Status
Tråden går ej att kommentera.
Ang. stölder av Automower:
Hade samma fundering som du så jag ringde upp generalagenten i Belgien (där jag då bodde). De sade sig inte ha hört talas om några stölder alls. Jag fick en emailadress till produktchefen för Automower på Husqvarna i Sverige och han svarade likadant. Verkar inte vara ett reellt problem....
 
Lejon skrev:
La ut en enkel slinga till min 230 för att se den jobbar innan jag lägger den "riktiga slingan" i princip bara en fyrkant på 8x5 m satta laddaren ca 2 meter från ett hörn.

AM hittar inte hem, den går till laddaren men träffar inte rätt utan står och buffar på laddaren och vänder efter en stund och kör ut igen och testar sedan igen men inte blir det bättre.
Det kan vara så enkelt att du inte har satt dit plastkåpan korrekt över laddningsbläcket, när den går in för laddning så fjädrar inte plastkåpan ovanför och således försöker den igen. Råkade ut för samma sak, och felet var plastkåpan som jag hade satt dit lite slarvigt :blushing: Fixade det och den laddar nu korrekt.
 
Redigerat:
Är det bättre eller sämre för gräsallergiker med en robotklippare?

Å enda sidan borde det inte spridas lika mycket partiklar i luften, å andra sidan klipper roboten alltid någonstans...
 
Det i gräset du är allergisk emot är väl fröna, och de sprids väl bara om gräset får växa så högt att det sätter frö? Om du låter din Automower klippa varannan dag, hinner gräset aldrig frösättas. Om du däremot har en "gå-bakom-klippare" klipper du i bästa fall en gång i veckan och har gräset mera tid på sig att växa till. Samt att då går du bakom i allt damm och mögel, frömjöl m m som klipparen rör upp.
 
Frågan om allergi ställde jag för ett och ett halv år sedan, se här.

Den tråden är numera låst, men jag kan som uppföljning säga att vi inte har haft några problem med att vistas det av automowern nyklippta gräset.
Jag antar att det beror på att automowern skär av gräset snyggt och prydligt istället för att slita sönder ströna som en vanligt rotorklippare.

Så för en allergiker tycker jag att automowern är en toppenlösning. d^_^b
 
Szture skrev:
Ang. stölder av Automower:
Hade samma fundering som du så jag ringde upp generalagenten i Belgien (där jag då bodde). De sade sig inte ha hört talas om några stölder alls. Jag fick en emailadress till produktchefen för Automower på Husqvarna i Sverige och han svarade likadant. Verkar inte vara ett reellt problem....
Det är det lokala försäkringsbolaget som trilskas. Kvinnan jag pratade med kände någon som ägde/hade ägt en AM och alltid brukade ta in den över natten. Efter kontakt med den lokala återförsäljaren fick han rådet att han kunde lämna den ute men när han gjorde det så blev klipparen naturligtvis stulen.

I vårt fall skulle vi ha en AM på landet och den skulle gå mest när vi inte är där. Dvs det skulle gå flera veckor emellan att vi kan titta till den. Det är det vårt försäkringsbolag har problem med.
 
Efter årets första åskväder och ett blixtnedslag någonstans i närheten har laddstationen slutat fungera!!! 4 veckor klarade sig installationen!!!!!
Är Automowern / laddstationen verkligen så åskkänsliga? (Själva klipparen stod inte inne så den verkar OK)

Vad kostar en ny laddstation? Jag antar att de inte tar reparationen på garantin om de ser att det är en åskskada? Får ringa försäljaren i morgon och höra vad de säger.

Om de verkligen är så åskkänsliga att elektroniken inte ens håller för årets första åskväder, finns det någon form av åskskydd att sätta på slingan och/eller elanslutningen som fungerar?

/Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Efter årets första åskväder och ett blixtnedslag någonstans i närheten har laddstationen slutat fungera!!! 4 veckor klarade sig installationen!!!!!
Är Automowern / laddstationen verkligen så åskkänsliga? (Själva klipparen stod inte inne så den verkar OK)

Vad kostar en ny laddstation? Jag antar att de inte tar reparationen på garantin om de ser att det är en åskskada? Får ringa försäljaren i morgon och höra vad de säger.

