Aaake37 skrev:
Hur mycket mindre än ni fått på toppen fick ni gå ned?
300 000 ned från utgångspris. Ett speciellt läge med ett brf-radhus i en förening med höga avgifter p.g.a. stora lån från 90-talskrisen. Just avgiftens storlek var ett stort problem för spekulanterna nu när räntorna är på väg upp. Vi fick ändå nästan dubbelt mot vad vi gav för tio år sedan, men 500 000 under toppnoteringen på ett liknande hus från Corona-rallyt i våras. Det kändes surt när vi sålde, men nu när jag ser hur det går för grannen så är jag glad att vi gjorde som vi gjorde.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T
Henningelvis Henningelvis skrev:
300 000 ned från utgångspris. Ett speciellt läge med ett brf-radhus i en förening med höga avgifter p.g.a. stora lån från 90-talskrisen. Just avgiftens storlek var ett stort problem för spekulanterna nu när räntorna är på väg upp. Vi fick ändå nästan dubbelt mot vad vi gav för tio år sedan, men 500 000 under toppnoteringen på ett liknande hus från Corona-rallyt i våras. Det kändes surt när vi sålde, men nu när jag ser hur det går för grannen så är jag glad att vi gjorde som vi gjorde.
Tråkigt, såklart, att missa prispeaken när hus säljs. Tror dock det är sunt att tänka som ni tänkt, vad ni tjänat snarare än vad ni förlorat. Läser man i tråden verkar många säljare bli förbluffade över att de inte kan sälja till priser som är jämförbara med toppnoteringar.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Vet inte hur mycket jag tror på detta. Jag ser STORA nedgångar i Djursholms och Finbromma sedan i vintras.
Hala fram data på det då.

T tummeihanden skrev:
Tråkigt, såklart, att missa prispeaken när hus säljs. Tror dock det är sunt att tänka som ni tänkt, vad ni tjänat snarare än vad ni förlorat. Läser man i tråden verkar många säljare bli förbluffade över att de inte kan sälja till priser som är jämförbara med toppnoteringar.
Gungor och karuseller. Det fanns ju ingen som budade mot på huset vi köpte, och det hade rusat iväg flera hundratusen i våras. Åtminstone är det vad jag tror. Vi får skjuta på badrumsrenoveringen ett år eller två och dräneringen i tre eller fyra. Det är ju bara att gilla läget.

Även jag är förbluffad över att det finns människor som inte förstår hur en marknad fungerar. Saker och ting är bara värda vad någon annan vill betala för dem. Det spelar ingen roll vad du tycker att ditt hus är värt, eller vad du tror att du kunde ha fått för det i våras om ingen annan tycker det.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
L Linble skrev:
Nej jag tänker inte sänka vårt pris till vad ett radhus kostade för ett par månaders sedan i vårt område. Köparna kan inte vara dom enda som skall göra en sund affär. De måste finnas någon rimlig gräns. För dom som tidigare hade råd med ett radhus skall nu fynda ett hus. Kanske i ditt område då för i vårt säljs väldigt få hus trots 1 miljon lägre utgångspriser än tidigare. De går knappt att hyra ut via olika firmor heller för alla hus här hamnar just nu på uthyrningssidor.
Låt dig inte nedslås av att marknaden för stunden är död. Det är som med en boxare som blir däckad. Han reser sig igen och fortsätter matchen om än något försvagad.

Just nu är marknaden chockad efter Ingves kombinationspunchar men om ett år eller så kommer den tillbaka.

Lyssna inte på domedagsprofeterna som tycker du skall sälja 30%-40% under toppen utan ha is i magen och vänta lite.

A
V VRZ skrev:
Hala fram data på det då.
Kolla Husmask villor Danderyd. I princip på pre covid nivåer nu. Samma sak när jag tittar enskilda objekt.

Finns flera objekt på hemnet som sänkt pris ett par msek utan att ha bud. Och de är ändå i 20m-klassen.

A
A Anders_Nilsson skrev:
Låt dig inte nedslås av att marknaden för stunden är död. Det är som med en boxare som blir däckad. Han reser sig igen och fortsätter matchen om än något försvagad.

Just nu är marknaden chockad efter Ingves kombinationspunchar men om ett år eller så kommer den tillbaka.

Lyssna inte på domedagsprofeterna som tycker du skall sälja 30%-40% under toppen utan ha is i magen och vänta lite.
Nej det är klart är man beredd att sitta i båten kan det gå upp igen. Men det kommer ta många år innan vi ser priser som i vintras igen så du gör alla som vill flytta de närmsta åren en björntjänst om di säger åt dem att vänta ut detta

Aaake37 skrev:
Kolla Husmask villor Danderyd. I princip på pre covid nivåer nu. Samma sak när jag tittar enskilda objekt.

Finns flera objekt på hemnet som sänkt pris ett par msek utan att ha bud. Och de är ändå i 20m-klassen.
Djursholm är en del av Danderyd, så separata data för den delen av kommunen framkommer inte från husmask?

