221 796 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Effekt av vadå? Vad menar du?Deven skrev:
Ner 1% på riket (sedan förra månaden), Göteborg upp 1%, Stockholm +/- 0%. Fortfarande inga stora ras i sikte. Kommer väl "nästa månad", kantänka...
http://www.maklarstatistik.se/media/10920/fördjupad_statistik_201111.pdf
Är det bara jag som tycker skalan i graferna är lite skum...?
http://www.maklarstatistik.se/media/10920/fördjupad_statistik_201111.pdf
Är det bara jag som tycker skalan i graferna är lite skum...?
Måste det vara ett flera procentenheter stort prisfall på en månad och därmed ett "ras" för att bekräfta för dig att priserna på boende faller?-MH- skrev:
En lång konstant prisuppgång har brutis, och priser börjar vända neråt. I den här takten blir det mlnga procent på ett år, om nu denna trend håller i sig. Eftersom den precis kommit igång kan den ju mycket väl accelerera ytterligare framöver också.
Valuegards statistik indikerar samma sak och det är ingen aktiehandel vi pratar om i form av prissvängningar.
Det måste vara flera procent på en månad för att det skall vara ett ras, ja. Och siffrorna gäller inte boende, utan villor.timmelstad skrev:
"lång konstant prisuppgång"? Du skojar. Förra konstanta uppgången var på 6 månader, och tog slut i april unggefär.
Jomen, allt är möjligt.
men än så länge har vi inte sett något ras, så mycket är ju klart.
Redigerat:
Det behöver inte vara ett ras för att bekräfta att priserna är på väg ner, det är du som pratar om ras, inte jag.
Och när jag tittar på prisstatistik, även om det nu är mäklarstatistiks egna, så ser jag en prisuppgång sen 2008. Om du tycker det är roligt så får du skratta allt du vill.
Och när jag tittar på prisstatistik, även om det nu är mäklarstatistiks egna, så ser jag en prisuppgång sen 2008. Om du tycker det är roligt så får du skratta allt du vill.
Det är som du som pratar om att "bekräfta att priserna är på väg ner", inte jag.timmelstad skrev:
Jag pratar om ras, och att det inte är något. Helt riktigt.
Om du tittar på grafen så ser du att sedan 2008 har det varit några prisnedgångar, så en lång *konstant* prisuppgång kan omöjligt sträcka sig så långt tillbaka. Den senaste konstanta prisuppgången sträcker sig från dec -10, och tog slut i april -10.
Ja, jag är också förvånad över att statistiken för Stockholm inte är värre.Byggis1976 skrev:Jag tror statistiken släpar pga att den inkluderar i stockholm nyproducerade saker som drar upp då de tecknades in för ett år sedan. Vi har tittat mycket i storstockholm och på villor i prisklassen max fyra milj, känns det som att marknaden backat fem tio procent, aven huset vi sålt hade bacat tio procent. Enligt mäklare är det just nu väldigt många som får enbart vad de anser skambud/underbud ock som då ligger kvar ute på marknaden........det håller väl ett halvår max för de flesta......jag spår en större dipp!
Jag har bekanta som har sålt sitt boende först och letar nytt och de är väldigt nöjda över prisläget och bristen på konkurrens. "Oj, det blev budgivning!" sa en häpet, det hade tydligen inte hänt tidigare under den ganska långa tid han hade kollat runt (de hyr boende under mellantiden så de har möjlighet att vara kräsna)
Och förstås andra bekanta som köpt först och nu desperat försöker sälja till ett pris som gör att totalkalkylen går ihop.
Kan ju vara en tillfällig ängslan nu på grund av läget i Europa, men nog är den påtaglig...
Redigerat:
Med statistik kan man visa vad man vill. Grafen ovan (inlägg 1733) visar ju förhållandet K/T, dvs köpeskilling delat med taxeringsvärdet. Det är inte riktigt samma sak som prisutveckling, eftersom taxeringsvärdet släpar efter och uppdateras med ett par års intervall. Om man t.ex. fick 3 miljoner för en villa i november 2008 då kanske taxeringsvärdet var 2 miljoner, så blev K/T-talet 1,5. Sedan kanske villan såldes igen för 4 miljoner i november 2010, medan taxeringsvärdet stigit till 3 miljoner, vilket skulle ge ett K/T-tal på 1,33. Så antingen kan man säga att priset på villan stigit med 1 miljon på två år, eller också säger man att K/T-talet sjunkit från 1,5 till 1,33.
Redigerat:
Eftersom jag inte har sett ett enda intressant hus (knappt något relevant ointressant heller) till salu i Sthlm den senaste tiden bör man nog inte dra så stora slutsatser av bred statistik. Spekulationerna får återupptas när det börjar finnas hus till salu/säljas hus igenCrebel skrev:Ja, jag är också förvånad över att statistiken för Stockholm inte är värre.
Jag har bekanta som har sålt sitt boende först och letar nytt och de är väldigt nöjda över prisläget och bristen på konkurrens. "Oj, det blev budgivning!" sa en häpet, det hade tydligen inte hänt tidigare under den ganska långa tid han hade kollat runt (de hyr boende under mellantiden så de har möjlighet att vara kräsna)
Och förstås andra bekanta som köpt först och nu desperat försöker sälja till ett pris som gör att totalkalkylen går ihop.
Kan ju vara en tillfällig ängslan nu på grund av läget i Europa, men nog är den påtaglig...