Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag stod igår och kollade på klipparen medans jag grillade och konstaerade när han ställde sig i laddaren att "- aj fan, där har slingan krupit upp lite mellan märlorna. Måste fixa." Detta var precis brevid laddaren, ca 30cm ifrån närmare bestämmt.

Sen blev det inget med det utan jag konstaterade att hur stor är chansen.

Mycket riktigt ringer frugan idag och säger att Bertil står stilla och inte har någon kontakt med slingan. Hem och laga på lunch och igång igen varpå frugan ringer efter 1h och säger att Bertil har stannat igen. Han har nu kört på en rot och klättrat lite och kände sig därmet lyft.

Bara pinna och så gick det igen.

Arbetsstopp 2ggr på samma dag. Illa, men mitt eget fel.
 
mandarinboy skrev:
Någon som har testat solar hybrid modellen? Beställde just en men har inte haft möjlighet att kolla den i verkligeheten då jag är I Japan. Har den samma motor som 230?
Jag har för mig att det i princip är en 220 med solcellspanel.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Tejpade en liten GPS-logger på skalet innan jag åkte till jobbet. :)
Knappt sju timmar loggades innan GPS-loggern fick nog, det gav 1812 meter vilket ger ett snitt av 0,26 km/h. Maxfarten var 3,4 km/h. En del streck är omöjliga (bl.a. rakt genom huset) så det måste vara GPS-störningar. Ska testa igen över natten. :)
 
  • Automower-GPS.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
36 timmar tog det innan första stoppet, klipparen trasslade in sig i ett rosbuskbestånd jag inte skärmat av och ansåg sig ha blivit lyft. Sen dröjde det bara 13 minuter innan nästa stopp, ett krokigt fruktträd lyckades precis trycka in nödstoppen! :D

Ska gallra ur rosbuskarna och sätta en pinne under fruktträdet, ändå väldigt nöjd med 36h felfri drift utan några som helst efterjusteringar!

Det värsta med klipparen är att jag knappt kan slita mig och trampa till jobbet, träningsvärken från installationen i söndags gör det dessutom än svårare att trampa till jobbet. Länge sedan jag hade sådan grum träningsvärk i låren, men jag tillhör de som älskar en rejäl träningsvärk. :wow:
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingenjören skrev:
Efter årets första åskväder och ett blixtnedslag någonstans i närheten har laddstationen slutat fungera!!! 4 veckor klarade sig installationen!!!!!
Är Automowern / laddstationen verkligen så åskkänsliga? (Själva klipparen stod inte inne så den verkar OK)

Vad kostar en ny laddstation? Jag antar att de inte tar reparationen på garantin om de ser att det är en åskskada? Får ringa försäljaren i morgon och höra vad de säger.

Om de verkligen är så åskkänsliga att elektroniken inte ens håller för årets första åskväder, finns det någon form av åskskydd att sätta på slingan och/eller elanslutningen som fungerar?

/Ingenjören

En liten uppdatering av ovanstående:
Det var kretskortet i laddstationen som hade gått sönder, efter en knapp vecka fick jag tillbaka laddstationen med nytt kretskort och allt gick på garantin (!)

Under tiden hade gräset vuxit rejält men jag lät "Rosa" beta dygnet runt i två dygn och sedan var gräsmattan välklippt igen!

/Ingenjören
 
  • Gilla
cinajo
  • Laddar…
Läste igenom den gamla tråden och kopierade det läsvärda, så man slipper plöja 20+ sidor för att hitta guldkornen. Om inte annat är angivet är det Nonkan som står för orden, helt klart olympisk guldmedalj i forumnytta på den mannen! Även Johan Gunverth ska ha en eloge!

---

Vill du veta vad du har för årsmodell såkolla serienumret. Antingen sitter det på en nitad lapp under höjdinställningsluckan eller så sitter det på en klisterlapp vid bärhandtaget i bakkant. Det går även att kolla med din ÅF, numret kommer upp när de pluggar in den i datorn, eller så kollar du helt enkelt på garantisedeln. Siffrorna säger när maskinen är tillverkad, ex 052300036 betyder maskin nr 36 vecka 23 år 2005.

