Status
Tråden går ej att kommentera.
dengroth skrev:
Ah - kan man alltså få sms om klipparen stannar? Det låter ju intressant!

Har en annan fråga till er alla gällande vatten som vi har lite varierande, dvs i form av ett dike på ena sidan tomten som vattenfylls när det regnar. När det har regnat mycket kan diket krypa en bra bit upp på gräsmattan och min fråga är om detta är förenligt med en AM. Klarar en AM att väja för vatten eller kommer den att köra rätt i plurret?
AM mår ungefär lika bra av ett bad som dina andra elprylar, eller för den delen en bensindriven gräsklippare, dvs inte alls.
 
Har fortfarande problem med en trång passage. Efter diverse breddningar har jag 80 cm mellan begränsningskablarna. Om jag går ner till korridorbredd 1 så fungerar det om den följer begränsningsslingan ut ena vägen, andra vägen fungerar inte (givetvis är det den långa vägen som fungerar). Med så låg korridorbredd tar det lång tid att komma fram.

Blir det bättre om jag drar en guidekabel genom passagen? Guiden skall ju ligga minst 30 cm från begränsningskabel och AM går på ena sidan av den, kvar blir endast 50 cm. Blir inte det sämre=ännu lägre korridorbredd än att följa begränsningsslingan???
 
magnil skrev:
Blir det bättre om jag drar en guidekabel genom passagen? Guiden skall ju ligga minst 30 cm från begränsningskabel och AM går på ena sidan av den, kvar blir endast 50 cm. Blir inte det sämre=ännu lägre korridorbredd än att följa begränsningsslingan???
Borde bli bättre. Fördelen med att använda guide är att du har ett separat korridorvärde på den (1 eller 0 för den bredden...) och kan då ha ett högre än 1 på begränsningskabeln för mjukare gång.

Ställ även om till komplex trädgårdsform om du inte gjort det än.
 
Nonkan skrev:
Borde bli bättre. Fördelen med att använda guide är att du har ett separat korridorvärde på den (1 eller 0 för den bredden...) och kan då ha ett högre än 1 på begränsningskabeln för mjukare gång.

Ställ även om till komplex trädgårdsform om du inte gjort det än.
Börjar med att prova komplex trädgårdsform imorgon. Vad blir egentligen skillnaden med komplex trädgårdsform?

Om jag sätter korridorbredden så låg på guiden så antar jag att den går lika långsamt efter guiden som den går efter begränsninsslingan nu?
 
magnil skrev:
Börjar med att prova komplex trädgårdsform imorgon. Vad blir egentligen skillnaden med komplex trädgårdsform?

Om jag sätter korridorbredden så låg på guiden så antar jag att den går lika långsamt efter guiden som den går efter begränsninsslingan nu?
Trädgårdsformen styr hur den beter sig när den vänder och när det är trångt eller hinder. Har inte forskat närmare i det, men när jag installerar med guide och det är lite meckiga passager kör jag alltid komplex och det verkar funka :p

Jo, men det är bättre att den går ryckigt längs guiden då det oftast är en kortare sträcka. Det är ju inte alltid den kommer behöva den för att gå till laddaren.
 
Nonkan skrev:
AM mår ungefär lika bra av ett bad som dina andra elprylar, eller för den delen en bensindriven gräsklippare, dvs inte alls.
Jo, det är ju inte så svårt att förstå. Det var därför jag undrade om det går att få AM att undvika det. Det finns ingen vattensensor som tillbehör?
 
Nu är installatione komplett och Bertil knallar runt så nöjd. verkar komma åt överallt och hittar laddaren så lydigt.

Stod och kollade lite på honom igår och konstaterade att klockan var slutedag och visst stannade skivan och han gick och lade sig.

Extra kul nu när man ser folk som klipper gräset. Åkte förbi en bekant igår också som har omkring 1000kvm framför sitt hus som nu var en sådär 10-15cm och han gick där och sköv sin klippare och det blev stora strängar av fuktigt gräs. Då skrattar man lite innombords. Bara den känslan när man ser folk som klipper gräset är värd 16 000kr.:D
 
magnil skrev:
Börjar med att prova komplex trädgårdsform imorgon. Vad blir egentligen skillnaden med komplex trädgårdsform?

Om jag sätter korridorbredden så låg på guiden så antar jag att den går lika långsamt efter guiden som den går efter begränsninsslingan nu?
Det är som Nokan säger, den kör med mindre vinklar. Hade på normal förut och då fastnade "Harvey" mellan Buxbombuskarna :p Det gör han inte längre med Komplex inställd.
 
dengroth skrev:
Jo, det är ju inte så svårt att förstå. Det var därför jag undrade om det går att få AM att undvika det. Det finns ingen vattensensor som tillbehör?
Nej. Inte för tillfället i alla fall.
 
Pojen skrev:
"Harvey" .
Harvey som i Harvey Wallbanger? Fyndigt isf :)
 
Nonkan skrev:
Harvey som i Harvey Wallbanger? Fyndigt isf :)
Ledsen men inte Harvey Wallbanger, fick googla där och fick ett gott skratt på köpet :)
Kommer från en TV-Serie där en figur hette Harvey :)
 
Jag funderar på att döpa våra klippare till Ingegräs och Asimow (efter Isaac Asimov som har skrivit massor av SciFi om robotar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Asimov#Fiktion ). Fast sambon lär väl få ha ett ord med i det hela. :)

Alternativet är HAL och SAL, någon som läst/sett 2010 kommer kanske ihåg att den mordiska skeppsdatorn HAL 9000 har en tvilling på jorden som heter SAL 9000. Pinkoden kommer inte vara 9000, 2001, 2010, 2061 eller 3001 på någon av dem. :p
 
Någon som har testat solar hybrid modellen? Beställde just en men har inte haft möjlighet att kolla den i verkligeheten då jag är I Japan. Har den samma motor som 230? Hittar inget om detta i specen. Min tomt är på 1600 Kvm men med ett par rejäla backar.
 
Puh! Igår kröp jag runt på alla fyra i nio timmar och fick till sist klart den ena installationen, både den stora och den lilla kabelrullen gick åt och en bit över 300 spik (om det är 100 i en påse).

Eftersom klockan hann bli sent och magen värkte av hunger fanns inte tid att titta på underverket så mycket, men det verkade funka fin-fint! Sambons oro om ljudet kom helt klart på skam.

Standardinställningarna (förutom komplex trädgård) gör att den kör dygnet runt och den hade klarat natten fin-fint, ska bli spännande att komma hem och se vad den haft för sig över dagen. Tejpade en liten GPS-logger på skalet innan jag åkte till jobbet. :)

Nu återstår att lägga slingkabel så den lättare hittar ut i de avlägsna områdena och sedan så klart installation nummer två. Min kropp längtar redan - not... Men moroten att slippa engagera sig mer i klippningen är saftig!
 
  • P1020372.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.