221 801 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Jag har varit baise fastighetsmarknaden sedan 2005.... har ju inte varit kanon direkt.Pongu skrev:Det råder ju en minst sagt svårbedömd ekonomisk situation just nu, med finanskris i USA, stundande lågkonjunktur hemma, stora prisökningar på bostäder senaste åren, förändringar i fastighetsskatt/reavinstskatt, höga inflationsförväntningar, osäkerhet kring Riksbankens ränteändringar osv.
Så nu är det fritt fram! Tror du på stigande eller sjunkande priser och varför?
/Pontus
Men faktum kvarstår svenska hus priser har varit frånkopplade övriga ekonomiska storheter så som tillväxt och inflation. Historiskt sett har korrelationen mellan tillväxt och fastighetspriser varit nära nog 1:1. Men sedan strax innan millenieskiftet har fastighetspriserna rusat ca 10% per år och tillväxten legat på kanske fjuttiga 3%. Skillnaden mellan dessa får oerhörda konsekvenser på några årssikt.
Allt dopat av felaktiga inflations mått, ränte avdrag ( lustigt att lån är avdragsgilla medan sparande bestraffas med skatt), slopad fastighetsskatt (den enda solidariska skatten, som ingen kommer undan, inte ens kamprad), osv osv. Nu har ecb pumpat in ytterligare 800 miljarder euro (!!) i banksystemet vilket är som att försöka böta heroinisten med lite mer heroin, kan dra lite till, men när staterna sluta trycka in likviditet så står vi vid en avgrund med prisfall på upptill 50-60% i värsta fall och med lite tur -20%.
Men visst kan priserna stiga 5% under kommande år, fallet blir bara större.
Och vart tog "prisraketen" vägen?
Dessa låga räntor kan ju inte elda på priserna i all evighet. När månadskostnaden för boendet har nått samma andel av inkomsten som gällde 1993 bör ju prisrallyt ta slut.
Och detta är ju även svaret vithakens två första stycken.
Och detta är ju även svaret vithakens två första stycken.
Det kan du ju inte fråga mig om, jag är vare sig ekonom eller politiker ...
Det är kanske den utplaningen vi ser nu?
Om bostadsräntorna har gått från typ 12% 1992-93 till 4% idag bör det i sig kunna ge prisökningar på 200% då. Och plussa sen på lite allmän inflation (och därmed löneinflation).
Tja, vad vet jag. Jag lurkar mest tråden. Kristallkulor är inte mitt gebit.
Det är kanske den utplaningen vi ser nu?
Om bostadsräntorna har gått från typ 12% 1992-93 till 4% idag bör det i sig kunna ge prisökningar på 200% då. Och plussa sen på lite allmän inflation (och därmed löneinflation).
Tja, vad vet jag. Jag lurkar mest tråden. Kristallkulor är inte mitt gebit.
Hehe, isådana fall är vi nog en bit från "taket". I alla fall utanför storstadsområdena. En villa som 1992 kostade 1 000 000 kr har genom inflation stigit till 1 350 000 kr (dec 2011). Tre gånger det ger 4 050 000 kr. I småstaden där jag är född kostar en villa som 1992 låg på en miljon numera runt två miljoner. I den rätt stora staden där jag bor nu (inte en av de stora tre) kostar motsvarande villa strax under tre miljoner. Enligt resonemanget skulle det finnas utrymme för minst någon mille till innan vi slår i taket...
Ja vi får väl se vad -MH- har för åsikt. Han kanske håller med dig.Rebeckaf skrev:Hehe, isådana fall är vi nog en bit från "taket". I alla fall utanför storstadsområdena. En villa som 1992 kostade 1 000 000 kr har genom inflation stigit till 1 350 000 kr (dec 2011). Tre gånger det ger 4 050 000 kr. I småstaden där jag är född kostar en villa som 1992 låg på en miljon numera runt två miljoner. I den rätt stora staden där jag bor nu (inte en av de stora tre) kostar motsvarande villa strax under tre miljoner. Enligt resonemanget skulle det finnas utrymme för minst någon mille till innan vi slår i taket...