Om de verkligen är så åskkänsliga att elektroniken inte ens håller för årets första åskväder, finns det någon form av åskskydd att sätta på slingan och/eller elanslutningen som fungerar?

/Ingenjören
Att det händer såpass nära inpå installationen får du nog bokföra på oturskontot.

Stationen tål blixtnedslag ungefär lika bra som ett modem, tv eller elstängselaggregat.

Har all annan elektronik i hushållet klarat sig? Har den inte det så tar du allt på samma försäkring. Har den det så har du fått ett blixnedslag i direkt anslutning till begränsningskabeln, vilket är otur och inte speciellt vanligt.

Prata med ÅF du, det går nog att lösa på något vettigt sätt. Det kan räcka med att byta själva kretskortet i stationen, det beror på hur allt ser ut när man öppnar. Ring även försäkringsbolaget.
 
Gräsman skrev:
Laddaren står i sol. Är de ngn som har erfarenhet av det,, tappar batteriet mkt kraft på sommaren?
Det som händer är att klipparen är ute och jobbar/laddar i kortare intervaller då laddningen avbryts om batteriet blir för varmt. Maxtiden på klippning får man runt 20 grader utetemperatur.

Ingen större fara på taket, även om fullt solsken inte är en optimal placering av stationen.
 
Haha, bäver vs. robot 1-0.
 
Nu är 230 ACX inhandlad, installation i morgon. Har en smal passage klipparen måste igenom (~1 m). Innan hade jag uppfattningen att man då måste använda guidekabel men enligt bruksanvisningen kan klipparen även följa begränsningskabel ut bestämt antal meter och även följa begränsningskabel in. Tror ni jag bör använda guidekabel eller räcker det att följa begränsningskabeln???
 
magnil skrev:
Nu är 230 ACX inhandlad, installation i morgon. Har en smal passage klipparen måste igenom (~1 m). Innan hade jag uppfattningen att man då måste använda guidekabel men enligt bruksanvisningen kan klipparen även följa begränsningskabel ut bestämt antal meter och även följa begränsningskabel in. Tror ni jag bör använda guidekabel eller räcker det att följa begränsningskabeln???
Testa först med begränsning, men sänk korridorbredd från 10 till 0. Sedan kan du successivt höja korridorvärdet tills det är så högt att klipparen fortfarande kan passera. Står stationen långt från passagen är det bättre med guide för att korta ner söktiden vid laddning.
 
Nu har man fått o installerat, vilken maskin!!! 35 graders lutning fixar han verkligen, har 2 rejäla slänter, besvärliga o klippa för hand, men AM fixar det likt en bergsget!

En fundering bara...

Kör man auto läge så klipper han i ca 40 min, för att sen ladda, slår jag på man lägen när igentligen vill ladda efter auto läge så klipper han i 35 min till, skall det va så?

Utnyttjar batteriet dåligt!?
Eller bereor det på söktiderna man sätter på sök slinga in?

Mvh Tobias
 
Fricke skrev:
En fundering bara...

Kör man auto läge så klipper han i ca 40 min, för att sen ladda, slår jag på man lägen när igentligen vill ladda efter auto läge så klipper han i 35 min till, skall det va så?

Utnyttjar batteriet dåligt!?
Eller bereor det på söktiderna man sätter på sök slinga in?

Mvh Tobias
På en stor installation kan det ta ett tag att hitta hem. Den börjar leta efter stationen när batteriet är halvtomt, och stänger även av klippmotorn. Det gör att man elliminerar risken med att den skulle stanna innan den hinner hem för att ladda.

Det ser lite dumt ut när den är ny och det är ok väder, men när batteriet börjar ta slut (2000 h) och det är väldigt varmt är det en bra funktion.

Det är NiMH-batterier så de påverkas inte av delvis urladdning som t.ex. ett NiCd-batteri gör. Däremot kan det vara bra att köra batteriet tomt nån enstaka gång för att ÅF ska få bra batteristatistik vid service, det styrs en del av fullständiga urladdningar, men är egentligen överkurs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.