---

Servicen är mer omfattande än man tror:
* Ordentlig rengöring av kaross + chassi (det är det som brukar ta längst tid, speciellt om gräset har torkat fast)
* Kolla kabelgenomföringar och hjulgenomföringar så att det är tätt.
* Kolla hjullager samt lager till hasplåt. Byte vid behov.
* Kolla knivar (jag brukar byta för dom ser alltid ut som skit )
* Dela maskinen, kolla att allt är ok inuti, rengöra vid behov och torka bort kondens.
* Fetta in chassihalvorna (ett riktigt kletjobb faktiskt)
* Kolla batteri, byta vid behov
* Uppdatera program vid behov
* Kolla bälgen som sitter ovanför knivarna
* Kolla + rengöra laddningsblecken
* Kolla krock- samt lyftsensorer
* Köra testprogrammet
* Skriva in allt i loggboken som följer serienumret

Servicen tar 1-2 timmar beroende på hur smutsig klipparen är så vi har iaf inget fastpris. Lite över en tusenlapp ungefär, men då ingår ett 9-pack knivar. Det är inte så många som gör service varje år som man ska, men varannat är nog bra just för infettningen.

En service som absolut ska göras på verkstad är batteribyte. Sätter man bara i ett nytt så stämmer inte driftshistoriken eller batteridata. Sen är det alltid en risk vid batteribyte att alla inställningar och historik försvinner, men gör man det på verkstad så tas backup på allt innan bytet.

---

> "Ingen slingsignal" ibland samt "främre slingsensor defekt"

Jag har aldrig sett en slingsensor gå sönder, även om det har hänt enligt HVA Service. Troligaste är att det är något kajko med antingen stationen eller koplingen station-klippare.

Enklast är att kolla att lysdioden på stationen lyser och inte blinkar eller är svart. Lys= ok, Blink= träligt, slingproblem, Svart= elproblem.

Lyser dioden så börja med att göra om kopplingen station-klippare genom att byta pin-kod (sen kan man byta tillbaka igen till den gamla).

Riv inte isär klipparen i vilket fall, det är liksom inget man kan göra genom att titta på ett kretskort. Enda gången det kan vara motiverat att öppna klipparen är om felmeddelandet rör krocksensorn. På tidigare modeller kunde magneten i krocksensorpelaren halka snett och gav då utslag.

Öppna ALDRIG en maskin de första tre åren. Husqvarna lämnar 2 års garanti, men i i Sverige ger konsumentköplagen tre års reklamationsrätt. Skillnaden är att vid garanti ska säljaren påvisa att felet INTE funnits från början, vid reklamationsrätt ska kunden visa att felet HAR funnits från början. Det syns om klipparen är öppnad av kund, och då kan man som ÅF direkt neka garanti.

Som tillägg kan jag ju nämna att det svåraste att felsöka är en maskin i smådelar som någon annan har plockat isär.

---

Ska du köpa en begagnad ... kolla så att batteriet ... inte är på upphällingen (står på displayen hur måna timmar den kört, börjar det närma sig 2000 får du räkna med nytt bateri ganska snart).

satsa på en G2 yngre än 2003-2004.

---

grodslukerskan om egna kabelhållare:
vi köpte staket vajer, sån där med grön plast runt. Vi gjorde märlor av den ca 5 cm höga (smala för att det inte ska böja sig när man spikar ner dem) och har bankat ner med ca 30 cm mellanrum. Sedan tog vi en kniv för att bara skära av själva gräset så linan får plats emellan grässtrån och inte ligger ovanpå och sträckte.

---

Söktiderna får du ju fram med snabbkoll, håll inne "0" några sek och sen bläddra med "YES".