F ö tror jag på ditt resonemang (typ...). Folk måste ha någonstans att bo, boende är en mycket högt prioriterad utgift i ett till stora delar kallt och mörkt land som Sverige och SÅ LÄNGE FOLKMÄNGDEN ÖKAR SNABBARE ÄN NYBYGGNATIONEN (eller nybygge blir relativt lättare/billigare än att köpa befintligt boende) så kommer priserna fortsätta att stiga. Detta upp till den maxgräns där folk helt enkelt inte har råd längre oavsett hur mycket man drar ner på annat. Och där är vi långt ifrån än. Först kommer i sådana fall försäljningen av dyra kläder att minska, krog och restaurangbesök etc. Som det är nu verkar ju folk ha råd med både ROT och RUT, utlandssemestrar och hemmanöjen. Så nog finns det marginaler hos de flesta alltid.
Har en polare som sitter i en hyreslägenhet ute i Haninge. Han var sååå nöjd när han fick tag på den (10 år sedan nu) och skrattade i mjugg åt alla våra andra polare som köpte "svindyra" lägenheter innanför tullarna som alldeles strax skulle RASA i pris. Med DAGENS facit i hand så har han betalat en högre månadskostnad än vad se har gjort, pendlat varje dag från Haninge till city och missat en uppgång på x hundratusen kronor. Epic fail om ni frågar mig. Men nu är det säkert helt annorlunda än för tio år sedan. Med tanke på att "vi" väntat så länge på raset så måste det ju vara närmare än någonsin. Eller?
Om man köpte på Östermalm för fem år sedan har man "tjänat" över 20 000 kronor i månaden:
http://www.e24.se/pengar/bostad/lonsamt-aga-sin-bostad_3221388.e24
Om man köpte på Östermalm för fem år sedan har man "tjänat" över 20 000 kronor i månaden:
http://www.e24.se/pengar/bostad/lonsamt-aga-sin-bostad_3221388.e24
Medlem
· Uppsala
· 5 896 inlägg
Men resonemanget med befolkningstillväxt haltar en aning, somalier har dålig köpkraft, så det argumentet är inte så pålitligt.Rebeckaf skrev:F ö tror jag på ditt resonemang (typ...). Folk måste ha någonstans att bo, boende är en mycket högt prioriterad utgift i ett till stora delar kallt och mörkt land som Sverige och SÅ LÄNGE FOLKMÄNGDEN ÖKAR SNABBARE ÄN NYBYGGNATIONEN (eller nybygge blir relativt lättare/billigare än att köpa befintligt boende) så kommer priserna fortsätta att stiga. Detta upp till den maxgräns där folk helt enkelt inte har råd längre oavsett hur mycket man drar ner på annat. Och där är vi långt ifrån än. Först kommer i sådana fall försäljningen av dyra kläder att minska, krog och restaurangbesök etc. Som det är nu verkar ju folk ha råd med både ROT och RUT, utlandssemestrar och hemmanöjen. Så nog finns det marginaler hos de flesta alltid.
www.bkn.se (statligmyndighet, som inte säljer lösnummer som e24 o di etc) tycker jag ger den mest nyanserde bilden.Rebeckaf skrev:Har en polare som sitter i en hyreslägenhet ute i Haninge. Han var sååå nöjd när han fick tag på den (10 år sedan nu) och skrattade i mjugg åt alla våra andra polare som köpte "svindyra" lägenheter innanför tullarna som alldeles strax skulle RASA i pris. Med DAGENS facit i hand så har han betalat en högre månadskostnad än vad se har gjort, pendlat varje dag från Haninge till city och missat en uppgång på x hundratusen kronor. Epic fail om ni frågar mig. Men nu är det säkert helt annorlunda än för tio år sedan. Med tanke på att "vi" väntat så länge på raset så måste det ju vara närmare än någonsin. Eller?
[länk]