222 056 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 087 inlägg
Jovisst. Sett till landet som helhet. MEN, vi har fortfarande en pågående omflyttning från land till stad (urbanisering). Vi är inte alls så urbana som de flesta andra länder i vår inkomstliga (man får gå till Norge för att hitta någon som är värre, och där är det oljan som håller landsbygden under armarna).vithaken skrev:
Så i storstadsregionerna, dvs Stockholm, Göteborg och Malmö har vi befolkningstillväxt. En del av denna kommer från invandring, men mycket kommer också från övriga landet. (De som flyttar ur själva städerna, gör det dessutom typiskt till kranskommuner, så de försvinner inte ut på landet).
Och i dessa byggs det inte i närheten av så mycket som det borde. Det finns i många fall ingen större plats att bygga på. Enda undantaget är väl Malmö/Lund-regionen där man har mycket obebyggd jordbruksmark inom bekvämt pendlingsavstånd.
Så summa summarum, det är skillnad på att bo nära centrum i storstadsregion och på fel sida gropen i Malmberget.
Kan man inte tänka sig att även om priserna stiger över en nivå som vissa helt enkelt inte har råd med, så kan det forfarande finnas andra som fortfarande har råd? De som inte har råd får flytta längre från stan och de som fortfarande har råd bor kvar eller flyttar närmare stan. Segregering helt enkelt.Rebeckaf skrev:F ö tror jag på ditt resonemang (typ...). Folk måste ha någonstans att bo, boende är en mycket högt prioriterad utgift i ett till stora delar kallt och mörkt land som Sverige och SÅ LÄNGE FOLKMÄNGDEN ÖKAR SNABBARE ÄN NYBYGGNATIONEN (eller nybygge blir relativt lättare/billigare än att köpa befintligt boende) så kommer priserna fortsätta att stiga. Detta upp till den maxgräns där folk helt enkelt inte har råd längre oavsett hur mycket man drar ner på annat. Och där är vi långt ifrån än. Först kommer i sådana fall försäljningen av dyra kläder att minska, krog och restaurangbesök etc. Som det är nu verkar ju folk ha råd med både ROT och RUT, utlandssemestrar och hemmanöjen. Så nog finns det marginaler hos de flesta alltid.
Ja så är det ju också. Den trenden ser vi redan idag, så det är ju en riktig lågoddsare att gissa på.bra-byggare skrev:Kan man inte tänka sig att även om priserna stiger över en nivå som vissa helt enkelt inte har råd med, så kan det forfarande finnas andra som fortfarande har råd? De som inte har råd får flytta längre från stan och de som fortfarande har råd bor kvar eller flyttar närmare stan. Segregering helt enkelt.
Ska vi knyta ihop säcken: den som lever får se....
Nä skämt o sido, jag babblar på lite till.
Snacket om att Stockholms kommun är "färdigbyggt" är totalt fel, finns enorma ytor att bygga på. Kolla på tex Singapore, så det behöver vi knappast oroa oss för, det blir dock säkerligen högre byggkostnader. När det gäller inflyttning och korrelationen med pris, så finns det ett fler tal internationella exempel på att detta endast fungerar under kortare perioder. Hong Kong är ett sådant exempel där inflyttningen varit ca extremt hög samtidigt som priserna sjönk med 40-50%.
Ni som tycker att höga priser är nåt positivt, är det bra för att ni kan ta ut mer egetkapital (låna mer) o tävla med grannen om vem som har den mest utrustade Q7an? Vad är det för fel på låga priser BÅDE på mat och hus??
Nä skämt o sido, jag babblar på lite till.
Snacket om att Stockholms kommun är "färdigbyggt" är totalt fel, finns enorma ytor att bygga på. Kolla på tex Singapore, så det behöver vi knappast oroa oss för, det blir dock säkerligen högre byggkostnader. När det gäller inflyttning och korrelationen med pris, så finns det ett fler tal internationella exempel på att detta endast fungerar under kortare perioder. Hong Kong är ett sådant exempel där inflyttningen varit ca extremt hög samtidigt som priserna sjönk med 40-50%.
Ni som tycker att höga priser är nåt positivt, är det bra för att ni kan ta ut mer egetkapital (låna mer) o tävla med grannen om vem som har den mest utrustade Q7an? Vad är det för fel på låga priser BÅDE på mat och hus??
Som det alltid har varit alltså. Vissa har råd att bo där andra inte har. Sen så har väl just innestaden inte alltid varit det mest eftertraktade området runt större städer.bra-byggare skrev:Kan man inte tänka sig att även om priserna stiger över en nivå som vissa helt enkelt inte har råd med, så kan det forfarande finnas andra som fortfarande har råd? De som inte har råd får flytta längre från stan och de som fortfarande har råd bor kvar eller flyttar närmare stan. Segregering helt enkelt.
Vithaken, bra med låga löner också?
Jag köper mat regelbundet. Huset har jag redan köpt.
Priset på saker jag har och andra vill köpa får gärna vara högt, medan priset på saker andra har och jag vill köpa får gärna vara lågt. Svårare än så är det inte.
Jag köper mat regelbundet. Huset har jag redan köpt.
Priset på saker jag har och andra vill köpa får gärna vara högt, medan priset på saker andra har och jag vill köpa får gärna vara lågt. Svårare än så är det inte.
Börjar blir Off topic detta, sorry.
Ja låg lön e ok om jag har låga utgifter. Det jag menar är att det lätt blir obalanser både privat och samhällsekonomiskt. Faktum är nog att Sverige skulle må bäst om Stockholm fick bilda ett eget land då obalanserna mellan landsbygd o stan är enorm.
Ja låg lön e ok om jag har låga utgifter. Det jag menar är att det lätt blir obalanser både privat och samhällsekonomiskt. Faktum är nog att Sverige skulle må bäst om Stockholm fick bilda ett eget land då obalanserna mellan landsbygd o stan är enorm.
Med risk för att säga ngt som redan sagts i tråden; jag bor sedan några år i Sthlm. Inflyttningen är ~ 100 pers om dagen till storstadsområdet.
Min åsikt är denna faktor påverkar avsevärt på priser, framförallt lägenheter inom tullar och hus nära innerstad. Iom att antalet fastigheter inom detta område inte kommer förändras dramatiskt anser jag att det över lite sikt är ganska safe, om inget liknande depressionen händer. På kort sikt påverkar ränta, bankers riskvilja, arbetslöshet mycket, men långsiktiga trenden är jag inte orolig för. Visst, urbaniseringstrenden kan förändras, men den "risken" bedömer jag som låg.
Borde vara liknande inom flertalet storstadsområden.
Ingen behöver för det säga att inte alla bor där, det vet jag. Men denna kommentar var endast riktad däremot.
Min åsikt är denna faktor påverkar avsevärt på priser, framförallt lägenheter inom tullar och hus nära innerstad. Iom att antalet fastigheter inom detta område inte kommer förändras dramatiskt anser jag att det över lite sikt är ganska safe, om inget liknande depressionen händer. På kort sikt påverkar ränta, bankers riskvilja, arbetslöshet mycket, men långsiktiga trenden är jag inte orolig för. Visst, urbaniseringstrenden kan förändras, men den "risken" bedömer jag som låg.
Borde vara liknande inom flertalet storstadsområden.
Ingen behöver för det säga att inte alla bor där, det vet jag. Men denna kommentar var endast riktad däremot.
stoif: Bor man i en av de stora regionerna, Sthlm, Malmö eller GBG, då kan man vara rätt säker på att priserna kommer fortsätta stiga. Sthlm lider av en otrolig bostadsbrist och det byggs alldeles för lite. Så där har vi ett läge som är rätt annorlunda mot resten av Sverige.
Herregud. Leta upp hur stor Svenssons totala bolåneskuld är. Leta upp hur stor Sveriges statsskuld är. Jämför med storleken på vår BNP. Sedan letar du upp lite siffror på hur mycket skuld ett land klarar av innan det i praktiken inte kommer att klara sig utan att genomgå någon form av konkurs/skuldsanering. Fundera på vilka typer vi är skyldiga pengar. (Samma som kör med grekerna)oobum skrev:
Därefter kan du fundera på hur stor roll det spelar att det inte tillverkas land längre i Stockholm. Tar kreditkranen slut finns det inget som stoppar priserna i fallet. Får vi inte stopp på vår kredittillväxt kommer vi om inte så lång tid att få kredittorsk.
Vi behöver ta en lång paus från vinster på bostäder, ta ett rejält prisfall och sanera vår ekonomi. Därefter kan priserna öka igen i takt med våra löner, förhoppningsvis med en väl reglerad marknad under lång tid innan politikerna återigen avreglerar utlåningen och vi börjar om igen...
>Sthlm lider av en otrolig bostadsbrist och det byggs alldeles för lite. Så där har vi ett läge
>som är rätt annorlunda mot resten av Sverige.
Men har stockholmare i gengäld så mycket mer att lägga på boendet? Det tror _inte_ jag. Bopriserna (d.v.s. vad folk vill betala) styrs i mycket högre grad av vad smärtgränsen är för lånekostnaden.
>som är rätt annorlunda mot resten av Sverige.
Men har stockholmare i gengäld så mycket mer att lägga på boendet? Det tror _inte_ jag. Bopriserna (d.v.s. vad folk vill betala) styrs i mycket högre grad av vad smärtgränsen är för lånekostnaden.