---

Från Pelle-Pelle:
Det finns olika varianter av knivar. Jag har tidigare använt de mjuka knivarna men gått över till de hårda. Har man inte kottar och annat i gräsmattan så passar de hårda knivarna bäst. Det kan låta motsägelsefullt men de hårda knivarna är sprödre och tål inte "slag" på samma sätt, i gengäld behåller de skärpan längre.
Det finns även en vändbar variant, dvs du använder 2 sidor åt gången och får totalt 4 sidor. Jag har inte använt dem eftersom de är omkr dubbelt så dyra, och då förstår jag inte vitsen med det.


---

henrike skrev:
Om inte, är det någon som vet om garantin försvinner om man borrar ett par hål i skalet för att fästa dit en egen gummilist som airbag?

Nonkan svarade:
Garantimässigt borde det vara lugnt, jag har t.o.m föreslagit en del kunder att popnita gummilist längs med chassit. En del kör med silvertejp, men det beror ju på hur estetiskt tilltalande man vill att det ska vara. Orkar du hålla på så kan du göra lite vad du vill med karossen, men se till att den inte blir för tung för då kan det påverka krocksensorerna så att de slår till när klipparen byter från fram till back o sådär.

Själva karossen är inte så komplicerad så att det ska påverka garantin. Karossen är för övrigt ganska billig, den är ju gjuten i grön plast. De gamla lackade karosserna är däremot svindyra.

En liten brasklapp dock: det kan vara bra att höra med din ÅF, hur man tolkar vad som är garanti och inte är ju upp till ÅF i de flesta fallen, det är sällan Husqvarna lägger sig i.

---

Knivarna med 2 hål kom iom att 260 ACX introducerades. Alla knivar passar alla Automower. De med två hål är längre och tyngre, så det passar bra på lite ruffigare gräs då de har en större massa och inte viker in sig lika lätt. Priset är det dubbla mot vanliga kniven med ett hål, och den ska hålla dubbelt så länge.

Knivdisken byter rotationsriktning efter varje laddning för att slita jämnt på knivarna. Första åren (typ 2005) var kniven enkelslipad, men det är ju lite dumt att inte utnyttja att det inte spelar någon roll för elmotorn vilket håll den snurrar åt, rent materialmässigt alltså. Dessutom minskar risken för att långt gräs lindar upp sig runt disken om rotationsriktningen ändras.

---

mikkola:
Angående skarvklämmorna som diskuterades tidigare i denna tråd. Kommer inte ihåg vad Husqvarna skulle ha för sina (3M) klämmor men har för mig att dom var dyra.

Hittade dessa som också är 3M's.
http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=294

---

Tobbe skriver: Johan Gunverth tipsade om ELFA som inköpskälla för skarvdonen men länken var trasig, söker man på Förgreningsanslutning eller artikelnummer 48-242-72 bör man hitta dem. Ligger just nu under "Installation och inbyggnad > Installationsmaterial/säkerhetsteknik > Kabelskor > Kabelförgreningar, i färg" https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV&page=help/outdated_toc_link#item=48-242-72 Dessa rödvita passar med den äldre lite tunnare kabeln, den nyare kan gå att vålda in ändå enligt tidigare uppgifter.

---

Solar hybrid är en 230 med solpanel kopplad till ena batterikontakten. Panelen hjälper till att underhållsladda det batteri som finns kvar under tiden maskinen klipper så den är ute längre på varje laddning.

Solar Hybrid tycker jag själv är mer design än funktion, grannarna kollar ju lite extra i början. Rent praktiskt hade jag valt en 230, den är billigare och har större kapacitet.

För övrigt är en solpanel ganska känslig för slag, och en skada på panelen gör att ungefär 95% av kapaciteten försvinner, nu märks det inte så mycket på Solar Hybrid, det enda är att den går och laddar lite oftare.

---

Tobbe Arnesson:
Lutningsprocent handlar om hur mycket stigning man har per meter rakt fram (dvs. mätt vågrätt). Så om backen är en meter fram och en meter upp blir det 1/1 = 100% eller 45°.

