
Jag har svårt att hitta elementet, oavsett vilka nummer jag söker på. Några tips?

Internet är en otrolig resurs. Tidigare har jag lagat min egen induktionshäll efter information från nätet. Det är hjältar som electroluxaren som skiftar makten till individen. Tack!
 
Är alla fabrikat lika drift-o-säkra och krångliga att reparera, frågar man sig efter att tagit del av detta (förträffliga) forum.
Senaste modifiering blev att lägga in en 20 cm lång koppartråd i evakueringsslangen för att undvika ständiga problem med fläktstopp pga is bildning! Men, det är klart, skåpet är ju nästan 10år.
Inte blir det E-lux nästa gång iaf.
 
Till att börja med vill jag säga tack för en informativ tråd!

Jag har köpt ett kylskåp ERE3500 med tillhörande frys EUF2300 begagnat.
Frysen skulle enligt uppgift vara defekt och endast kyla -11° C.

Jag satte igång frysen dagen efter jag hade fått hem den, ställde den på -22° C. Det tog ca 5-6h och den har nu stått så i fyra dagar med önskad temperatur uppmätt enligt displayen, -22° C. Enligt frystermometern placerad i mellersta lådan är det -19°C.

- Det blir synlig frost på förångaren. Inte snö, mera rimfrost men över HELA förångaren.
- Kompressorn startar och går förmodligen som den ska.
- Fläkten stannar när man öppnar dörren. Möjligtvis låter den lite trött, från stopp till fullvarv tar det ca 3-4 sekunder. Fläkten går inte konstant, ibland när dörren har varit stängd länge så är fläkten av, men startar direkt igen efter dörröppningen.

Jag misstänker att problemet har blivit löst med hjälp av den manuella avfrostningen.
Min fråga är nu, hur gör jag en säkrare funktionsprovning?
 
A
Låta tiden utvisa
Man måste låta skåpet frosta av några gånger själv för att se.
 
Jag har testat utan lådorna med frystermometrar på galler i mitten och i botten av frysen. Temperaturen på displayen indikerar önskad temp. dvs. -22° C.
Frystermometrarna visar -17 och -14°C

Trycker jag igång "Action freeze" så visar displayen efter ett par timmar -34°C och frystermometrarna visar omkring -30°C

Är det fel på givaren till displayen eller termostaten?

Resistans vid avstängd frys:
Avfrostningsvärmaren: 0,2 kΩ
Tempgivare1: 3,5kΩ
Tempgivare2: 1,3kΩ
 
A
displayen indikerar ett genomsnitt och sällan aktuellt värde
programmet bedömer att varorna håller -22 vilka du inte har
i och med att du inte har några var
det 'or i skåpet blir felen större
dina termometrar indikerar luft tempen som på en nofrost inte är intressant
det är förövrigt samma givare som ger signaler till regleringen som visat värde
det är samma värde på avfrostningsgivaren som driftsgivaren vid samma temperatur
dessa går ej att mäta korrekt på skåp som är i gång då de har olika placering
 
Jaha! Då borde allt vara i sin ordning.
Kan man stresstesta avfrostningen med en duschflaska vatten?
 
A
nä tror inte det
det räcker att dörren är öppen en halvtimme s¨å har fläkten dratt in fuktig luft så det räcker
 
Fläkten stannar när dörren är öppen.
?
 
A
Startar själv efter en minut eller så
 
RilleRock
RilleRock
Nu skall frysen lagas så ja slipper avfrosta avfrostningselementen var 3:e månad.
Beställt element på Electrolux shop för 671kr inkl frakt då mina clixon var hela.
Var inte så svårt att få bort att som ja föreställt mig tack vare alla goda tips härifrån.
Öppen frys med synligt nytt avfrostningselement installerat, redo för användning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fryst avfrostningselement i metall som reparerats, fräscht och avfrostningsfritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avfrostningselement från frys ligger på en röd handduk under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Passar på att fråga i den här tråden.

Jag har ett gammalt Electrolux kyl/frys-skåp där frysen börjat få problem att hålla temperaturen. När jag kikade precis så var det runt -1 grader. Skåpet larmar inte för detta. Nu har jag inte loggning så jag vet inte hur temperaturen pendlar, men det har varit -18 ett par gånger jag kikat. Temperaturen i kylskåpsdelen är normal. Är skåpet på upphällningen eller vad är det för fel?
 
A
Vad är det för färg på skåpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.