Status
Tråden går ej att kommentera.
Nonkan skrev:
Blir samma svar ändå. Skrytfaktorn :)

Ev skulle man ha nytta av att 230 har dubbla guider, men det borde inte behövas på din tomt.

Skalet är plast, bara att motivlacka. Nyckelpigor finns, men de är hemmagjorda. Det blir lite för plojigt för att HVA skulle göra det officiellt. Det är trots allt inga leksaker,
Tack för svaret, då vet jag vad man ska sikta på men det får bli nästa år för i år ska vi göra klart en plattgång först. Skrytvärde vet jag inte, de ser ju nästan likadana ut iaf så det är ju inget att lägga pengar på.
Asfalten var nylagd -74 så det får nog bli vinkelslipen för att spåra och sen kallasfalt för att täcka spåret.
En anledning till att det vore bra med en 230 är att vi har ett gärde på 2000 kvm intill gräsmattan som inte används och det vet man aldrig vad man gör med, men det ligger så långt bort i framtiden så då är det nog dags att byta klippare iaf.
 
Nonkan skrev:
Inte i loopar, men du kan lägga slinga fram och tillbaka i samma spår (under samma märlor) så räknar klipparen alla udda antal som ett och vänder där. Svårt att förklara, men det står om det i I-boken har jag för mig.

Slinkabel i loop utanför ger störningar.
Loopar är inte ok altså. Om man en bit ifrån laddaren drar en slinga in under altanen och tillbaka i samma spår dvs. bara en dubbelslinga utanför själva klippområdet. Skulle det vara ok?

Om jag fattar dig rätt så kan man köra dubbel men inte trippel fast dubbel dubbel går eller? Så länge det inte blir udda altså?
 
Redigerat:
Idag har jag varit på en liten shoppingresa! Eftersom ingen av mina lokala handlare ville ha mina pengar körde jag till en serviceminded butik i Linköping istället!

Nu ska jag läsa manual, men jag nöjer mig nog med att bara läsa den ena. ;)
 
  • Klippare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nonkan skrev:
Vad är det som gör att den stannar? Klippare lyft är ju inte så mycket att säga om, men batteriet ska aldrig kunna ta slut på en ny installation, isf är installationen undermålig. Söker den väldigt länge innan den hittar stationen är det något som inte är som det ska, oftast är det ett korridorvärde som är för högt (eller för smal passage).
Den har aldrig stannat ännu för att batteriet är slut. Dock har jag märkt att dess sökningsalgoritm är lite dumt utformad, om den kommer in i ett rektangulärt hörn svänger den hela tiden vänster vid hinder eller begränsingsslingan, vilket gör att den kan hamna i en loop och köra runt på samma område flera varv för att den träffar på hinder i samtliga riktningar.

Skulle egentligen behöva två guidekablar, men nu har jag bara en :|

Oj kom på en sak till: http://www.youtube.com/watch?v=vGnMlf-zazE&feature=related
En som har gjort om en Automower till en sportig Audi :)
 
Pojen skrev:
Oj kom på en sak till: [länk]
En som har gjort om en Automower till en sportig Audi :)
Det finns folk till allt! :O:x:D
 
Beppo skrev:
Loopar är inte ok altså. Om man en bit ifrån laddaren drar en slinga in under altanen och tillbaka i samma spår dvs. bara en dubbelslinga utanför själva klippområdet. Skulle det vara ok?

Om jag fattar dig rätt så kan man köra dubbel men inte trippel fast dubbel dubbel går eller? Så länge det inte blir udda altså?
Nja, du fattar fel eller så förklarar jag dåligt :)

Du ska lägga slingan fram och tillbaka längs den ordinarie begräsnsningskabeln så att det blir udda antal. Udda antal räknas som enkelslinga och hindrar klipparen. Trippel går alltså bra men inte dubbel eller dubbeldubbel.

Tänk att något som är så enkelt att förklara med en snabbskiss är så komplicerat att skriva med ord...
 
Pojen skrev:
Den har aldrig stannat ännu för att batteriet är slut. Dock har jag märkt att dess sökningsalgoritm är lite dumt utformad, om den kommer in i ett rektangulärt hörn svänger den hela tiden vänster vid hinder eller begränsingsslingan, vilket gör att den kan hamna i en loop och köra runt på samma område flera varv för att den träffar på hinder i samtliga riktningar.

Skulle egentligen behöva två guidekablar, men nu har jag bara en :|
Prova att byta trädgårdsform till komplex i menyn, det kan hjälpa.
Ställ även in att den ska söka efter begränsningsslingan lite tidigare än standard (11 min) så använder den kabeln som guide när den ska ladda.
 
Bezt skrev:
Tack för svaret, då vet jag vad man ska sikta på men det får bli nästa år för i år ska vi göra klart en plattgång först.
Det kan vara ide att skaffa några meter slingkabel och lägga ner under plattorna om ni har tänkt att klipparen ska passera där senare. Då är det bara att skarva på slingkabeln från kipparen senare så slipper ni lyfta plattor och hålla på.
 
Pojen skrev:
Den har aldrig stannat ännu för att batteriet är slut. Dock har jag märkt att dess sökningsalgoritm är lite dumt utformad, om den kommer in i ett rektangulärt hörn svänger den hela tiden vänster vid hinder eller begränsingsslingan, vilket gör att den kan hamna i en loop och köra runt på samma område flera varv för att den träffar på hinder i samtliga riktningar.
Kanske inte är någon smart idé, även bortsett från försäkringsfrågan, att lämna en AM obevakad under flera veckor som vi funderar på? Om den kan hamna i en loop eller fastna på något sätt så går den ju inte så länge efter det. Lagom kul att komma ut till landet och en långhårig gräsmatta trots att man köpt en dyr gräsklipparrobot.
 
Nonkan skrev:
Nja, du fattar fel eller så förklarar jag dåligt :)

Du ska lägga slingan fram och tillbaka längs den ordinarie begräsnsningskabeln så att det blir udda antal. Udda antal räknas som enkelslinga och hindrar klipparen. Trippel går alltså bra men inte dubbel eller dubbeldubbel.

Tänk att något som är så enkelt att förklara med en snabbskiss är så komplicerat att skriva med ord...
Haha. Ja. Så lätt att visa men inte att skriva.

Nu är det klart i alla fall. Jag drog fram till stationen som står vid vår altan osedan drog jag in en slinga under altanen och vände runt en stolpe och in i laddaren så nu har jag en sådär 10m extra ifall ifall.

Så nu Bertil i drift och det är väll nyhetens behag men han verkar uppföra sig den halvtimme han vart igång =)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Idag har jag varit på en liten shoppingresa! Eftersom ingen av mina lokala handlare ville ha mina pengar körde jag till en serviceminded butik i Linköping istället!

Nu ska jag läsa manual, men jag nöjer mig nog med att bara läsa den ena. ;)

Grattis Tobbe - Det blev ju tvillingar :)
Kul med hårda paket :)

Jag har inte installerat min Elvis än, men det kommer...

Lycka till

jokomoko
 
Redigerat:
Tack jokomoko!

Har läst manualen men har inte tid för installation förrän tidigast på söndag, men det var svårt att somna igår när jag låg och funderade hur jag bäst skulle dra kablarna...
 
dengroth skrev:
Kanske inte är någon smart idé, även bortsett från försäkringsfrågan, att lämna en AM obevakad under flera veckor som vi funderar på? Om den kan hamna i en loop eller fastna på något sätt så går den ju inte så länge efter det. Lagom kul att komma ut till landet och en långhårig gräsmatta trots att man köpt en dyr gräsklipparrobot.
Nja, två delar av min trädgård är svår, har guidekabeln till den ena delen men inte till den andra, väldigt sällan det blir fel trots allt. Du kan ha en gsm-modul till klipparen som kan skicka ett sms ifall något går fel då kanske du kan ringa någon granne att ta sig en titt på den.

Känner en annan person som har sin AM vid sin sommarstuga utan några större problem :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Tack jokomoko!

Har läst manualen men har inte tid för installation förrän tidigast på söndag, men det var svårt att somna igår när jag låg och funderade hur jag bäst skulle dra kablarna...
Kul att du har två stycken, är det till samma tomt? Slingan kommer du att få dra om lite här och där för att rätta till installationen, du märker var klipparen kan fastna vid en dålig dragning. Se till att ha tillräckligt avstånd till kanten, hur långt den ska gå över slingan kan du ställa in själv, har för mig att 15 cm är miniavstånd.

Lycka till :)
 
Pojen skrev:
Nja, två delar av min trädgård är svår, har guidekabeln till den ena delen men inte till den andra, väldigt sällan det blir fel trots allt. Du kan ha en gsm-modul till klipparen som kan skicka ett sms ifall något går fel då kanske du kan ringa någon granne att ta sig en titt på den.

Känner en annan person som har sin AM vid sin sommarstuga utan några större problem :)
Ah - kan man alltså få sms om klipparen stannar? Det låter ju intressant!

Har en annan fråga till er alla gällande vatten som vi har lite varierande, dvs i form av ett dike på ena sidan tomten som vattenfylls när det regnar. När det har regnat mycket kan diket krypa en bra bit upp på gräsmattan och min fråga är om detta är förenligt med en AM. Klarar en AM att väja för vatten eller kommer den att köra rätt i plurret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.