Har du en meter fram och en halv meter upp är det 50% men ~26,6°.

10° = 17%
20° = 36%
30° = 58%
40° = 84%
50° = 119%
89° = 573%
89,9999999999° = 57 295 779 513 082%

Maximal lutning för 230/260 är 35% vilket är 19° (arctan(35/100)).

---

runningman skrev:
Hei,
Jeg har ikke klart å få Automoweren til å Docke av seg selv, og da er noe av poenget porte...


Nonkan svarade:
Börja med att göra om kopplingen station-klippare genom att byta pinkod. För några år sedan gav vissa pinkoder (inte många, ett 10-tal har jag för mig) riktigt märkliga buggar, men det problemet ska inte finnas kvar.

Testa med en annan pinkod först, funkar det fortfarande inte kan du byta tillbaka.

Ställ sedan maskinen i testposition (vänster framhjul vid plattans högra hörn sett om du står i bakkant på plattan med tornet längst från dig) och håll inne "0" tills det piper till. Sedan kan du bläddra med "yes"-knappen. Värdet på AF (eller F) ska vara över 300 och N ska vara över 100.

Värdena är radiosignalen från plattan, och jag skulle gissa på att ditt N-värde är lågt (0 eller negativt). I så fall är det något problem med plattan och bara att åka till ÅF för utbyte, ska gå på garanti om det inte har åskat en massa i området :p

---

Johan Gunverth:
Farsgubben stack ner små diskreta enepinnar precis i gränsen till en naturplantering mitt i gräsmattan. Det är alltså blommor som växer rakt upp ur gräset. Pinnarna sitter 20cm isär och 15cm upp, kanske 30-40cm ner i backen. Fungerar alldeles utmärkt som passiv avgränsare. Eneträ âr segt och fjâdrar, sã det blir en mjuk "krock".

---

Hoppas att författarna inte misstycker denna sammanfattning!
 
Funderar allvarligt på att bygga en liten kabelläggare inför nästa installation, borde gå på någon timme att svetsa ihop av diverse överblivet bra-att-ha-skrot.

Tänker mig ett fronthjul (svart) och en ram (blått) som går bakåt med ett puttapåhandtag. Ovanpå lägger man lämplig vikt (svart) och har en hållare för kabelrullen (röd).

Åt sidorna distansspröt (lila) som indikerar 10 cm, 30 cm och 35 cm för var kabeln ska hamna. Dessa ska så klart peka nedåt och inte framåt, men jag orkade inte göra en till vy för enkom detta.

Undertill ett triangulärt och kilformat skär (gult) som är format så att verktyget hålls nere i marken. I bakkant på skäret svetsas ett lämpligt rör (ljusgrön) som låter kabeln (mörkgrön) löpa ut bakom skäret. I ovankant av skäret sätts en hasplåt som hindrar att skäret går för djupt.

Ett alternativ är att ersätta det gula skäret med en begagnad skräpmotorsåg från blocket eller liknande, men då börjar det bli lite för stort projekt.

Vid snäva kurvor/hörn borde det gå att trycka ned på handtaget och flytta framhjulet i sidled när det är i luften, hela verktyget vilar då på hasplåten.

Blir det riktigt besvärligt kan man lyfta skäret och dra ut lite lös kabel som fästs manuellt med spik som vanligt.

Vad tror ni, skulle det funka?

Här är ett par kommersiella motoriserade alternativ:
http://www.youtube.com/watch?v=6KqkkZYjwWs
http://www.youtube.com/watch?v=KTh0V3QIpOk

Annars gör ju bland annat Vermeer rätt häftiga maskiner: http://www.youtube.com/watch?v=vlb4LnTD_e4 ;)
 
  • Kabelläggare.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schysst med GPS-loggern, verkar som att klipparen hittar till de flesta områdena som det är.

Det där med fruktträdet är ganska typiskt, det är så nära att det nästan går, men ändå inte. Likadant med buskarna, AM är starkare än man tror så den kan köra in rätt långt innan den fastnar.