Aaake37 skrev:
Nej det är klart är man beredd att sitta i båten kan det gå upp igen. Men det kommer ta många år innan vi ser priser som i vintras igen så du gör alla som vill flytta de närmsta åren en björntjänst om di säger åt dem att vänta ut detta
Vem talade om priser som i vintras? Du verkar tala för de som vill göra sitt livs klipp. Jag sa att man skall vänta ett år eller så tills den värsta chocken lagt sig och vi kanske bara är ned 20% från toppen. Fortfarande en stor förlust men mindre enormt än vad vi kommer att se i vinter. Så fort Riksbanken antyder att räntorna kommer rullas tillbaka kommer husmarknaden att börja återhämta sig.

T
A Anders_Nilsson skrev:

Om det rör sig om någon som måste sälja så är det väl bättre att bita i det sura direkt? Det låter ju som att vissa blir förvånade när köpare vill göra en bra affär (och med dagens räntor finns inte marginalerna i många familjer).

Självklart lägger köparen bud långt under sitt tak, för att få en så billig affär som möjligt. Om säljare sätter sig på tvären utan diskussion kommer nog priset tyvärr stanna på samma nivå.

A Anders_Nilsson skrev:
Det är bara ett bra råd om man tror priserna kommer gå upp mer än marknaden tror, eftersom prisändringen som marknaden tror kommer redan är del av priset.

Om man köpte ett hus på toppen 1910 fick man snällt vänta tills millennieskiftet innan man fick högre pris inflationsjusterat. Notera också hur fånigt liten den omtalade 90-talskrashen var.

Graf visar fastighets- och huspriser i Stockholm, 1875–2012, indexbaserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(länk: Riksbanken)

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
T tummeihanden skrev:
Om det rör sig om någon som måste sälja så är det väl bättre att bita i det sura direkt? Det låter ju som att vissa blir förvånade när köpare vill göra en bra affär (och med dagens räntor finns inte marginalerna i många familjer).

Självklart lägger köparen bud långt under sitt tak, för att få en så billig affär som möjligt. Om säljare sätter sig på tvären utan diskussion kommer nog priset tyvärr stanna på samma nivå.
Många är nog dessutom osäkra på var deras ”tak” ligger just nu. Man vet ju t.ex. inte vad uppvärmningen kommer att kosta i vinter. Att sitta med nytecknade lån som man måste betala märkbar ränta på och sedan få en femsiffrig elräkning trots bergvärme låter inte särskilt lockande. Om man dessutom har en befintlig bostad som behöver säljas för okänt pris på samma dåliga marknad är det riktigt svårt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
T tummeihanden skrev:
Självklart lägger köparen bud långt under sitt tak, för att få en så billig affär som möjligt.
Ja, och många sitter nog dessutom still i köparbåten och väntar in rätt köpläge.

J Jaggatagga skrev:
Det är bara ett bra råd om man tror priserna kommer gå upp mer än marknaden tror, eftersom prisändringen som marknaden tror kommer redan är del av priset.

Om man köpte ett hus på toppen 1910 fick man snällt vänta tills millennieskiftet innan man fick högre pris inflationsjusterat. Notera också hur fånigt liten den omtalade 90-talskrashen var.

[bild]
(länk: Riksbanken)
Ja det råkade visst komma ett världskrig, en sådan bagatell! Men väntade man ut världskriget och t ex sålde under depressionen, så fick man tillbaka en stor del av tappet.

Och idag är läget inte fullt så illa. Väntar man ett år eller så loppet tappet att reduceras. Speciellt som allt mer delar av städerna blir obeboeliga av välkända orsaker.

A Anders_Nilsson skrev:
Ja det råkade visst komma ett världskrig, en sådan bagatell! Men väntade man ut världskriget och t ex sålde under depressionen, så fick man tillbaka en stor del av tappet.

Och idag är läget inte fullt så illa. Väntar man ett år eller så loppet tappet att reduceras. Speciellt som allt mer delar av städerna blir obeboeliga av välkända orsaker.
Det jag försökte visa med grafen är inte dippen 1915 utan att priset 1910 inte återhämtade sig helt förrän ca 2000.

Jag roade mig med att utöka den där grafen över bostadspriserna i Stockholm med hur det sett ut sedan 2012 också genom att ta Hox value guards index och inflationsjustera med KPI:
Linjediagram visar husprisutveckling i Stockholm från 1875 till 2022, justerat för KPI. Stor ökning senare år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omräknat i antal korv med bröd man får ge för ett hus är man ju i Stockholmsområdet uppe i tredubbla de högsta historiska nivåerna under 1900-talet. Så det känns inte som helt självklart att prisnivån i reala kronor kommer att segla upp i 3,5 korv med bröd igen som under Covid-åren.

I antal korv med bröd så är ju nedgången redan större än 90-talskrisen. Men vem vet.

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.