222 048 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Det har redan poängterats tidigare. Det jag sa var dessutom att siffran de anger för hela Sverige troligen hamnar där (och grafen) eftersom de påverkas mycket av siffrorna för Stockholm/Göteborg. Inte att de var indikativa för riket i stort.-MH- skrev:
Ska bli intressant och se hur ett skrotat femte jobbskatteavdrag och ingen sänkning av brytpunkten för statlig skatt kan påverka priserna. Är nog många köpare som tidigare har haft med dessa antaganden i sin kalkyl. De tidigare jobbskatteavdragen har ju varit ganska prisdrivande.
Såvitt jag kan se är det inte nån större skillnad mellan statistiken från Valueguard och Mäklarstatistik. Båda visar att under de senaste två åren har priserna först gått upp och sen fallit tillbaka.Stringfellow Hawke skrev:
Däremot är det intressant att notera att antalet osålda villor ökar (som MH påpekar). Statistik från Hemnet nedan. Som jag ser det är det här en starkare indikation på att nåt håller på att hända än det måttliga prisfall som varit. Det är också värt att notera att ökningen av antalet osålda villorna verkar ligga utanför storstadsregionerna.
Nej, jag påpekade att antalet SÅLDA villor har ökat, samtidigt som priset legat stilla.
Antalet villor till salu enligt din graf ökade kraftigt mellan 2009 och 2010, och samtidigt gick priserna upp. jag vet inte vilka slutsatser man kan dra av det?
Antalet villor till salu enligt din graf ökade kraftigt mellan 2009 och 2010, och samtidigt gick priserna upp. jag vet inte vilka slutsatser man kan dra av det?
Inte min graf, det är hemnets. Det verkar som antalet villor till salu har ökat främst utanför storstäderna. Jag plockade fram ett diagram för Dalarna men det verkar vara så på många andra ställen också.-MH- skrev:
Den som är intresserad kan kolla själv.
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
Var hittade du informationen om att antalet sålda villor ökat?
Här är SCB's statistik om sålda bostadsrätter: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____173279.aspx Enligt den har antalet sålda bostadsrätter ökat i riket, dock finns det en del län (tex Dalarna och Kronoberg) där den minskat. Jag hittar inga motsvarande siffror om villor.
OK, här är lite statistik om antalet sålda villor.
Stockholms län:
Den som är intresserad kan göra egna utsökningar här: http://www.ssd.scb.se/databaser/mak...981&stopptid=2010&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1
Vet inte vilka slutsatser man kan dra av detta. Försäljningen har ökat en aning mellan 2009 och 2010 i hela landet, dock ej i Stockholm. Försäljningen toppade 2007 och är betydligt lägre idag.
Stockholms län:
Den som är intresserad kan göra egna utsökningar här: http://www.ssd.scb.se/databaser/mak...981&stopptid=2010&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1
Vet inte vilka slutsatser man kan dra av detta. Försäljningen har ökat en aning mellan 2009 och 2010 i hela landet, dock ej i Stockholm. Försäljningen toppade 2007 och är betydligt lägre idag.
Aningens OT, men tänk så firma Anders och Fredrik måste ha skrattat för sig själva hemma på kammaren, en internationell finansiell oro att skylla på för att slippa allt tjafs på hemmaplan om man tänkt försöka driva igenom trots motstånd och åka på pumpen i riksdagsomröstningen...Deven skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 394 inlägg
Det där har jag funderat på, jag såg att Aftonbladet drev den tesen. Men är det inte så enligt svensk lag att det är den budget som har majoritet som vinner? Dvs om oppositionen ska "rösta ner" regeringens budget måste dom har ett eget förslag, dvs S, V, Mp och Sd måste vara överens om allt, det lär väl knappast hända?timmelstad skrev:
Jag har svårt att tro att det skulle behövas en lagändring för att göra en skattesänkning.
Hur som helst är jag också väldigt intresserad över vad MH menar att Valueguard inte har med hela riket, visst är det så att bara medelstora städer är representerade men vad är det som skulle vara så annorlunda utanför dessa städer?
Medlem
· Stockholm
· 1 394 inlägg
Det finns väl en ganska stor risk att mångas 15%-iga insatser nu slaktas på börsen? Kommer påverka antalet köpare närmaste tiden,
Mmmm, är man i husköpartankar och låter kontantinsatsen vara på börsen under tiden och inte i tryggt förvar på annat ställe är man nog inte den vassaste kniven i lådan direkt...Stringfellow Hawke skrev:
Nja, tror mer på den psykologiska effekten. Normalt sett borde den ekonomiska krisen göra potentiella köpare försiktigare och innebära att de kräver en högre säkerhetsmarginal för sitt köp dvs lägre försäljningspris.Stringfellow Hawke skrev: