A
Så lite så...
Frågan är om det isar igen eller fläkten stannat
 
Kan varit så att det var stopp i avtappningsröret för kondensvattnet efter förra gången jag hade isär frysen. Rören är av gummi och kan mycket väl ha blivit vikta på något vis och på så sätt blockerade. Det var en stor iskaka mellan fläkten och kylelementen i alla fall. Ny fläkt installerad i alla fall och smältvatten rinner nu ner till byttan ovanpå kompressorn så får se hur länge det håller när den är igång igen.
 
A
Om iskakan bara är därbak kan det bero på köldmedelbrist
Är det bara is irännan som byggts upp mot fläkten så är det stop i utflödet
Den isen känns igen på att den är klar och manser avfrostningarna som årsringar i isen
 
electroluxaren skrev:
Om iskakan bara är därbak kan det bero på köldmedelbrist
Är det bara is irännan som byggts upp mot fläkten så är det stop i utflödet
Den isen känns igen på att den är klar och manser avfrostningarna som årsringar i isen
Studerade inte isen närmare innan den smälte tyvärr. Dock så har ju frysen fungerat som förväntat under senaste månaderna, har loggat temperaturen och den har varit kring minus 18 i stort sett jämnt. Tyder väl på att det inte är köldmedelbrist? Hur fungerar avfrostningarna förresten, släpper frysen upp temperaturen en bit då och då?
 
A
Det är behovsavfrostning beroende på hur mycket dörren öppnas.
Vid behov initsieras avfrostning via ett elelement, avfrostningen övervakas av en ntc.
Fläkten står stilla under avfrostning.
Avfrostningen avbryts när ntc uppnått plusgrader
 
Hej.
Jag har ett frysskåp EUF29403W (produkt-nr 922182220) som har börjat krångla.
För ca 1 år sedan byttes kretskortet av Electrolux service. Men nu har det börjat strula igen.
Med börvärde på -18 grader visas detta värde konstant på displayen. Trots detta är det varmt i kylen. Bröd, bär och glass är tinade, glassen alldeles mjuk.
Har kört konstant på super-freeze ett tag och då är det kallt som sjutton i skåpet.
När super-freeze funktionen stannar och jag glömmer av att sätta på den igen så tinar allt igen (med -18 på displayen)

Electrolux service trodde det berodde på fläkten, men är det inte konstigt att det visar -18 på displayen?

Någon som vet vad det kan bero på?
 
A
Typiskt fläkten
Strålningskylan påverkar sensorn
Och skåpet tror att det är kallt fast det tinar
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Stort tack!!
Ringer och bokar tid.
 
Det var inte fläkten. Den går fint. Inte heller kylpaketet. (Kyler ju finfint på super-freeze).

Någon annan idé? Reparatören hade ingen aning. Beställde två sensorer som var typ det enda som var kvar, uteslutningsmetoden..

Jo just det, en sak till, frysen visade -18'C. Då vände han på kontakten och då visade den -12'C. Det enda han gjorde var att vända på kontakten. (Hur dumt den än kan låta!)
Norsk reset.
Efter det sjunk tempen sakta för att stanna på -18. Nu funkar det .

Konstigt om detta funkar för jag har gjort samma innan för att försöka nollställa skåpet. Med den enda skillnaden att jag inte vänt på kontakten.

Tror nog jag byter de där sensorerna också.
 
A
Sensorerna tror jag inte på.
Skåpet hade visat 12C även om han inte vänt kontakten.
Det enda tillfället som skåpet visar rätt temperatur är när man sätter i kontakten.
Om skåpet går ner till rätt temp men kanske inte håller den
Skulle jag mäta kyleffekten för att utesluta kompressor mm.
Därefter är det med stor sannolikhet kretskortet.
Är kortet mindre än ett år så är det garanti.
Kretskort är väldigt ovanligt att byta.
Byter man så är det efter åsknedslag eller fel på elmatningen, varierande spänning eller lös nolla
 
Tack för svaret!

Jag har lagt i en temperatur-log i skåpet nu. Ska få ligga några dagar så får jag se vad den visar.

Hur mäter man kyleffekten?
 
A
Man mäter sugtrycket på kompressorn samt tempen över hela kondensorn under normal drift
 
Det fixar en servicetekniker eller?
Ska be dem göra det istället för att byta sensorerna. Känns som att han borde gjort det idag..
 
A
Ja
Den ena sensorn sköteravfrostningen och den har du inga problem med
Den andra håller tempen och den visar rätt när du strömsätter skåpet.
Så sensorfel käns väldigt avlägset.
Om du har en kapacitetsbrist typ dålig kompressor eller köldmedelsbrist
Kan din symptom uppstå dvs att after avfrostning är det svårt att fåkallt igen.
En temperaturlogger är ett bra hjälpmedel för detta.
 
Jag har börjat logga redan. Ska logga skåpet i två dygn.
Okej att jag lägger upp kurvan här sen?
Räcker det med 2 dygn?

Tack för infon om sensorerna och all annan bra info. Blir dock lite bekymrad över vad jag egentligen fick betala för imorse.. (1200 spänn för en Norsk reset är dyrt!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.