timmelstad skrev:
Det brukar hänga ihop...
Jasså? I nov 10 var boprisindikatorn +48, och då började bostadsrätterna sjunka och även villor 1% eller så.

Jag tycker det har korrelerat dåligt, men du kanske har andra siffror än jag?

Naturligtvis är det där extrem curvefitting och confirmation bias och fooled by randomness osv.

Har inte cornucopia haft fel rätt länge nu?

-MH- skrev:
Naturligtvis är det där extrem curvefitting och confirmation bias och fooled by randomness osv.

Har inte cornucopia haft fel rätt länge nu?
Men fungerar det så fungerar det.

Vad har Cornucopia haft fel om?

Och när får vi reda på om det fungerar då?

Det blir väl i morgon det, alternativt de kommande två uppdateringarna från Mäklarstatistik.

Han stod ju i TV för ett par veckor sedan och sa att nu rasar det.

Så, om man har fel några gånger, och sedan prickar rätt, då funkar metoden?

Redigerat:
-MH- skrev:
Så, om man har fel några gånger, och sedan prickar rätt, då funkar metoden?
Jag tror inte att han har förutspått något prisfall tidigare. Hans blog är ju lätt att söka, så om han har talat om ett kommande prisfall tidigare så bör det vara lätt att hitta. Jag föreslår att du börjar leta, MH. Vi vill ju inte att folk ska tro att du är en person som säger saker om folk som inte är sant.

Föruspår han ett prisfall nu då, vad gissar han att det blir? Så vi kan kolla om han gissade rätt. Du kan få gissa själv, om du tror något. Själv har jag ingen aning.

Men du har rätt, det är mycket ord och lite påstående från den mannen. Läser man inlägget, så säger han ju inte att det blir prisfall nu heller.

Redigerat:
-MH- skrev:
Föruspår han ett prisfall nu då, vad gissar han att det blir? Så vi kan kolla om han gissade rätt. Du kan få gissa själv, om du tror något. Själv har jag ingen aning.

Men du har rätt, det är mycket ord och lite påstående från den mannen. Läser man inlägget, så säger han ju inte att det blir prisfall nu heller.
Först säger du att han har förutspått prisfall tidigare men nu säger du att han inte gör det? Mycket prat från annat håll skulle jag säga.

Sen skulle jag uppskatta om du försökte hålla dig till topic istället för att fabulera om vad en bloggare skulle ha sagt. Jag länkade till blogen för att jag tyckte att diagrammet på ett ganska tydligt sätt belyste sambandet mellan boprisindikatorn och verkliga prisförändringar.

lurk12345 skrev:
Först säger du att han har förutspått prisfall tidigare men nu säger du att han inte gör det? Mycket prat från annat håll skulle jag säga.
Från ditt håll i så fall. Det var Nyfniken som sa att han förutspått prisfall, inte jag.
"Vi vill ju inte att folk ska tro att du är en person som säger saker om folk som inte är sant. " Hmm?

Sen skulle jag uppskatta om du försökte hålla dig till topic istället för att fabulera om vad en bloggare skulle ha sagt.
Tråden handlar om huspriser, du länkar till en teknisk analys av lägenhetspriser, och kallar mig off-topic? :D

Jag länkade till blogen för att jag tyckte att diagrammet på ett ganska tydligt sätt belyste sambandet mellan boprisindikatorn och verkliga prisförändringar.
Du tyckte det var tydligt? Okej, berätta för oss andra då vad sambandet är, och vad vi enligt diagrammet kan förvänta oss för siffror från Mäklarstatisitk imorgon.

-MH- skrev:
Från ditt håll i så fall. Det var Nyfniken som sa att han förutspått prisfall, inte jag.
"Vi vill ju inte att folk ska tro att du är en person som säger saker om folk som inte är sant. " Hmm?
Men i inlägg #1639 sa du "Har inte cornucopia haft fel rätt länge nu?". Här utgick jag från att du menade att han förutspått ett prisfall under en längre tid. Om du menade nåt annat, får du gärna förklara vad du menade.

Vi har även din kommentar i #1643 "Så, om man har fel några gånger, och sedan prickar rätt, då funkar metoden?". Jag trodde du menade Cornu även här. Men du kanske menade nåt annat.

-MH- skrev:
Tråden handlar om huspriser, du länkar till en teknisk analys av lägenhetspriser, och kallar mig off-topic?
Jo, bostadsrättspriser och villapriser brukar följas åt så jag tyckte det var relevant. Om det var det här du var missnöjd med varför sa du inte nåt om det tidigare?

-MH- skrev:
Du tyckte det var tydligt? Okej, berätta för oss andra då vad sambandet är, och vad vi enligt diagrammet kan förvänta oss för siffror från Mäklarstatisitk imorgon.
Varför inte läsa vad bloggaren skrev?

Du tror väldigt mycket du, lurk.

Jasså, du tror att villa och lägenhetspriser följs åt? Förra månaden var pu12 ner för villor och upp för bostadsrätter. Denna månad med. Sett per månad gick lägenheter upp 6%, men villor ner 1% med dagens rapport i beaktande. Men nu är jag off-topic, förlåt.

Är det inte märkligt att du trots det "tydliga diagrammet" inte visste hur priserna skulle röra sig? Det kanske inte var så tydligt då. Jag läsge vad bloggaren skrev, och det var mycket ord och lite prognoser. Någon som faktiskt hittade vad han trodde om priserna?

A
Sicket ras vi fick se va?! Stillastående priser i Stockholm :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.