Mycket bra sammanfattning, sparar mycket tid om man slipper förklara samma sak flera gånger, frågeställningarna är oftast väldigt lika och återkommer oftast från flera håll.

Seriöst med egen kabelläggare :) Ser ut att fungera, men den är nog ganska tung att skjuta och det kan finnas risk för att snittet inte blir så fint. Kanske ett rullande skär vore idé, som på såmaskiner: http://www.findit.fi/finImg/väderstad 5.8 036.jpg

Hos oss börjar det bli sådana volymer på installationer att det snart är motiverat att investera... Har hittat en som verkar vettig, men den kostar 26k+moms. Får se hur det känns nästa vecka, har en 2000 kvm-installation nu innan helgen. HVA är på gång med egen maskin, men den finns bara som prototyp än så länge.
 
En fundering, tycker mig se i manualen att man kan ange hur många meter AM skall följa en guidkabel. Innebär detta att man kan lägga en lång guidkabel genom flera passager och programmera den att "kliva" av i flera rum på samma kabel men på olika program? Har tyvärr ett par större rum med kortare smala passager mellan. För övrigt tack Tobbe för en ypperlig sammanställnig av topics från forumet, rena guldgruvan.
 
mandarinboy skrev:
En fundering, tycker mig se i manualen att man kan ange hur många meter AM skall följa en guidkabel. Innebär detta att man kan lägga en lång guidkabel genom flera passager och programmera den att "kliva" av i flera rum på samma kabel men på olika program? Har tyvärr ett par större rum med kortare smala passager mellan. För övrigt tack Tobbe för en ypperlig sammanställnig av topics från forumet, rena guldgruvan.
Ja. Har du en 220 kan den kliva av på 3 ställen och på 230 5 ställen.
 
Går det att korsa guidekablar med 230? Snabbkollade manualen men såg inget om det.

Söderut har jag lång begräningskabel så skulle jag koppla in den lila guide 2 ute i östra sektorn skulle den guideslingan bli en bra bit över 300 meter. Funderar därför på att lägga den i en loop och koppla in den nära laddplattan, men då måste den korsa den blå guide 1.
 
  • Korsa guidekablar.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nonkan skrev:
Seriöst med egen kabelläggare :) Ser ut att fungera, men den är nog ganska tung att skjuta och det kan finnas risk för att snittet inte blir så fint. Kanske ett rullande skär vore idé, som på såmaskiner: [länk]
Hm, svårare att få till röret med kabelmatningen på ett rullande skär och ett rullande skär vill upp ur marken. Mitt tänkta skär skulle hålla skäret kvar i backen. Det räcker ju om det går ned 3-4 cm och behöver inte bli särskilt brett alls.

Man kan förvisso komplettera med ett rullande skär om det inte funkar med min idé.

Jag måste testa detta. Funkar det inte har jag slängt bort ett par timmar och lite svetsgas/tråd men fungerar det slipper jag krypa på alla fyra igen...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Går det att korsa guidekablar med 230? Snabbkollade manualen men såg inget om det.

Söderut har jag lång begräningskabel så skulle jag koppla in den lila guide 2 ute i östra sektorn skulle den guideslingan bli en bra bit över 300 meter. Funderar därför på att lägga den i en loop och koppla in den nära laddplattan, men då måste den korsa den blå guide 1.
Nu vet ju inte jag vilken skala du har på bilden, men finns det inte risk att AM blir förvirrad om guiden ligger i en för snävt tilltagen ögla? Bara min spontana tanke, själv är jag novis eftersom jag just fått klart installationen av min AM.
 
Tänker inte göra den så snäv, tror inte svängen där är ett problem i verkligheten utan bara i Paint. :D
 
Är det någon som kan hjälpa mig skillnaden på en automower g1 och g2

Har beg sådana på gång men vet ej vilken man ska välja.

G2 är lite dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.